BasBQ
Beef en Steak

1e keer bavette

Ric

Kooltjesharker
Berichten
206
Zo voor de eerste keer vond ik mijn bavette erg geslaagd maar goed dat het lastig is het ook niet.
-YouTube filmpje gekeken
-Noskos The Steak als rub gebruikt
-in ongeveer 10/12 minuten afgegrild.

Hij had iets mooiere grilstrepen mogen hebbben maar de juiste temparatuur = klaar om te eten
Het dikkere deel was mij nog net iets te rood en die plakjes nog ff snel afgegrild.
A11A3647-437D-489D-8BC2-782E707C8ACE.jpeg
 
Kerntemperatuur is inderdaad belangirijker dan grillstrepen.
Heb je ook een foto dat hij op de bbq ligt? anders geloven we niks hier. ;)
 
Ziet er goed uit! Bavette mag bij ons een paar graden warmer zijn dan bijv ribeye want het is snel te ‘rauw’ anders. Bijv van de bbq af bij 53 kern waarna de temp nog een beetje zal stijgen tot 55 tijdens het rusten. Ik doe altijd de reverse sear, dus eerst bij Max 170 graden opwarmen tot 48 graden en daarna een paar minuten per kant bij 220+ (Nog heter is goed voor de grillmarks maar van mij is dat niet altijd nodig).
 
Ziet er goed uit! Bavette mag bij ons een paar graden warmer zijn dan bijv ribeye want het is snel te ‘rauw’ anders. Bijv van de bbq af bij 53 kern waarna de temp nog een beetje zal stijgen tot 55 tijdens het rusten. Ik doe altijd de reverse sear, dus eerst bij Max 170 graden opwarmen tot 48 graden en daarna een paar minuten per kant bij 220+ (Nog heter is goed voor de grillmarks maar van mij is dat niet altijd nodig).
De Meater gaf aan 52 graden dus toen is ie er af gegaan, de volgende keer ga ik em ook vaker draaien want de andere kant was iets minder gegrild.
Ik had trouwens ook nog een bescheiden beetje rookhout (van wijnvaten) toegevoegd .
 
Beetje rookhout is er lekker bij inderdaad! Laatst iets te groot stuk erbij gelegd waarna de Bavette helaas wel wat op rookworst leek…
 
Verplaatst naar de rookkamer, zoals de titel van dit forum onderdeel duidelijk aangeeft is een foto van het gerecht op de BBQ verplicht.
 
Ziet er zeker goed uit. ik zou inderdaad volgende keer voor een hogere temperatuur zorgen om af te grillen.
Ik heb effe geleden een kolenmand van Amazon gekocht voor mn Weber die een beter schoorsteen effect creeert omdat de zijkant tenopzichte van een webermandje helemaal dicht is ipv geperforeerd. Je zou evt ipv hiervaan een paar bakstenen kunnen gebruiken om het van de zijkant lucht dicht te maken. Mijn ervaring is dat je daar hogere temperaturen mee bereikt. Ik wacht meestal tot mn rooster verkleurt zo heet als dat het RVS is. Wacht tot het vlees uit zichzelf los komt, draaien, en als de kerntemperatuur nog te laag is zou ik hem nog even indirect leggen. Let er wel op dat als je het zo heet doet als ik dat je Meater misschien zelfs 45 aangeeft om zeker te weten dat je niet over de gaarheid heen gaat die jij wilt.
 
Ik heb mijn kamado (is ook voorzien van een kolenmand) eerst opgestookt tot +/-100 graden en pas toen de kamado een beetje geheel opgewarmd was pas de temp opgevoerd wat op zich vrij gemakkelijk ging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan