Beef en Steak

1e Barbecue sessie op nieuwe Kamado

Rens008

Sprokkelaar
Een volle dag (11:00-19:00) in het teken van elkaar leren kennen, zo bracht ik mijn eerste bbq sessie door.

Een Kamado (Bastard Urban Large) is een nieuw type bbq voor mij dus heb ik me uitgebreid ingelezen (wellicht te veel? 😅).
Na het in elkaar zetten eerst 2x droog ingebrand (120 / 150graden). Hiermee kon ik dit type bbq ook leren kennen.
Jesus, wat houdt hij de temperatuur lang op een constant niveau vast!

Een week later was het dan zo ver, een selectie aan gerechten waarvoor ik de gehele dag had uitgetrokken.
Een goede voorbereiding is het halve werk, dus gezorgd voor de nodige accessoires, ingrediënten en een lege agenda uiteraard. Helaas niet alle accessoires in huis...

Hieronder een opsomming van de gerechten welke ik heb bereid.
Overall conclusie:
Goed én leuk om een gehele dag de BBQ te leren kennen. Variatie aan gerechten was ook goed.
Helaas ontbrak een thermometer in m'n assortiment, én was de Kamado te snel te warm geworden waardoor de eerste 2 gerechten aan de droge kant waren. Ik had/heb een thermometer in bestelling staan maar kon niet langer wachten met deze eerste bbq sessie 😖. Bij een volgende sessie ga ik zeker de thermometer gebruiken.

Inspiratie van recepten:
Foto's:

Gerookte kip - pekeloplossing
20240706_091710.JPG

Gerookte kip - in bbq
20240706_113604.JPG

Gerookte kip - gerookt + gegaard
20240706_124110.JPG

Gerookte kip - op broodje
20240707_113038.JPG

pork belly burnt ends - Gesneden
20240706_122004.JPG

pork belly burnt ends - op bbq
20240706_123907.JPG

pork belly burnt ends - na 2,5 uur
20240706_142702.JPG

pork belly burnt ends - met bastard suiker, agave en roomboter
20240706_143757.JPG

pork belly burnt ends - ingepakt

pork belly burnt ends - Met BBQ saus
20240706_161144.JPG

pork belly burnt ends - resultaat
20240706_163113.JPG

Kruidenboter - in keukenmachine
20240705_185158.JPG

Kruidenboter - voorraadje
20240705_190230.JPG

Kippenvleugels met komijn - 8 uur in koelkast
20240706_105213.JPG

Kippenvleugels met komijn - inclusief bijgerechten op bbq
20240706_170816.JPG

Kippenvleugels met komijn - Resultaat na BBQ

20240706_182139.JPG

Laatst bewerkt:
Leuk verslag! En vooral blijven oefenen!

Nou je Q is goed ingewijd. Lekkere gerechten allemaal. Vooral die kip op de standaard vind ik intressant. :D

Geslaagde "eerste date" zou ik zeggen. "Jullie gaan elkaar vaker zien";)

Kijk, dat is goed inwerken! Ziet er goed uit. Die thermometer gaat je zeker helpen. Zoals @Sander72 zegt: "Kook op temperatuur, niet op tijd". 😁

Wat is ze nog mooi maagdelijk schoon!

Voor een eerste bbq sessie ziet het er allemaal prima goed uit (y)

Ziet als start en oefen sessie prima uit.
Tip, maak een logboekje van je setting. Temp, tijd, opstelling bijhouden. Werk prima.
Om de lekbakjes schoon te houden, deze ff bedekken met alu folie en mbv moeren of stelhoekjes vrij zetten van de platesetter.

Ziet als start en oefen sessie prima uit.
Tip, maak een logboekje van je setting. Temp, tijd, opstelling bijhouden. Werk prima.
Om de lekbakjes schoon te houden, deze ff bedekken met alu folie en mbv moeren of stelhoekjes vrij zetten van de platesetter.
Bedankt voor de tips!
Bedoel je met vrij zetten dat de lekbakjes niet direct op de platesetter staat maar een paar mm er boven? Wat is hier het voordeel van? 😊

Bedankt voor de tips!
Bedoel je met vrij zetten dat de lekbakjes niet direct op de platesetter staat maar een paar mm er boven? Wat is hier het voordeel van? 😊
De hitte van de platesetter trekt dan niet direct in de lekbakjes. Vet gaat minder snel verbranden.

De hitte van de platesetter trekt dan niet direct in de lekbakjes. Vet gaat minder snel verbranden.

Ik kreeg van hier de suggestie om het lekbakje met alu folie in te pakken, maar dan gewoon een stukje extra te nemen en aan de onderzijde een beetje tot een bultje te drukken. Dan is het alu folie aan de onderkant wat aan de dikke kant en daardoor raakt het bakje je plate niet. Volgens mij werkt dat in principe hetzelfde.

Dat ziet er allemaal al lekker uit.

Ik zou zeggen dat je een vliegende start hebt gemaakt.

Lekker begin zo! Het ziet er allemaal fantastisch uit!

Terug
Bovenaan Onderaan