BasBQ
Beef en Steak

12v ventilator

meinonA

Stoker
Berichten
276
Hallo allemaal,

Ik heb net een Fireboard 2 Drive binnen gekregen.
Daarvoor zoek ik nog een 12v blower zodat ik hem 1 op 1 kan aansluiten op mijn controller.
Ik zoek een blower die eigenlijk bedoelt is voor een offset Smoker. 1tje met veel kracht dus.

Kunnen jullie een link sturen van blowers die te vergelijken zijn met een BBQ Dragon ventilator qua kracht die 12v nodig heeft en geschikt is voor een BBQ? Of een constructie zodat ik een blower die meer capaciteit nodig heeft op een externe adapter kan aansluiten én op de Fireboard die bepaald hoeveel stroom de blower krijgt.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Heeft de fireboard dealer geen blowers?!? 🤔
 
Jawel, maar die zijn bedoelt voor kamdo's en kogels.
Omdat ik m ga toepassen op een grotere BBQ ben ik opzoek naar iets wat meer power levert, maar wat (evt met een externe stroomvoorziening) je wel kan aansluiten op de Fireboard.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Ik heb een BBQ Guru Pit Viper op m'n Fireboard 2 drive. Erg tevreden mee.levert 10 CFM (cubic feet per minute) Meer dan krachtig genoeg voor m'n Kamado Joe Big Joe 3.

BBQ Guru heeft ook een grotere fan de Pit Bull die 25 CFM levert. Ze claimen dat die ook voor offsets en kleine trailer smokers geschikt is. Of dat daadwerkelijk voldoende is voor een offset, geen idee geen ervaring mee.
Maar ik twijfel wel of een zwaardere fan aan een offset misschien niet teveel vraagt van de accu van de Fireboard? In dat geval zou je de Fireboard drive kabel aan kunnen schaffen zodat je extern kan voeden.
Kan ook meevallen want de fan van fireboard zelf levert 20 CFM, dus zit niet zover van de Pit Bull vandaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net even naar die kabel gegoogled, maar gebruikt die fan dan de voeding van een externe kabel ipv de accu van de fireboard of combineert hij die 2 stroomvoorzieningen om een hoger voltage aan te kunnen?

Schrik niet! Een BBQ Dragon ventilator producteerd 73 CFM. En hij wordt gevoed door 4 AA batterijen (4x1,5=6V) Nu is zo een ventilator wel voor andere doeleinden, maar hoe krijg ik het voor elkaar om meer die richting op te gaan?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Ff snel googlen zie ik dat er meerdere mensen de pit bull gebruiken op hun offset.

En zonder de drive cable kan je ook meer vermogen naar je fan krijgen wanneer je je Fireboard voed met de bijgeleverde adapter. Dan kan ie 18 Watt leveren. Op batterij max 3.5 Watt

En verder lees ik meer over het nut van een fan op een offset. Omdat te laten werken moet je op kolen of briketten stoken maar dan mis je de rook smaak dus waarom een offset? Als je op hout stookt moet je vaak bijvullen waardoor werken met een fan minder zin heeft. En als je houtvuur teveel afknijpt krijg je vieze witte rook.

En een andere manier om een fan die meer dan 12v 1,5A trekt op de Fireboard aan te sluiten.. Dan zal daar iets voor gemaakt moeten worden, wat voor fireboard lastiger zal zijn ivm de variabele fan aansturing. Ik dacht niet dat de Fireboard op simpe aanl/uit ingesteld kon worden, dat zou een schakeling eenvoudiger maken.
 
@Just Vodka
Begrijp ik goed dat het geen nut voor mij heeft om de fan cable te gebruiken?

Is er misschien een Arduino-achtige oplossing waarmee je zo een fan cable zelf kan maken, maar dan waar je een zwaardere adapter op kan zetten?
(Er vanuit gaande dat ik een zwaardere ventilator heb gevonden wat niet zo is)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
ik weet niet of dit is wat je zoekt maar ik heb hier nog wel eea liggen.

Stuur maar een dm, mag je zo komen halen.

image.jpg
 
@Just Vodka
Begrijp ik goed dat het geen nut voor mij heeft om de fan cable te gebruiken?

Is er misschien een Arduino-achtige oplossing waarmee je zo een fan cable zelf kan maken, maar dan waar je een zwaardere adapter op kan zetten?
(Er vanuit gaande dat ik een zwaardere ventilator heb gevonden wat niet zo is)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
Max output van de drive cable is vrijwel gelijk aan de output van een fireboard 2 drive wanneer je die aan de adapter hangt. (Had verwacht dat het van de kabel hoger zou zijn)

Mijn kennis van elektriciteit gaat niet ver genoeg. Maar ik zou denken dat het makkelijker is om de gewone 12v output van de Fireboard te gebruiken als analoge input om een andere variable weerstand of regelaar mee te bedienen. Arduino lijkt me hier niet bij nodig, zou moeten kunnen met gewone analoge componenten lijkt me. Maar er zijn vast mensen die hier meer verstand van hebben.

Maar hoeveel luchtstroom denk je nodig te hebben? Als er al mensen zijn die klagen over as dat door de smoker geblazen wordt bij een pit bull fan met 25cfm.
 
Ik heb weer verder gegoogled. Het ziet ernaar uit dat de Fireboard meer stroom kan leveren als wat de standaard blower nodig heeft.

Daarom ben ik nu componenten aan het zoeken om zelf een blower in elkaar te zetten.
Weet iemand een mondstuk van bijvoorbeeld een Flamboss zodat ik de blower aan een standaard grill kan vastmaken?
De blower zelf heb ik al in mn digitale winkelkar, maar nog niet een manier om hem vast te maken.

Alvast bedankt voor het meedenken

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan