Beef en Steak

zin/onzin BCC

• Onderwerp starter Onderwerp starter AV
  • Startdatum Startdatum

AV

Gemarineerd
vriezer opruimen en een kip ontdooid.
kippetje een nacht in een lichte zout/kruiden brine gehad.
nav div meningen over de bcc en temperaturen ben ik gaan meten.

beide pennen in t blik met natuurlijk water :D,, biedewee ook te vroeg voor bier .

mn nieuwe vinding die wokpan op zn kop.

dik uur onderweg op 180 graden dome en t blikkie nog geen 70 graden.

1,5 uur onderweg en blikkie op 77 graden.
k twijfelel of de inhoud nog zodanig gaat verdampen dat t enig effect op de smaak en malsheid van de kip zal hebben.
ffn later in de bil 80 gaden kern en de borst 77 kern.
in t blikje zat nog steeds dezelfd hoeveel water en de temp was t op end 80  graden.
laatste foto s volgen toestel eerst laden.

maar mijn conclusie is dat bbc alleen maar stoer is en niks toevoegt aan smaak.

meten is weten ,,dank voor de aandacht

Om vocht te laten stomen moet het boven de 100? worden, dat gebeurt niet. Dhus.... En wat voor smaak had je verwacht van water dan? =))
Geintje, doordat er niets verdampt, komt er dus ook geen smaak los.

Denk inderdaad dat de temp in het blikje ongeveer gelijk opgaat met de temp van het kippetje.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik vraag het me af.
Water verdampt ook bij lagere temperatuur dan 100 graden Celsius toch? Denk maar aan die radiatorbakjes bijvoorbeeld.
Of het wel iets met de smaak doet vraag ik me ook wel af...er zit toch ook een soort van vlies in je kip wat vast wel vrij dicht is?

Maar je hebt nog nooit zo'n lekker ruikend kippengat gehad

Alcohol bij 60 graden inderdaad. De vraag is of dit wat doen met het vlees. Een blikje bier van 33cl bevat, met 5% alcohol, wel 16 gram alcohol.. Denk niet dat je dat gaat merken.

Al met al is het BCC meer een gimmick dan een smaakmaker. Wellicht dat iemand met een kiphouder waarin je wijn, kruiden en dergelijke kan leggen een uitspraak kan doen of je dat wel kan proeven?

In de rotisserie in Frankrijk heb ik kip geproefd welke gevuld was met ui, knoflook en kruiden en dat proef je wel degelijk.

Looney zei:
Alcohol bij 60 graden inderdaad. De vraag is of dit wat doen met het vlees. Een blikje bier van 33cl bevat, met 5% alcohol, wel 16 gram alcohol.. Denk niet dat je dat gaat merken.

Al met al is het BCC meer een gimmick dan een smaakmaker. Wellicht dat iemand met een kiphouder waarin je wijn, kruiden en dergelijke kan leggen een uitspraak kan doen of je dat wel kan proeven?

In de rotisserie in Frankrijk heb ik kip geproefd welke gevuld was met ui, knoflook en kruiden en dat proef je wel degelijk.

P1010294_zpsjnkdm8e4.jpg

Als je een kiphouder gebruikt waarin je wat kruiden kan doen en je brengt dat mengsel eerst aan de kook denk ik dat je dat wel kan proeven aan het vlees.
Een volgende keer maar eens proberen  :-? !

gekookt vocht gaat weer afkoelen bij aanvang sessie.
en wat er verdampt gaat regelrecht  t strotgat uit.

een kip vullen  en liefst een nacht intrekken proef je terug ,maar dat weten we allemaal inmiddels wel en is ook loogica .

k zal nog eens een sessie doen en dan t strotgat afsluiten met een prop allu folie.

AV zei:
gekookt vocht gaat weer afkoelen bij aanvang sessie.
en wat er verdampt gaat regelrecht  t strotgat uit.

een kip vullen  en liefst een nacht intrekken proef je terug ,maar dat weten we allemaal inmiddels wel en is ook loogica .

k zal nog eens een sessie doen en dan t strotgat afsluiten met een prop allu folie.

Klopt.

Heb je de oven temperatuur van je bbq op de plek het bier blikje wel eens gemeten bij een ketel temperatuur van 120 gr. C.
Ga ik toch eens doen om te zien of het bier of wat er ook inzit niet verdampt.  :-?

bij 120 graden zal nagenoeg niks verdampen.
180 graden gemeten net onder t rooster had ik en t blikje staat op een rvs onderzetter van 100mm dia en dat rvs genereert enorm veel hitte naar t blikje dus heter kan je m niet krijgen.
ja langer en heter stoken en dan heb je een leeg blikkie en een verbrande kip.

AV zei:
bij 120 graden zal nagenoeg niks verdampen.
180 graden gemeten net onder t rooster had ik en t blikje staat op een rvs onderzetter van 100mm dia en dat rvs genereert enorm veel hitte naar t blikje dus heter kan je m niet krijgen.
ja langer en heter stoken en dan heb je een leeg blikkie en een verbrande kip.

Bewijs geleverd. :D !!!

Of je leest het hier:
http://amazingribs.com/tips_and_technique/debunking_beer_can_chicken.html
Daar is ook wel redelijk onderzoek gedaan :)

SilverFox zei:
Of je leest het hier:
http://amazingribs.com/tips_and_technique/debunking_beer_can_chicken.html
Daar is ook wel redelijk onderzoek gedaan :)
Inderdaad, dat is ook mijn eigen bevinding. Leuk om een keertje te maken, maar met een hele kip vlinderen en dan garen krijg je een in mijn ogen veel beter en gelijkmatiger resultaat. Ook de vloeistof in het blikje bij BCC maakt niets uit en maakt alleen een leuk verhaal aan de tafel. Maar al pis...ahum pardon...plas je erin en gebruikt het dan voor je BCC, dan nog zal je nog dezelfde smaak en eindresultaat hebben als met ieder ander vocht  :P

Ik zou in dat geval appelsap gebruiken, zelfde kleur maar net iets prettiger. (En kunje nog steeds het plasverhaal vertellen) :D

DanBras zei:
Maar al pis...ahum pardon...plas je erin en gebruikt het dan voor je BCC, dan nog zal je nog dezelfde smaak en eindresultaat hebben als met ieder ander vocht  :P

Hoe weet jij dat zo goed  Danny :D

Boldeagle zei:
Haha....je moet alles een keer geprobeerd hebben Mike  :P ;)

DanBras zei:
Boldeagle zei:
Haha....je moet alles een keer geprobeerd hebben Mike  :P ;)

Je gaat me toch niet echt vertellen dat ..................... ?  ;)

Ik denk dat we on topic moeten blijven.  :D !

Dan on topic...

In een ander topic al eens aangegeven dat ik al een aantal jaartjes experimenteer met de BBC. Ik was altijd nieuwsgierig of ik in de kip iets proef van het blikje wat er in zit. Conclusie, tot nu toe niet. Ik denk dat het meer een esthetisch iets is... staat toch ook gewoon leuk, zo'n kip rechtop op de bbq?

Tot nu toe:

- Guinness
- Coca Cola
- Grolsch Radler citroen
- Heineken
- Palm

Grz.

Roken op een blikje blijft toch een leuk gezicht.  :) !

Als je dan toch een smaak aan je kippetje wilt toevoegen kan je hem beter van te voren marineren, injecteren of na het roken met een lekkere saus serveren.  :-? !

grts,  Hans.

Terug
Bovenaan Onderaan