BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw chudbox

 

bart_g

Tondelzoeker
Berichten
22
Hallo allemaal,

toen ik me vorig jaar voorstelde op dit forum zei ik dat ik vorig jaar een bbq zou gaan bouwen. Dat is niet gebeurd, maar afgelopen zaterdag ben ik dan toch eindelijk begonnen met het bouwen van een bbq naar het model van Bradley Robinson van Chud's BBQ. Hij lijkt qua afmetingen het meest op het 3/4 model: https://www.chudsbbq.com/wed/p/style-01-m3c9z-bgehg-a63z4. Ik heb voor de maten 80*60*80 (b*d*h) gekozen. Een lekker ruim kookoppervlak dus.

De complete bbq wordt gemaakt uit 5mm cortenstaal. Op de bodem komt een 6 cm dikke plaat vermiculiet ter isolatie. Verder ga ik in aanvulling op het origineel de mogelijk inbouwen om een deflector plaat te plaatsen voor indirect garen. Dat is een experiment, maar stelt verder niet veel voor.

Bijgevoegd wat foto's van de voortgang. Ik had lang niet meer gelast en dat is te zien aan de lassen. Gelukkig is de slijptol uitgevonden...

IMG_8165.jpg


IMG_8166.jpg


IMG_8167.jpg


IMG_8168.jpg


IMG_8169.jpg


IMG_8170.jpg
 
Vandaag stond op de planning om de bbq af te maken, maar dat is niet gelukt. Iets met bouwmarkten die laat open gaan en niet hebben wat ik echt nodig heb.

Maar toch weer flink wat vooruitgang geboekt. Eerst wat fabricage voor de schoorsteentjes en de hendel van de kolendeur. Eigenlijk allemaal afgekeken van het origineel.

3D2760A5-5E3A-4AF0-9DA2-29D3473C9986.jpeg

8A039B1C-09AE-4A46-88FE-BA31BA5E20A5.jpeg


Daarna de deur eruit geslepen en netjes afgewerkt. Helaas waren de lasscharniertjes niet best en dat was even gedoe om het vast te krijgen.

297C1EB3-7E34-46FE-9559-54B4CEC470BC.jpeg

326CC67B-DC17-4BD4-A615-45A6AAF3E98B.jpeg


Uiteindelijk de roosters nog gemaakt. Dat was niet bijster spannend. Gewoon wat hoekijzer en daar strekstaal in. Ik wilde eigenlijk rvs, maar dat kan ik zelf niet lassen. Nu is het tientjeswerk, het laten maken was veel duurder geweest. Als het met later niet bevalt dan kan ik er alsnog een rvs rooster in laten maken. En toen ik klaar was met het rooster was mijn lasgas ook op.

00C2DB35-957D-4436-BFAB-77394C93F9E6.jpeg

09D8C555-607C-451F-8E2D-85151607EAB8.jpeg


Nu even formule 1 kijken en dan volgende week weer verder. Nog te doen:

- deksel eraan lassen
- hendel aan deksel maken
- hendels aan de zijkanten maken
- schoorsteentjes erop
- nog wat hoekijzer erin lassen voor de deflector plaat
- bbq aansteken en wat vlees erop
- genieten…
 
Zo. Hij is af! Hij staat nu lekker te bakken. Eerste indruk is positief. Hij is snel op temperatuur en laat zich vrij goed regelen op het eerste oog. Natuurlijk nog wel wat testen en proberen, maar als het goed is heb ik over twee uur een mooi stukje buikspek en wat iberico ribbetjes…

3E8AFBED-881D-46C4-BD75-F30660C55B70.jpeg


8BC6B7E1-F0E4-4D70-B51F-7AB2347692F5.jpeg


3446098F-3FBF-4957-8FAC-552916723DC5.jpeg


2900B7CB-6C96-47D1-9E5D-FB52A4DB2392.jpeg


9D9A6ECF-37D3-4F85-9FDB-7D7F66243AF7.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mooi ding geworden 👍🏻 ga je hem nog verder behandelen tegen roest .
 
Mooi ding geworden 👍🏻 ga je hem nog verder behandelen tegen roest .

Dat zou niet nodig moeten zijn. Heel de bbq is van cortenstaal. Dat ontwikkelt een roestlaag die beschermt tegen doorroesten. Mocht dat echt niet bevallen dan kan ik hem altijd weer kaal maken en er iets op doen tegen roest.
 
Dat zou niet nodig moeten zijn. Heel de bbq is van cortenstaal. Dat ontwikkelt een roestlaag die beschermt tegen doorroesten. Mocht dat echt niet bevallen dan kan ik hem altijd weer kaal maken en er iets op doen tegen roest.
☺️ overheen gelezen, wist niet dat het cortenstaal was , veel plezier er mee. Knap gedaan 👍🏻
 
Mooi ding!
 
Doe je het ook op bestelling ?


mooi apparaat een echte Chudbox !
 
Nice! Zou zelf de "Chud Press" wel willen hebben, maar bestellen is echt geen optie en zelf maken wordt een ramp....
 
Dank voor alle complimenten! Ik vond het erg leuk om hem te bouwen en ben er erg blij mee. De grootste winst zit in de smaak van het vlees wat er gisteren vanaf kwam. Had wat schrale Iberico ribben een stukje buikspek. Het is moeilijk uit te leggen, maar er zit echt een andere smaak aan dan bijvoorbeeld op de weber of Kamados waar ik van gegeten heb. Echt heel erg lekker…

En over bouwen op bestelling valt te praten 😉
 
Hij zelf ook niet....Dit laat hij maken, net als de nieuwe ChudPress. Maar blijven mooie spulletjes!
 
Wat een mooi ding! Bradley mag trots zijn. Maareh please don’t forget the sides! (Rookie move..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan