Beef en Steak

Zelf gemalen kippengehakt, misschien een tip...?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Onie
  • Startdatum Startdatum

Onie

Tondelzoeker
Berichten
7
Zo, misschien niet echt "charcuterie", maar ik wou het idee wel even delen. Paar weken geleden nog eens zelf gemalen kippenburgertjes gemaakt. Dit keer met ongeveer 1/3 een kippenhartjes en opgeschoonde kippenmaagjes (dus de grijze maagwanden eraf). Het gebruikte kippenvlees waren ontbeende dijen. Echt een heel ander gehakt dan de gijze massa die ze in de winkel verkopen als kippengehakt. Dit geeft een meer gehaktstructuur welke op een rundsburger doet lijken, echt het proberen waard. Zeker met een eigen gebakken hamburgerbroodje. Was top, zeker eens proberen! Kruiding: 12 gram zout, 2 gram gemalen zwarte peper, 1 gram muskaatnoot en 2 gram kippenkruiden en snuifje lookpoeder per kg vlees. 🍔 (y)

kippengehakt_hamburger.jpg


kippengehakt_hamburger3.jpg


kippengehakt_hamburger2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik typisch iets voor Tips,Tricks en Tutorials.
Daar gaat hij naar toe verhuizen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Onie
alleen door plaat 8 gedaan? 1 keer? 2 keer?
Mijn molen heeft 3 platen, hoe groot die gaten zijn heb ik nog niet gemeten, maar ik heb ze 2 keer door de grove gedaan om toch nog wat structuur te houden maar een maatje fijner zou ook kunnen. Wel alles (molen en snijplank) even ontsmet met StarSan (een voedselveilig middel wat ik bij het bier brouwen gebruik) en het vlees even in de vriezer gestopt om de sorbet-structuur te hebben, maalt beter, zeker het vet/vel aan die kippenbillen wordt dan geen "pap", ook ivm bacteriën is dat wel beter zo...
 
Terug
Bovenaan Onderaan