Beef en Steak

Zelf een smoker maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter VollTom
  • Startdatum Startdatum
V

VollTom

Gast
Hallo,

Zoals ik al vermeld heb in het kennismakingsgedeelte ben ik van plan om zelf een smoker te gaan maken.
Nu had ik wel al een vraagje. Ik kan via een kennis aan metalen buizen geraken met een diameter van om en bij de 50cm. Enige nadeel is dat de wand maar 2mm dik is.
Zou dit eventueel goed zijn als ik 2 buizen in elkaar schuif en aan elkaar las?
Dan kom ik op 4mm uit. Of mag ik dat zo niet zien?

Met vriendelijke groeten,
Tom

Grootste nadeel wat je zal hebben is dat je over heel wat jaar een keer door de eerste laag heen gaat en dan komt er een hoop vocht etc tussen en dan zal het vast niet lang duren voor de rest ook slecht wordt. Ik heb zelf wel eens met de gedachte zitten spelen om er een te maken die inderdaad in elkaar schuiven maar dan met 2cm ruimte er tussen rondom. En er dan een combi van stalen en keramische bbq van te maken. Tussen die 2 stalen(of misschien liever nog RVS) kan je dan mooi keramiek kwijt, heb je een smoker die super efficient wordt.

Of dat in de praktijk ook echt zo zal werken vraag ik me af maar daar ga ik nog wel een keer achter komen.  B-)

Voor jou vraag zou ik zeggen, liefst uit 1 deel. Ik ben er nu een aan het maken van 3mm. En dat was toevallig omdat ik 2 tanks gratis kon krijgen, anders was ik sowieso voor 5mm gegaan. Tot nu toe is alles zo'n beetje gratis geweest aan die van mij dis dan is het ook niet erg als die tank over heel wat jaar een keer door roest. Ik verwacht dat hij door m goed te verzorgen en droog weg te zetten alsnog heel oud zal worden.

Luc basie zei:
Ik heb zelf wel eens met de gedachte zitten spelen om er een te maken die inderdaad in elkaar schuiven maar dan met 2cm ruimte er tussen rondom. En er dan een combi van stalen en keramische bbq van te maken. Tussen die 2 stalen(of misschien liever nog RVS) kan je dan mooi keramiek kwijt, heb je een smoker die super efficient wordt.

In zou in dat geval geen keramiek gebruiken als opvulling. Maar gewoon lucht of glaswol of steenwol. Scheelt een berg aan gewicht en moeilijk doen ;)

SilverFox zei:
Luc basie zei:
Ik heb zelf wel eens met de gedachte zitten spelen om er een te maken die inderdaad in elkaar schuiven maar dan met 2cm ruimte er tussen rondom. En er dan een combi van stalen en keramische bbq van te maken. Tussen die 2 stalen(of misschien liever nog RVS) kan je dan mooi keramiek kwijt, heb je een smoker die super efficient wordt.

In zou in dat geval geen keramiek gebruiken als opvulling. Maar gewoon lucht of glaswol of steenwol. Scheelt een berg aan gewicht en moeilijk doen ;)

glas of steenwol heb ik inderdaad ook al op het lijstje staan om eens te onderzoeken. idee van een effici?ntere smoker zit in m'n hoofd, tegen die tijd zal ik wel een onderzoekje doen wat het meest effici?nt en makkelijk toepasbaar is. thnx voor de tip ;)

Terug
Bovenaan Onderaan