Beef en Steak

Worststrijd, mijn eerste zelfgemaakte worst

Ridevi71

Forum Meubilair
Hoi BBQ collega's.

Een tijdje geleden heb ik een workshop gevolgd waarbij ik de kans kreeg om worst te maken. Nu liep ik al een tijdje met het idee om dat eens te gaan doen, en die workshop heeft me een zetje in de goede richting gegeven.
Oftewel: ik ben om!!

Pasgeleden jarig geweest dus allemaal worst spullen gevraagd en gekregen. Dit weekend er mee aan de slag  :D

Heb gekozen voor 2 varianten.
Een venkel knoflook worst volgens recept van vuur en rook en een worst met walnoten salie basilicum knoflook tijm Spaans pepertje. Dit hadden we allemaal nog in huis, dus perfect voor een test worst.
Per worst 1 kilo rundvlees, 350 gram varkensvlees en 125 gram rugvet.

Eerst al het vlees en porkert goed koud laten worden. Ondertussen alles klaar zetten, voorbereiden, kruiden snijden etc. Ook darmen alvast spoelen. Plek in de koelkast reserveren. Enzovoort.
Een goede voorbereiding Is het halve werk, en zeker als je het voor het eerst doet.

En oh ja, naast de 2 eigen varianten ook nog worstjes (de alom geprezen jalape?o cheddar worst) van vuur en rook gekocht om deze tegelijk met mijn eigen worsten te garen. Gewoon, voor het vergelijk (en ook een beetje voor het lekkere  :P)
THE GAME IS ON!

Hieronder de pic's van mijn eerste worst fabricage.

En oh ja. Mijn nieuwe partner sinds enkele weken staat klaar om te assisteren  :D

Helaas geen foto van het gehakt draaien en het kneden. Meteen maar door naar het vullen van de worst

Zo. Dat was allemaal gisteren. De worstjes gaan 24 uur de koelkast in, Zichzelf voorbereiden voor de vergelijkingscontest van vandaag.
De battle between sausages vond plaats op een zeer geschikte locatie, te weten : een bbq rooster.
Zoals gezegd, mijn 2 eigen gemaakte worsten en die van vuur en rook.

Lekker een uurtje roken bij 150 graden. Daarna nog even afgrillen

En uiteindelijk het resultaat voorgelegd aan de jury

En dan de bevindingen.......
(tromgeroffel)

Heeeeeeeerlijk.
Alle worstjes (zelfs die van vuur en rook  ;) ) smaakte heerlijk.
Uiteraard waren mijn eigen worsten vrij droog. Rundvlees.
Ook zijn ze grover van structuur. Had plaat 4,5 gebruikt.
Maar de smaak was goed.

Ben erg tevreden met het resultaat. Uiteraard ook heel veel geleerd.
Volgende keer meer darm klaarmaken, Had nu te weinig gedaan, en iets gelijkmatiger vullen. Maar dat zal wel een kwestie van ervaring zijn. Niet te vol iig, want een worstje knapte  :(

Bedankt voor het kijken
Rick

Goed bezig geweest!
Altijd leuk om nieuwe dingen te leren. Het mooiste blijft toch het vergelijkend onderzoek....

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

Gaaf hoor

Heb jij een Border terrier? Betere assistenten zijn er niet!

Mooie worstjes!
De volgende keer de darm een dag vtv in water in de koelkast zetten, hij wordt daardoor soepeler.
Ook ruim afmeten, darm die je na het vollen overhoudt kin je goed bewaren in zout in de koelksst

mooie worsten hoor, geloof gelijk dat ze goed gesmaakt hebben

Dominique zei:
Heb jij een Border terrier? Betere assistenten zijn er niet!

Hahaha. Wat betreft restjes opruimen zeker!

Leuk dat je het ras kent. Zijn er niet veel.
Prachtige honden zijn het.

Ceriel zei:
Mooie worstjes!
De volgende keer de darm een dag vtv in water in de koelkast zetten, hij wordt daardoor soepeler.
Ook ruim afmeten, darm die je na het vollen overhoudt kin je goed bewaren in zout in de koelksst

Thnx Ceriel. Nu een uurtje gedaan. Volgende keer een dag.
Overigens geen straf hoor, het restant tot hamburger omvormen en bereiden. Om de smaak te testen uiteraard. Puur wetenschappelijk  :P

Guus 11 jaar oud. Heerlijk beest!

3a8d52c03a2ed0362747a1b2d55019a7.jpg

Geweldig!
Wat een prachtig beestje.

Doe Guus maar de groeten van Rexx.  :)

Guus zegt woef terug... =))

Rexx snurkt nu terug  :D

En wij als hondenliefhebbers vinden dit gedrag ( van onszelf) echt gewoon heel erg kunnen. Maar verder zijn we best normaal.....=))

We hebben hier thuis ook twee borderterriers rondlopen, en ik weet dat Krizz er ook een heeft! Het lijkt erop dat het een geliefde hond is onder BBQ liefhebbers!

Je hond heeft trouwens erg veel weg van onze jongste. Bij welke fokker komt hij/zij vandaan?

Roker zei:
Je hond heeft trouwens erg veel weg van onze jongste. Bij welke fokker komt hij/zij vandaan?

2 maar liefst!!! toe maar.

Dit is onze eerste. Hij is nu 20 weken. Zijn bij meerdere fokkers geweest maar uiteindelijk kregen we een onverwachts telefoontje van mevr Jansen uit Uden. Zij vond haar eerste kandidaat voor dit reutje niet geschikt en vroegen of wij nog interesse hadden. We hadden er eigenlijk niet meer op gerekend via haar, maar zoals je ziet toch nog goed gekomen.
Stonden op de lijst bij Gea (uit het noorden vh land) en Jeanette (ergens bij de Veluwe). Deze mensen dus afgebeld.

Ridevi71 zei:
Roker zei:

2 maar liefst!!! toe maar.

Dit is onze eerste. Hij is nu 20 weken. Zijn bij meerdere fokkers geweest maar uiteindelijk kregen we een onverwachts telefoontje van mevr Jansen uit Uden. Zij vond haar eerste kandidaat voor dit reutje niet geschikt en vroegen of wij nog interesse hadden. We hadden er eigenlijk niet meer op gerekend via haar, maar zoals je ziet toch nog goed gekomen.
Stonden op de lijst bij Gea (uit het noorden vh land) en Jeanette (ergens bij de Veluwe). Deze mensen dus afgebeld.

Is geen familie van die van ons dan.. (misschien wel heel erg in de verte). De jongste van mij komt bij Dawi's Rhapsody vandaan...

aha. Nee, dan is het geen familie. We hebben ook wel contact gehad met Danielle, maar uiteindelijk zijn we daar niet meer geweest omdat we al "voorzien" waren.
Zaterdag jonge honden dag. Lijkt ons leuk.

Terug
Bovenaan Onderaan