Beef en Steak

Worstenvuller, horizontaal of verticaal?

Hoogie

Gemarineerd
Goedenavond bbq- en worst experts,
Misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik heb nu twee keer worst gemaakt en dat beviel goed. Daarom wil ik nu een worstenvuller kopen. Mijn overwegingen zijn dat ik dan grotere hoeveelheden kan verwerken (denk tussen 5 en 10 kg) en dat ik dan mijn spullen beter koud kan houden. De vuller kan nog in de vriezer of koelkast blijven als ik met mijn gehaktmolen bezig ben.
Nou vraag ik me af wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende types:
- horizontaal of verticaal
- elektrisch of handmatig
- 3 kg, 5 kg of andere maat?

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Ik heb zelf een 3 kg horizontale worstvuller.

Ik heb deze gekozen omdat hij vrij compact kan opgeborgen worden.
Ook weinig restproduct in de vuller na de job.

IMG_20250131_130735822.jpg

Ik heb ook een horizontale maar in plaats van de slinger gebruik ik mijn accuboormachine ;)

Ik heb ook een horizontale, maar nog nooit bedacht om de accutol er op te zetten. Ik ga eens kijken of dat lukt, mijne verschuift altijd als ik aan de slinger draai. Ik heb zoiets. Bevalt prima verder.
2025-02-12 08_48_46-Monzana Worstenvuller Aluminium Tafelklem 3 vulbuizen Worstenmaker Handmat...jpg

Als de kwaliteit ok is hoef je het voor het geld niet te laten.
Opberg ruimte is dan een issue.

Ik heb een 3 l. horizontale worstenvuller van Maxima. Lekker compact en zoals hierboven al genoemd kun je de stamper in de buis draaien en dan passen de slinger en de vulbuizen er bij in.
Veel gehoord voordeel van horizontaal tov verticaal is dat er minder afval overblijft (er zit geen elleboogje naar de vulbuis). Nu is mijn ervaring dat je sws afval overhoudt, want ik krijg die vulbuis niet leeg gedraaid.
Nadeel van horizontaal is misschien dat je hem op de rand van de tafel/werkblad moet zetten, want anders krijg je de slinger niet rond.

Elektrisch vind ikzelf niet nodig, er zitten bij mij twee draaistanden op en ik kies altijd de langzame stand.

IMG_1438.jpeg

Ook hier een horizontale Beeketal
IMG_9332.jpeg

Hier nog een draadje waarin ze besproken werden.

Ik heb ook een horizontale, maar nog nooit bedacht om de accutol er op te zetten. Ik ga eens kijken of dat lukt, mijne verschuift altijd als ik aan de slinger draai. Ik heb zoiets. Bevalt prima verder.
Ik heb dezelfde als jij en ik gebruik een verloop voor een dopsleutel op mjn accutol.

Ik heb een 3 l. horizontale worstenvuller van Maxima. Lekker compact en zoals hierboven al genoemd kun je de stamper in de buis draaien en dan passen de slinger en de vulbuizen er bij in.
Veel gehoord voordeel van horizontaal tov verticaal is dat er minder afval overblijft (er zit geen elleboogje naar de vulbuis). Nu is mijn ervaring dat je sws afval overhoudt, want ik krijg die vulbuis niet leeg gedraaid.
Nadeel van horizontaal is misschien dat je hem op de rand van de tafel/werkblad moet zetten, want anders krijg je de slinger niet rond.

Elektrisch vind ikzelf niet nodig, er zitten bij mij twee draaistanden op en ik kies altijd de langzame stand.
Ik gebruik mijn 'afval' om saucijzenbroodjes mee te maken. ik ga natuurlijk geen goed vlees weggooien.

Bedankt voor alle goede info!
Ik heb mijn contributie voor het lidmaatschap van het genootschap er al weer uit voor dit jaar! 🤣

Ben toch wel nieuwsgierig hoe jullie de restanten uit de vulbuis halen, iemand een goede tip?

Bij mijn gehaktmolen gooi ik er vaak een boterham achteraan om het laatste beetje er uit te draaien. Is er naast de pannenlikker nog zo'n hack voor de worstenvuller?

Bekijk bijlage 73880
Heb deze ook is alleen jammer van de kegel voorin bij de buis bleef altijd veel in zitten maar doe nu ook een bolletje boterham erin of wat ook wel werkt maak een prop aluminium folie in de kegelvorm en doe die dan op het eind erin .
Wat ik wel handig vind bij deze is dat de kop er ook af kan zodat het makkelijk is om hem schoon te maken.
En rest hou je eigenlijk altijd over dat daar maak ik ook of een hamburger van of saucijzenbroodje.

Terug
Bovenaan Onderaan