BasBQ
Beef en Steak

Witte stippen in de keramiek van big green egg

broeder sixtus

Tondelzoeker
Berichten
10
Hey,

Wie kan er mij helpen : na een maand gebruik van mijn big green egg komen er overal witte stippen in de keramiek.... Is dit normaal

Johan
 
misschien helpt een foto wel wat beter
 
zijn het putjes?? het lijkt wel alsof de keramiek  of kleurstof  of iets anders ( weet niet hoe het proces precies gaat )niet goed gepakt heeft
een soort van kratertjes
 
zijn idd allemaal "kleine putjes"

mijn probleem is, ik heb dit nu al bij mijn tweede big green egg..... met de kerstperiode me een big green egg aangeschaft, en na een week had ik hetzelfde probleem, overal kwamen er witte stippen (putjes) in... deze dan laten omruilen voor een nieuwe

maar helaas heb ik nu terug dit probleem...... Voor ik terug naar de winkel ga, zou ik graag weten of er nog mensen zijn die dit probleem kennen, en hoe zij er mee omgaan

 
Mijn mening: voor het bedrag dat die dingen moeten kosten mogen ze best gewoon goed zijn. Mij lijkt het daarom niet zo relevant hoe een ander ermee om gaat? Wie weet heb je toevallig 2x een apparaat uit een slechte batch getroffen, ?f hebben ze (vanwege milieu zaken bijvoorbeeld) iets in het proces veranderd, waardoor er nu problemen ontstaan die er eerder niet waren. Als je dit eerder hebt gehad en de winkel vind dat het niet goed was, dan is dat nu ook lijkt me?
 
Hoi Broeder

Ik heb net ff op mijn eitje gekeken, en ik heb het ook.
Ik heb groene en witte.

Ik denk dat jij (want ik doe het niet), je hier geen zorgen om moet maken.
Dit zijn naar mijn beleving luchtbelletjes welke zijn ontstaan tijdens het productieproces (en niet achteraf nog verschijnen).
De groene zijn gevuld met glazuur, en de witte net niet.
De luchtbelletjes zitten neem ik aan, door het hele keramiek heen (lucht isoleert immers ook).

Ik heb mijn ei (XL) inmiddels ruim 2 jaar, en hij doet het er absoluut niet minder om.
Ik durf het eigenlijk wel aan, om te stellen dat je dit op ieder groen eitje ergens wel tegen komt.

Geen zorgen om maken, en lekker barbecue?n.

Mac
 
Niet gehinderd door enige kennis, maar als een BGE een betere keramiek en -waar het hier om gaat- glazuurlaag heeft dan de budget modellen, dan helpt het toch niet echt mee als de glazuurlaag niet dicht is?
 
Ik heb die van mij net gechecked maar ik heb dat niet. Ik zou me er ook niet echt lekker bij voelen moet ik zeggen. Gewoon aangeven bij je leverancier. Dan hoor je het vanzelf. Ze zijn duur genoeg, dan mag je wel wat verwachten toch?
 
ik ben er wel 100% zeker van dat die witte stippen er niet op waren bij de aankoop.... heb hem gisterenavond terug gebruikt en sindsdien zijn er terug bijgekomen.....
 
Dat is inderdaad vreemd, zou het gewoon weer melden bij de verkoper/importeur!
 
Ik heb even gecheckt en bij mij zitten ze er ook op. Geen idee of dat al was of dat het mij nu pas opvalt.
Het keramiek is sowieso niet helemaal dicht. Als je 'm na een wat langere rustperiode in een nat seizoen weer hoog opstookt, kan het ei gaan 'zweten'. Er komen dan kleine vochtdruppels dwars door je ogenschijnlijk dichte keramiek
 
Als ik mijn primo een tijdje in de regen/vocht heb staan (stond altijd buiten) dan waren de keramiek barstjes meer zichtbaar en zit er een witte waas op. Na flink stoken is dit altijd eigenlijk weer vlot verdwenen. Maar ik begrijp dat ze bij jouw blijvend zijn ?
 
De kleine haarscheurtjes heten craquel? en is iets dat normaal is. Komt door de temperatuurverschillen en kan voor je ei geen kwaad verder. Zal morgen eens kijken naar witte plekken.
 
morgen krijg ik uitsluitsel van BGE europe, de mensen met beslissingsrecht ivb met die witte stippen zitten op een beurs in Frankfurt
 
Haarscheurtjes normaal?
Ok, dus een BGE is van goed materiaal, en haarscheurtjes in het glazuur zijn geoorloofd? Dat valt me tegen, je zou verwachten dat ze een keramiek zouden gebruiken dat minder krimpt en uitzet tov de chinese kamado varianten, en dat daardoor het glazuur mooi heel blijft. D?t zou voor mij dan nog een selling point van zo'n duur ding kunnen zijn, maar niet dus?
Zo leer je nog eens wat...
 
Terug
Bovenaan Onderaan