Beef en Steak

Winter stoofje

derkzz

Pitmaster
Hoi hoi,

Waar je eerder verdrietig was dat de zomer ten einde kwam is het nu wel anders.. want wie winter zegt.. zegt natuurlijk Dutch oven.. stoofjes..
Helaas gooide werk wat roet in het eten, dus we moesten creatief zijn..
Snel beginnen dan maar..

Eerst wat sukade in de de rub zetten..

20241023_094245.jpg

In alle vroegte de Joe aangestoken..
Iedereen is welkom op de Joe, daar waar we geen onderscheid maken en Iedereen welkom is. Zelfs vlees en groeten liggen harmonieus naast elkaar te roken..

20241023_104225.jpg

Na 1 uurtje in de hickory zagen ze er zo uit..

20241023_113043.jpg

Slowroller er uit.. Pannetje er in..
Spekblokjes bakken, groentjes toevoegen, scheutje balsamico er bij..

20241023_115443.jpg

Deze dorstige koe..luste ook wel een herfstbokje.. samen met een bouillon potje..

20241023_115915.jpg

20241023_120005.jpg

Helaas moest ik 3 uurtjes naar werk voor een vergadering. Gelukkig was mevr derksen thuis, die kon de koe nog van een biertje voorzien.
Dit bleek ook het geval..ze had nog 2 biertjes bij geschonken..

Een kleine 5 uur in totaal was alles lekker zacht en mooi ingekookt.

20241023_162906.jpg

Dit mag op een lekker bordje rijst.
20241023_163232.jpg

Close-upje..

20241023_163236.jpg

En tevens de vriezer weer wat aanvullen.

20241023_163306.jpg

Heerlijk gegeten..
Dank voor het lezen

Heerlijk man 😋.

Wat een heerlijke plaatjes derkzz!
Ik heb 2 weken geleden nog een heerlijke kalfswangen stoof gemaakt van de Bbq maar dit lijkt mij ook lekker 😋

Wat een heerlijke plaatjes derkzz!
Ik heb 2 weken geleden nog een heerlijke kalfswangen stoof gemaakt van de Bbq maar dit lijkt mij ook lekker 😋
Idem, Makro gebeld en besteld, 2,8 kg ontv maar sorry niet onder de indruk van de smaak zeker gezien de prijs ±€30,- P/kg en het werk van Kalfswangen.
dan is Wild of ander vlees zeker zo lekker en prijs tech beter te verkrijgen.....Maar leuk om het eens geprobeerd te hebben !!
Eerdaags de Hertenstoof van de Hanos maar eens proberen.....de foto's zijn van de Wangen

IMG_1101.jpeg

IMG_1104.jpeg

IMG_1108.jpeg

IMG_1106.jpeg

Idem, Makro gebeld en besteld, 2,8 kg ontv maar sorry niet onder de indruk van de smaak zeker gezien de prijs ±€30,- P/kg en het werk van Kalfswangen.
dan is Wild of ander vlees zeker zo lekker en prijs tech beter te verkrijgen.....Maar leuk om het eens geprobeerd te hebben !!
Eerdaags de Hertenstoof van de Hanos maar eens proberen.....de foto's zijn van de Wangen

Bekijk bijlage 71280

Bekijk bijlage 71281

Bekijk bijlage 71282

Bekijk bijlage 71283
Hoe heb je de wangen dan gemaakt als ik vragen mag? Ik heb ze de laatste keer gemaakt naar het recept van LOMPE Laars en die waren botermals toen ze heel wat uurtjes geprutteld hadden op de Bbq. Ik eet ze trouwens ook nooit los maar verwerkt ze altijd in een stoverij, ik zie op de foto dat je ze direct boven het vuur hebt gemaakt ? Dat is voor een delicaat product als kalfswangen nooit een goed idee ? Dat moet je langzaam garen wil je malsheid erin krijgen 🤗

IMG_0226.jpeg
IMG_0227.jpeg
IMG_0228.jpeg

Eerst 2 uur gerookt 80 Gr vervolgens het vuur eronder en ze 2a 3 min aangeschroeid, laten rusten en in blokjes gesneden. vervolgens de groente en kruiden in de Pot, deze op 90 Gr gebracht en vervolgens de blokjes vlees toegevoegd. Na 4 uurtjes 110 Gr in de Pot gegeten met aardappelpuree, MmM nee......vervolgens de overgebleven zaken in de Pot gedaan en deze nogmaals 4 uur laten pruttelen. Dit moeten we nog eten met puree of als hasjee met frietjes..... is wel al veel malser. Maar voor de prijs ga ik toch voor Hert of ander vlees, we zijn niet onder de indruk van de smaak/prijs P kg.

Eerst 2 uur gerookt 80 Gr vervolgens het vuur eronder en ze 2a 3 min aangeschroeid, laten rusten en in blokjes gesneden. vervolgens de groente en kruiden in de Pot, deze op 90 Gr gebracht en vervolgens de blokjes vlees toegevoegd. Na 4 uurtjes 110 Gr in de Pot gegeten met aardappelpuree, MmM nee......vervolgens de overgebleven zaken in de Pot gedaan en deze nogmaals 4 uur laten pruttelen. Dit moeten we nog eten met puree of als hasjee met frietjes..... is wel al veel malser. Maar voor de prijs ga ik toch voor Hert of ander vlees, we zijn niet onder de indruk van de smaak/prijs P kg.
Jammer dat het zo tegen viel, want een goeien kalfswangen stoofpot is echt lekker en het vlees is ook heerlijk mals, mocht je het ooit nog eens maken moet je hoger in temperatuur zitten, bij het roken van de kalfswangen ( tussen de 110c / 125c ) en als je alles gaat stoven voor een aantal uur zou ik de temperatuur tussen de 160c / 180c aanhouden. Wat ik meestal doe als alles in de DO zit hem eerst direct boven de kolen zetten en als alles dan pruttelt bouw ik de Bbq om naar indirect en stoof ik verder.Voor stoverij van hert houd ik een beetje de zelfde richtlijnen aan. Succes met de herten stoverij! Ben wel reuze benieuwd naar je eind resultaat!

Jammer dat het zo tegen viel, want een goeien kalfswangen stoofpot is echt lekker en het vlees is ook heerlijk mals, mocht je het ooit nog eens maken moet je hoger in temperatuur zitten, bij het roken van de kalfswangen ( tussen de 110c / 125c ) en als je alles gaat stoven voor een aantal uur zou ik de temperatuur tussen de 160c / 180c aanhouden. Wat ik meestal doe als alles in de DO zit hem eerst direct boven de kolen zetten en als alles dan pruttelt bouw ik de Bbq om naar indirect en stoof ik verder.Voor stoverij van hert houd ik een beetje de zelfde richtlijnen aan. Succes met de herten stoverij! Ben wel reuze benieuwd naar je eind resultaat!
wat zou je adviseren voor de 1e keer wangen?
rund, kalf of varken?

Dan zou ik voor kalfswangen gaan derkzz. Die zijn vol van smaak en als je ze goed bereid botermals. Geef het dan rustig de tijd om te stoven. Ik zelf snijd ze ook nooit in stukken als ik ze heb gerookt op de Bbq maar verplaats ze in zijn geheel naar de DO om daar te gaan stoven met alle lekkers dat erbij komt. Als ze eenmaal gaar zijn zijn ze botermals. Let dan wel op met ze op het bord scheppen, als je het namelijk niet voorzichtig doet vallen ze uit elkaar.

Dan zou ik voor kalfswangen gaan derkzz. Die zijn vol van smaak en als je ze goed bereid botermals. Geef het dan rustig de tijd om te stoven. Ik zelf snijd ze ook nooit in stukken als ik ze heb gerookt op de Bbq maar verplaats ze in zijn geheel naar de DO om daar te gaan stoven met alle lekkers dat erbij komt. Als ze eenmaal gaar zijn zijn ze botermals. Let dan wel op met ze op het bord scheppen, als je het namelijk niet voorzichtig doet vallen ze uit elkaar.
dat klinkt geweldig!!
ga ik doen. thx

Terug
Bovenaan Onderaan