BasBQ
Beef en Steak

Wifi controller voor de Monolith grill classic 2.0 bbq guru

Roel81

Tondelzoeker
Berichten
6
Hallo allemaal,

Gezien ik sinds vandaag de eigenaar ben van een Monolith classic pro 2.0 Guru barbecue met ingebouwde ventilator ben ik op zoek naar advies omtrent een geschikte controller. Door de overvloed op internet zie ik echter door de bomen het bos (of controller) niet meer.

Ik zou graag:
  • Wifi optie (voor s`nachts low-and-slow te kunnen draaien) willen,
  • 2 of meer Probes
Iemand hier ervaring met een goede, liefst betaalbare, controller welke geschikt is voor deze barbecue? BBQ Guru UltraQ Bluetooth / Wifi Set is geschikt maar deze is wel prijzig.
 
singals en billows of inkbird, heb ze beiden en van beiden tevreden.
 
Wat je wilt is geen controller zoals @Stijn hierboven denk, maar een dome-thermometer die kan aangeven aan de vent dat ie moet gaan draaien. Of werkt het toch anders met die vent? Hoe wordt deze nu aangestuurd?
 
Wat je wilt is geen controller zoals @Stijn hierboven denk, maar een dome-thermometer die kan aangeven aan de vent dat ie moet gaan draaien. Of werkt het toch anders met die vent? Hoe wordt deze nu aangestuurd?
zo had ik het inderdaad niet begrepen.
Als de ventilator reed ingebouwd zit moet deze toch op een of andere manier aangestuurd worden . :unsure:
 
1713959967365.png
Volgens mij is alleen de aansluiting aanwezig en moet EN de ventilator EN de controler nog aangeschaft worden? Klopt dat @Roel81? Als dat zo is zijn de opties groot. De opties van @Stijn kan ik ook aanbevelen de signals + billows misschien nog wat meer dan de Inkbird al werkt de laatste optie ook prima bij mij.
 
Laatst bewerkt:
Beiden alvast bedankt voor de antwoorden en het meedenken. Zal een zoeken op de opties die @Stijn aangeeft.

@Cherrywood Bij de reguliere classic 2.0 is inderdaad alleen de aansluiting aanwezig, bij de classic 2.0 Guru editie is de ventilator reeds ingebouwd.

20240424_160322.jpg
20240424_160314.jpg


Op de eerste foto zie je het aansluitpunt voor de controller (denk ik) .
 
Wat je wilt is geen controller zoals @Stijn hierboven denk, maar een dome-thermometer die kan aangeven aan de vent dat ie moet gaan draaien. Of werkt het toch anders met die vent? Hoe wordt deze nu aangestuurd?
Helaas staat er in de zeer korte handleiding niets over de ventilator vermeld. Zie dat deze een aan- uit stand heeft en er een standen indicator op aanwezig is (zichtbaar op 2de foto).
 
Staat er een type op? De aansluiting lijkt alleen de voeding? Is die niet meegeleverd?
Zijn er meerdere aansluitingen?
 
Helaas staat er in de zeer korte handleiding niets over de ventilator vermeld. Zie dat deze een aan- uit stand heeft en er een standen indicator op aanwezig is (zichtbaar op 2de foto).
De leverancier bellen / mailen?
 
1713968364954.png

Is hij wel compleet geleverd? Je zou zeggen dat de electronika hier gewoon bij hoort? Best vreemd om alleen de ventilator mee te leveren?
Als ik zie wat de sturing kost zonder ventilator dan is de inkbird een goedkopere optie.
Kan je de ventilator ook losmaken?
 
Dit is ook een optie, alleen de ventilator. Eigenlijk de pitviper van de guru
 
Nee helaas hoort er geen controller bij. Op de ventilator zit maar 1 aansluit mogelijkheid, ik kom dus standaard uit bij de UltraQ controllers of soortgelijke dure segment controllers (circa 400 Euro).

Zal morgen eens kijken hoe de controller is bevestigd en of demonteren mogelijk is of niet.
 
Raar verhaal, dat ze een ventilator leveren ... die je niet kan gebruiken zonder extra zaken bij te kopen.
 
Raar verhaal, dat ze een ventilator leveren ... die je niet kan gebruiken zonder extra zaken bij te kopen.
Op zijn minst "onsymphatiek". met alleen de doorvoer zoals in de andere versies ben je vrij te kopen wat je wilt.
Nu denk je dat je er bent en moet je nog fors investeren.

@Roel81 als je na het verwijderen van de ventilator hier op uit zou komen:

1714038258357.png

Dan ben je vrij in je keuze om de reeds aanwezige ventilator niet te gebruiken en iets anders te kopen.
Maar ik zou toch de leverancier hierover aanspreken.
 
Als ik jou versie google dan zie ik toch overal de controller er bij zitten op de foto's.

in de tekst omschrijving op de eerste de beste box mover site staat dan weer het volgende:
onolith Grill Classic BBQ Guru PRO-Serie 2.0 - Black is standaard voorzien van een geïntegreerde BBQ Guru Ventilator aan de zijkant. Dit gepaard met één van de BBQ Guru Controllers zorgt voor een stabiele temperatuur-controle.
Dan zou je denken, hij moet er bij zitten ... maar ietsje lager staat dan weer:
BBQ Guru Ventilator (Controller apart verkrijgbaar).

Dit vind ik toch maar heel dubieus, je levert een speciale serie die duurder is met een optie (die je eigenlijk betaald aangezien duurdere prijs) maar die niet bruikbaar is tenzij je achteraf nog een hoop geld uitgeeft.
 
Dit vind ik toch maar heel dubieus, je levert een speciale serie die duurder is met een optie (die je eigenlijk betaald aangezien duurdere prijs) maar die niet bruikbaar is tenzij je achteraf nog een hoop geld uitgeeft.
Voelt een beetje als afzetterij inderdaad.
De klant laten betalen voor een ventilator die hij niet kan gebruiken tot hij een controller van 3-400 euro erbij neemt.
Dan had je net zo goed de reguliere kunnen pakken en de signal en billows erbij kunnen doen.
 
We denken er allemaal hetzelfde over........
Je laat iemand betalen voor iets wat onbruikbaar is tot dat hij er wat bij koopt.
@Roel81 : benieuwd of je de ventilator kan demonteren? En of je dan op de doorvoer uitkomt...
Nogmaals ik zou hierover een hartig woordje spreken met de leverancier.
Kan je nog van de koop af op basis van je bedenktijd of heb je hem al gebruikt?
 
Klinkt voor mij ongeveer hetzelfde als dat vroeger printers werden verkocht zonder printerkabel erbij.
En in de huidige tijd kamado's verkopen zonder hitteschilden inclusief waardoor mensen die van toeten noch blazen weten met een peperdure grill naar huis gaan.
Wat kon en kan ik daar toch verschrikkelijk slecht tegen.
 
De ventilator zit aan de binnenkant vast geschroefd, als ik de ventilator zou verwijderen houdt ik een vierkant gat over.

De leverancier en servicedesk van Monolith geven aan dat deze inderdaad zonder controller geleverd wordt. BBQ is nog niet gebruikt en ik zit nog binnen bedenk termijn. Gelukkig heb ik hem net over de grens gekocht voor "slechts" 1100 Euro ipv de 1999 Euro wat die hier kost. Ik ga morgen naar een BBQ speciaalzaak om navraag te doen qua controller opties, mocht dit niet naar wens zijn dan gaat de barbecue retour en koop ik de reguliere variant.
 
Dat 4 kante gat is jammer.
Betekent ook dat mocht je ventilator in de toekomst kapot gaan je hem moet vervangen door dezelfde.
Veel succes en wijsheid met de leverancier!

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan