Beef en Steak

Whole hog !

Louis zutterman

Tondelzoeker
Ik had beloofd om mijn ervaring met jullie te delen, dus hier volgt mijn verslag van onze whole hog ervaring!

Na ons maanden in te lezen, mails te sturen, filmpjes bekijken en boeken te lezen waren we er klaar voor!
we gingen voor het eerst een whole hog maken (84kg) en dit op een echte (brick) pit, we bestelden onze stenen en roosters,
een hele pallet beton blokken (29x19x19) 108 stuks en 1 beton net (2m x 3m) als deksel namen we een houten multiplex plaat, en gingen aan de slag!
1734976199073.jpeg

na een avondje puzzelen zijn we tot dit resultaat gekomen, het rooster lag tussen de 3de en 4de laag stenen, dan was de tijd gekomen om ons varkentje voor te bereiden, we hadden het geluk dat we bij onze lokale slager dit konden voorbereiden en fris houden, We kregen ons varkentje en dan kwam het binnen, 84 kg is een groot varken maar niets dat we niet zagen zitten, we begonnen met de resterende nieren en orgaan vlees te verwijderen (de meeste waren er al uit) en sneden het volledig open van kop tot staart maar niet door, we braken de ruggengraat en schedel in 2 zodat we een mooi gevlinderd varken kregen en sneden hier en daar nog wat vet en vliezen weg, na dit alles gaven we het een pekel badje en lieten we het vlees 24u in de pekel zitten,
1734976859340.jpeg

1734976891361.jpeg

1734976923239.jpeg

Eindelijk was de dag aangebroken, we gaan ons varken op de pit leggen!
We staken onze hout barrels aan en begonnen met het maken van kolen, wij hebben eik gebruikt, na 1 uur de barrels te laten branden begonnen we met onze pit op te starten en dit was zoeken, hoeveel kolen, waar te plaatsen en vooral wanneer bij vullen, we hielden alles nauwlettend in het oog door middel van 2 probes op de rooster, we gingen voor een temp rond de 120 graden, dit duurde even maar na 1 u was deze ongeveer stabiel, tussendoor namen we ook ons varkentje uit de pekel en spoelen we deze mooi af zodat alle pekel ervan af was, alles goed droog maken en dan het vel even laten drogen, we plaatsen het varken tussen 2 roosters om zo hem handelbaar te kunnen verplaatsen, en geloof me 84 kilo is niet zo handelbaar, na het drogen van het vel is het omdraaien , injecteren en rubben nog even de rub laten intrekken en hij was er klaar voor !!
1734977554328.jpeg
1734977690087.jpeg
1734977584570.jpeg

1734977616182.jpeg

1734977664888.jpeg

We Plaatsen ons varken met de buik opening eerst 3 u naar de kolen en na 3 uur draaien we deze om, na het draaien steken we ook probes in de hammen en schouders om een beetje te kunnen volgen welke temperaturen we hadden, Dus. we plaatsten het varken op de bbq en konden 3 u niet kijken wat er gaande was binnen in de pit, we zagen enkel de omgeving temp en we konden de pit niet openen aangezien de buiten temp 1 graad was, anders zou deze te veel afkoelen ... na 3 u vol spanning af te wachten was het zover, en wat een moment was dat !! we draaien hem om en zagen dat het goed was!! bark was mooi gezet en temperaturen in de hammen zaten al rond de 60 graden, we namen de rooster die op de buikholte lag weg en konden al eens proeven van het vlees.. En dat het goed was!!!! rap de pit weer dicht en gedurende nog 7 a 8u de bbq in de gaten houden en bijstoken en dan gaven de probes aan dat het klaar was, spannend openden wez terug de bbq en prikten we in de hammen en schouders om te kijken als het mals genoeg was (pindakaas test), we prikten overal en ja! HET WAS KLAAR ! we tilden het varken met rooster van de bbq en konden beginnen met pullen, Maar niet vooraleer we uitgebreid geproefd hadden natuurlijk !! en ja het was goed ! we pullen alles, en mengen het vlees goed door elkaar . we konden serveren ! een lekker broodje met kool salade en pulled pork ! PS: de varkens wangen zijn er niet bij geraakt deze waren te lekker en hebben we zo opgegeten !!
1734978825779.jpeg

1734978845502.jpeg

1734978890109.jpeg

1734978924837.jpeg

1734979001661.jpeg

1734979020573.jpeg

Tot slot, Het was een hele ervaring en ik zou het direct nog eens willen doen! al is dit aan te raden met enkele mensen om alles tot een goed einde te brengen, wij waren met ons bbq team Grate Expectations met 4 en dat was geen overbodige luxe, het is super om te doen maar niet onderschatten hoe vermoeiend het is , we moesten een nachtje door steken om dit tot een goed einde te brengen maar dit lukte dankzij ons top team ! ook dankzij onze sponsors, elkedag bbq, gusto, slagerij claeys eggermont, ladders online, slijperij desmet en bbq bites by Louis Op naar de volgende uitdaging !

Wat een feest!!!

Wow, wat een mooi avontuur. Daar hebben jullie vast heel veel mensen blij mee gemaakt.

Puurder dan dit wordt het niet.
Wat een mooi avontuur!!

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Hahaha, goed bezig! Wat vet. En goed huiswerk gedaan, het is mooi gelukt.

Wow, wat ontzettend gaaf gedaan!

Echt heel erg vet.

Heel erg vet gedaan! (y) :love:

Dat is pas Pulled pork, top gedaan 💪🏼👍🏻.

Wow, wat een prachtige post, gelardeerd met mooie plaatjes. Een heel best varken zeg. Mooie klus! Bedankt voor het delen.

Complimenten! Ziet er machtig mooi uit! (y) Zou ik ooit ook nog wel eens willen doen!

Terug
Bovenaan Onderaan