Beef en Steak

WGA, Steak, Vleessappen, ???

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mac
  • Startdatum Startdatum

Mac

Gerijpt
Ik heb nog nooit zo vaak gebbq'ed als sinds ik mijn WGA heb, en met heel veel plezier moet ik zeggen.

Uitzondering daar gelaten, gebruik ik WGA alleen om direct meet te grillen.

Zit echter wel met een vraag (helaas geen foto):

Ik heb gisteravond voor de 2e x een T-Bone gegrild, maar er komt zo veel vocht uit het vlees zetten, dat bij het omkeren (er lag gewoon een plasje vocht op mijn steak  :o), het wel lijkt of ik een bekertje water over mijn kooltjes gooi.
Volgens mij gebruik ik genoeg hete kooltjes.
Het gril gedeelte (50/50) ligt helemaal bedekt met kooltjes (Flamy)

Doe ik wat verkeerd ?

Toch nog te weinig kooltjes ?
Te veel kooltjes ?
Slechte kwaliteit vlees (Makro)

Of is dit normaal ?

ik ben ook dil op t-bones. Als ik die gril draai ik de t-bone om als de bovenkant vochtig wordt van het sap van het vlees. Zoveel vocht als jij omschrijft heb ik nog niet mee gemaakt. Ik gril ze ook maar een paar minuten per kant

Ik draai mijn steaks ook altijd om als er vocht aan de bovenkant komt. voor mij is dat het teken om te draaien.

Dan trek ik de conclusie, dat ik dan sneller moet draaien, en misschien wat korten per keer per kant.

Volgens mij heb ik het nu een minuut of 4 ? 5 laten liggen per kant.
Was iig beter als de 1e x (toen had ik Weber houtskool gebruikt, en dat was niet zo'n suc6)

H?, wat vervelend allemaal, nu moet ik het weer een x over doen  :D ;D :D

Thx
Mac

Ik heb ook geen idee hoe dik ze waren. Bij dikke steaks doe ik ze boven het vuur voor een mooi krokant korstje en dan indirect om door te garen.

Ik ben nog een beetje onervaren in het grillen (tot voor de WGA, bijna alleen indirect).

Al moet ik zeggen, dat mijn cheeseburgers vrijdag wel erg gewild waren bij mijn fans :D (lees " de buurtjes" geen foto, dus helaas niet gebeurt)

De T-Bone was wel groot, maar niet echt dik (denk 1 tot 1,5 cm?)(Makro, ingevroren)
Ik zou 'm achteraf liever kleiner, maar dikker willen hebben (de T-Bone wel te verstaan :D)

Mac

Hmm, dat is nou juist de eigenschap van een t-bone, dat hij groot is ;) 1 - 1,5 cm is erg dun voor een t-bone, eigenlijk te dun. Je hebt dan eigenlijk niet genoeg tijd om de buitenkant mooi krokant te krijgen omdat de binnenkant dan al te ver door is geslagen.

Tijdens het uitje van dit genootschap bij beefensteak (en let op dit is het enige wat ik tijdens het uitje heb meegekregen want ik was meer aan het ouweh**ren) vertelde Jan van B&S dat je de t-bone kan draaien als er druppeltjes op het bot vormen. Ik houd dit tegenwoordig aan en bevalt mij goed...

De volgende T-bone komt iig niet meer bij de Makro vandaan.
Waarschijnlijk wel bij B&S vandaan (nu niet gedaan, vond het toch wel een beetje prijzig  :-X)

Nog meer goeie adressen voor een lekkere dikke steak ?

Mac

Ik haal ze ook wel eens bij de Hanos/ ispc  dat is zeg maar een luxere makro.
Daar kan je een stuk uitkiezen en snijden ze hem voor je op de gewenste maat.
Ook kunnen ze hem gelijk vacumeren voor je, wel zo makkelijk voor het invriezen.

Prijzig, hmmm, het is entrecote aan de ene kant en runderhaas aan de andere, daarom is de prijs ook zo hoog.
Ik ben zelf niet zo'n t-bone fan, koop liever ribeye aan ??n stuk, dat kan ik dan net zo dik snijden als ik zelf wil, meestal iets dikker dan mijn duim breed is, dus zo'n 2,5-3 cm. Heeft ook wat meer vet en dus wat mee smaak.

noskos zei:
Prijzig, hmmm, het is entrecote aan de ene kant en runderhaas aan de andere, daarom is de prijs ook zo hoog.
Ik ben zelf niet zo'n t-bone fan, koop liever ribeye aan ??n stuk, dat kan ik dan net zo dik snijden als ik zelf wil, meestal iets dikker dan mijn duim breed is, dus zo'n 2,5-3 cm. Heeft ook wat meer vet en dus wat mee smaak.

+1

@Noskos, en David

Mmmmm, zal ik eens in overweging nemen.
Ik ben eigenlijk wel meer van het kluiven (zelfs in de dierenwinkel loop ik te kwijlen, als ik ziet, dat er nog ergens vlees aan een botje voor de hond zit :D) , maar goed het is het overwegen waard.

Thx

Ik lach hard!

Wanneer je eerst indirect gaar op een niet te hoge temperatuur en daarna een endsaer geef heb je het probleem van het vocht niet of nauwelijks.
Door de hoge temperatuursverschillen (buitenkant en kern) wordt het vocht er uit geperst.

Terug
Bovenaan Onderaan