Beef en Steak

Welkom!

• Onderwerp starter Onderwerp starter jstruijk
  • Startdatum Startdatum
J

jstruijk

Gast
Mij naam is Joris, ben 33j en kom uit de omgeving van Eindhoven.
Gebruik maken van de BBQ om mijn eten lekker klaar te maken is iets wat ik altijd al leuk/lekker/gezellig gevonden heb, maar wat door diverse redenen eigenlijk nooit echt goed van de grond gekomen is. Nou heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en een Weber OTP57 Brick Red aangeschaft en hoop dus meer achter de BBQ te vinden te zijn.
Eerder dit seizoen had ik al een Weber compact 47  gekocht, maar ik vond deze achteraf toch net wat te klein voor de hoeveelheid personen die regelmatig gezellig mee eten dus deze is verhuist naar schoonvader.
Een Weber Chimney Starter was al reeds in bezit evenals een zak Weber Hickory rooksnippers en 3 dozen 10KG ecobrasa briketten zijn onderweg zodat we voorlopig even vooruit kunnen.

Voor nu ben ik nog op zoek naar de beste methodes om met de briketten direct en indirect aan de slag te gaan op mijn OTP57 en hoe ik de houtsnippers eens goed kan uitproberen. Voor direct grillen ben ik er nog niet helemaal over uit hoeveel briketten ik nodig ga hebben en hoe de briketten het beste in te delen in de BBQ, maar ook die info zal ik zeker gaan vinden!

Van harte welkom bij het Genootschap! Driekwart weber starter is wat ik meestal gebruik. Maar het ligt ook aan wat je gaat maken.

Oke, thanks. Is die 3/4 starter bij een directe of indirecte sessie, of maakt dat niet uit en blijft de hoeveelheid gelijk?
Heb wel al begrepen dat het bij direct goed is een aantal zones te maken, simpel gezegd: heet/warm/"koud".

Welkom hier Joris!!

hoi Joris,
welkom bij dit edele genootschap

jstruijk zei:
Oke, thanks. Is die 3/4 starter bij een directe of indirecte sessie, of maakt dat niet uit en blijft de hoeveelheid gelijk?
Heb wel al begrepen dat het bij direct goed is een aantal zones te maken, simpel gezegd: heet/warm/"koud".
Joris, de meesten gooien gewoon de kolen aan ??n kant en laten de andere kant leeg. Met deksel dicht is de lege kant dan warm genoeg om dingen te garen zonder te verbranden. Voor een korstje grill je de boel dan nog even af boven de kolen.
Werkt prima voor kippepootjes en gehaktballen enzo. Dingen die even moeten garen en dan nog even bruin moeten worden.
Verder hangt het helemaal af van wat je wil garen en hoe lang. Want een groot vlees moet je indirect garen rond de 110 graden en dan moet je gaan spelen met de lucht toevoer en de kolenhoeveelheid e.d.

Welkom! Als je van plan bent in 1 cook zowel direct als indirect te grillen, kan je de kooltjes het beste in 1 helft van de Q leggen voor direct, en de andere helft voor indirect.
Ga je alleen voor indirect (PP, brisket, bcc, ribs etc.) raad ik aan d.m.v. de kolenrails aan de linker en rechter zijkant enkele kolen neer te leggen en in het midden een afdruipbak met je vlees daarboven.

De preciese hoeveelheid van alles hangt af van veel factoren.
Pak een keer een aantal briketjes (4 per kant aan) en kijk hoe warm je Q word. Te warm, haal er wat uit, te koud, gooi er wat kooltjes bij.
Zo krijg je een indruk van de hoeveelheid die je gebruiken moet.
Veel succes en plezier hier en met je Q!

Hoi Joris, welkom bij het BBQ Genootschap

Terug
Bovenaan Onderaan