Beef en Steak

Welke RF thermometer?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marq
  • Startdatum Startdatum

Marq

Kooltjesharker
Ik heb pas wat spareribs aan laten branden.
Reden? Incompetentie, natuurlijk. Maar los daarvan is het zo dat ik een Meater heb, maar daarmee kun je niet los de BBQ temperatuur meten, want het vleesgedeelte mag maar tot 100 graden.
Dus ben ik bij gerechten waar ik geen thermometer in prik aangewezen op de thermometer van de BBQ zelf.

Een ander nadeel van de Meater vind ik dat het via een app werkt. Is toch net weer wat extra gedoe.

Daarom overweeg ik om een RF (radiosignaal ipv Bluetooth of Wifi) thermometer te kopen.
Voordeel van zo'n ding is dat het bereik groter is, zodat ik hem zonder moeite op zolder kan gebruiken.
Daarnaast vind ik het plug & bbq aspect ook wel mooi.

Mijn wensen zijn:
  • 2 probes, 4 mag ook.
  • Betrouwbaar / geen gedoe
  • Liever goedkoper dan duurder. Ik vind een B-merk prima, als tie goed genoeg is.

Ik overweeg de Maverick XR-50. Zo te lezen (ook hier op het forum) een goed merk.
Kost 85,-. Heeft 4 probes en zowel de lokale als de remote unit geven de temperatuur weer.

krabkrab in mijn weinig resterende haren.... Wat is je setting geweest ?
H\eb je de ribbies indirect aan laten branden ? Teveel suiker in de marinade/glaze ?

Geeft die meater niet de vleestemperatuur en de Q temp aan?

Ik gebruik al jaren zonder al teveel problemen de thermometers van HERQ. Zowel met bedrade probes als wireless.
Alleen, je moet een app gebruiken.

Trouwens, ik heb de BBQ niet op de zolder staan....:ROFLMAO::ROFLMAO:

Denk wat peter64 al aangeeft teveel suiker in de rub.
Of je spareribs teveel in de luchtstroom gelegen.

Meaterplus als ie in het vlees zit met de punt komt hij toch niet boven 100 graden.
Bij 90 of 93 zijn je ribs al klaar.

Gebruik zelf geen kerntemperatuurmeter tijdens bereiding spareribs.

Prik er wel in op einde om malsheid te voelen.

Wat was je opstelling in de bbq

Die ribbetjes heb ik aan laten branden op mijn WSM, geen water in de waterpan, wel terracotta schaal.
Ik heb vilt op mijn WSM (deurtje en onder deksel) zodat hij geen last heeft van 'valse lucht'.
Voordeel is dat hij mooi stabiel brand en goed te regelen is.
Nadeel is dat het lastig is om de temperatuur omhoog te krijgen, zeker met de goedkope briketten die ik gebruik. Voor low & slow is dit doorgaans juist ook een voordeel.
Hier ging het mis, hij zat wat laag in de temperatuur (net iets onder de 100, denk ik), dus ik had het deksel een beetje scheef gelegd om hem wat hoger te krijgen. Ik verwachte alleen niet dat hij te warm zou kunnen worden, dus had er verder niet naar gekeken.
Uiteindelijk zat hij denk rond de 140 ofzo, iig heet genoeg om (het suiker) te verbranden.
Van fouten leren we, dus is niet zo erg.

Ik heb nu dus bedacht dat een app-loze thermometer me fijn lijkt. Ik ben een beetje anti-smartphone, dus vind het ook fijn dat ik niet telkens met m'n telefoon hoef te lopen om de bbq in de gaten te houden.

Ik heb besloten de Maverick XR-50 te kopen, dat lijkt me precies wat ik zoek.

Nou ben ik geen fan van mensen die de hele dag aan de telefoon geplakt zitten.
Maar anti-smartphone vind ik dan weer het andere uiterste.
Je kan toch alarmen zetten op je app? Je hoeft dan niet telkens te kijken, maar je kan wel een alarm laten af gaan als t té gek wordt?

Misschien is dit iets moois voor jou?

@SandyMan dat is ook een mooie. Heb inmiddels de Maverick XR-50 gekocht via Amazon.com (uitverkocht op alle Nederlandse webshops), alles bij elkaar 100 euro.

Klopt, 'anti-smartphone' is een beetje heftig gezegd. Ik denk dat het vooral is dat alles bij elkaar ik de Meater niet zo geweldig vind qua gebruik.
Om hem fatsoenlijk te gebruiken heb ik 2 telefoons nodig, anders heb ik binnen geen bereik. En volgens mij gaat het dan alsnog wel eens mis.
Dan lijkt me zo'n thermometer als de Maverick gewoon 'minder gedoe'.

@Peter64 mijn BBQ staat ook gewoon in de tuin, hoor :LOL:. Gebruik op zolder gaat om de remote unit, bij lange sessies in combinatie met thuiswerken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan