Beef en Steak

Welke ketel bbq kopen?

Patrick D

Tondelzoeker
Beste mede bbqers,

Ik ben Patrick, een beginnende bbqer, maar hou erg van een lekker stukje vlees.
Dit doe ik nu op de plancha bbq.
Ik ben voornemend om eerdaags een bbq te gaan kopen die ik zowel thuis als op de bbq kan gebruiken.
Het liefst zou ik een kamado aanschaffen, maar omdat we met een groot gezin zijn zit je al snel aan de xl versie.
En ja, die is kwa gewicht niet erg geschikt om elke x te verhuizen.
Dus ik zit nu te kijken naar een ketelbbq.
En nu heb ik jullie kennis nodig.
Zouden jullie gaan voor een Weber, Napoleon of toch de Kamado joe kettle joe?

Hoor graag van jullie

Zet even de linkjes erbij van de antwoorden die je al hebt. Anders gaat alles dadelijk dubbel.

Je hebt al heel wat reacties gehad in het andere topic, dus ik hoop dat je door de bomen het bos nog ziet.

Ik heb zelf ervaring met vele merken barbecues, maar voor een ketel zou ik altijd Weber aanraden.
Napoleon is ook leuk, maar daar heb ik toch ook veel slechte ervaringen mee. Vroeger was Outdoorchef ook nog goed geschikt met het trechtersysteem, maar die hebben de innovaties van afgelopen jaren niet bij kunnen benen.
Kettle Joe? Mooi ding, wisselende ervaringen. Voor hetzelfde geld heb je een Grill Guru kamado. Qua prijs te duur.

Met een Weber 57 grijp je in principe niet mis. Kost de wereld niet, en staat garant voor minimaal 10 jaar plezier.

De keuze in het 57 segment is groot op dit moment. Ikzelf heb de E-5730; die vond ik qua luxe en prijs het meest aantrekkelijk.
De E-5755 heeft een scharnier, dat is leuk, maar kan ook in de weg zitten.

Als ik hem nu opnieuw moest kopen, zou ik voor de E-5750 gaan bij de Hornbach. €250 Lijkt mij een keurige prijs voor die bbq.
Daar ga je gegarandeerd veel plezier aan beleven.

Ik heb met een Kettle-Joe en Napoleon geen ervaringen maar hoor er meestal geen positieve dingen over van gebruikers die vaak gebruik maken van een "ketel bbq'!

Outdoor-chef heeft wel een goed werkend 57cm exemplaar met een soort trechter mechanisme en ik vond het een mooi aparaat mee te werken. Helaas worden dezen niet meer gemaakt en zal je toch naar een gebruikte moeten kijken dan

Zelf ben ik een enorme (ahum) Weber fan en heb al meerdere modellen geprobeerd en in bezit gehad.

Mijn conclusie is dat een Weber 57cm groot zat is voor een gezin en of je nou voor een Classic 57, Original 57, Zilver 57, Gold 57, Premium 57, Mastertouch of een Mastertouch Premium gaat, het gebruik van de bbq en eindresultaat van het te bereiden eten van deze "One-Touch" modellen eigenlijk altijd hetzelfde is. De ene is gewoon net een beetje luxer uitgevoerd dan de andere maar eigenlijk zijn ze in de basis allemaal hetzelfde.

Ik ben zelf geen liefhebber van de Compact-en Bar-B-Kettle -modellen om mee te bbqen vanwege het ontbreken van de One-Touch optie.

Dus afhankelijk van het budget kan je te kust en te keur. Ook op MP kan je vooral in deze tijd (het is geen bbq weer)* een mooi exemplaar tegenkomen

*De auteur van dit geschreven stuk stelt zich niet verantwoordelijk voor meningsuitingen van derde personen buiten dit forum om en voelt zich hierbij ook niet verantwoordelijk voor gekwetste gebruikers van dit genootschap.

Laatst bewerkt:
Hoeveel draadjes met deze vraag heb je gestart?
Ik zou voor een W57 MT met GBS rooster gaan.

Voor een ketel BBQ zou ik zeker voor Weber gaan en dan wel een 57 cm.
Deze ketel heeft zich al decennia lang bewezen als een zeer goede en betrouwbare BBQ.
Tevens is de garantie en service van Weber goed en zijn er overal makkelijk accessoires en reserveonderdelen te verkrijgen.
Vergeet de Weber summit kamado E6 niet in je keuze mee te nemen, dat is een veredelde ketel ;)

Maar al is een Kamado zwaar, op een vlakke ondergrond zijn ze over het algemeen goed verrijdbaar in het nest, of inzettafels op wielen

@Ewald : "Veredelde ketel" je hebt gelijk maar toch steekt het 😆 ...
Als gelukkige en zeer tevreden eigenaar van een Summit kamado moet ik opmerken dat verplaatsbaarheid wel een dingetje is.
Gewicht is goed te doen maar door de omvang kom je in de problemen met deuren........
De 57 kan je door een normale deur in je schuurtje zetten. Bij de Summit meestal niet.

@Ewald : "Veredelde ketel" je hebt gelijk maar toch steekt het 😆 ...
Sorry dat ik op je zeer tere zieltje trap 😜
Ik bedoel dit niet verkeerd, Weber staat bij mij heel hoog in het vaandel en de E6 vind ik een zeer interessante BBQ al heb ik er nooit zelf mee gewerkt, wel veel zien werken op wedstrijden. maar als mensen kamado lezen denken ze meestal aan zwaar keramiek.

Sorry dat ik op je zeer tere zieltje trap 😜
Ik bedoel dit niet verkeerd, Weber staat bij mij heel hoog in het vaandel en de E6 vind ik een zeer interessante BBQ al heb ik er nooit zelf mee gewerkt, wel veel zien werken op wedstrijden. maar als mensen kamado lezen denken ze meestal aan zwaar keramiek.
Ik kan het hebben hoor en weet hoe jij er in staat :) maar de maten van het ding zijn echt een punt omrekening mee te houden m.b.t. deuren en doorgangen.
Daar is hier ergens nog een draadje over.

Ik heb een Weber Classic Kettle 47cm gekocht omdat er veel accessoires voor te koop zijn 🤷‍♂️
Het asbakje heb ik er los bij gekocht, en zo best een scherpe deal gedaan.

Het ding maakt verder ook een goede indruk.
Basic maar degelijk (y)

Weber Master Touch Premium, 57cm.

Ik heb met Weber, Napoleon en de Kettle Joe ervaring en dan is de Weber gewoon de beste en handigste.

Allemaal bedankt voor jullie reacties en adviezen.
En kan maar 1 conclusie trekken.
We gaan op zoek naar een Weber Master Touch.

Alleen zouden jullie dan gaan voor de 5750 of 5775?
En dan vooral: Waarom?

Allemaal bedankt voor jullie reacties en adviezen.
En kan maar 1 conclusie trekken.
We gaan op zoek naar een Weber Master Touch.

Alleen zouden jullie dan gaan voor de 5750 of 5775?
En dan vooral: Waarom?
FF wat googelen. Beide Q's zijn gelijk. Bij de 5775 zitten nog wat extraatjes bij. Dat moet je zelf besluiten.

Kan niet in je portemonnai kijken maar ik zou voor tweede hands gaan ;) een mooie 57-er en een WSM.
Kan je een weeshuis te eten geven.
Met de WSM heb je voldoende ruimte als je van Low en slow houdt.
De MT 57 kan beide maar voor L&S heb je met de WSM meer ruimte.

Beide zijn op de tweede hands markt redelijk waarde vast / je schrijft er weinig op af en al doende kom je er vanzelf achter wat "je zoekt in een BBQ". Je kan zelfs overwegen er 2 te kopen. Kan je 1 op de camping laten staan.

Ik heb de Weber Summit gekocht omdat dat toen een betaalbare BBQ was, Ik keramiek nog wat spannend vond omdat ook de opgroeiende zoons hem weleens zouden kunnen gebruiken en ik wel de oppervlakte zocht.
Geen spijt van zeker niet maar met een WSM en een 57 er ben je er ook.

De scharnierende deksel is wel erg fijn hoor. Niet meer je deksel aan de rand ophangen of in een beugel schuiven. En hij kan er makkelijk af indien nodig.

Maar al is een Kamado zwaar, op een vlakke ondergrond zijn ze over het algemeen goed verrijdbaar in het nest, of inzettafels op wielen
Vergeet The Kamadowagon niet , het beste keuze als je een kamado veel wilt verplaatsen 🫢.

Je kan zoveel kopen. in elk budget ik kocht. voor de grap een weber 57 cm voor 13 euro op mp. de ketel waar ik ooit op ben begonnen
tempImagev2l4eW.jpg

Met wat poetswerk en een nieuw rooster en vlinder van amazon.nl bbq weer als een nieuwe. (prijs vlinder en nieuwe roosters 49 euro )
tempImagewfKt53.png

tempImageL6PYbB.png

Succes met je zoektocht naar een passende bbq voor jou.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan