Beef en Steak

Welke briketten

Tommyv

Tondelzoeker
Goedemorgen allemaal,

Ik ben nu een paar weken aan het BBQ'en met een Weber kogel. Voorheen heb ik altijd een boretti gas BBQ gehad, dus dit is wel even wennen.

Het lukt mij niet om de BBQ op de juiste temperatuur te krijgen. Ik gebruik hiervoor een grote brikettenstarter van Weber. De briketten in de brikettenstarter worden roodgloeiend waarna ik ze vervolgens uitstort over het rooster aan 1 kant. De onderste schuiven staan alle 3 volledig open en bovenop ook.

Het lijkt erop dat de BBQ niet voldoende hitte krijgt. Ook zijn de briketten naar mijn idee snel opgebrand. Wat is de brandtijd doorgaans van een volle grote brikkenstarter (3/4 gevuld) van Weber en weten jullie wat ik fout doe?

Laatst bewerkt:
De vraag is wat is voldoende hitte en waar meet je het en waar met je het mee?

wat je in ieder geval goed doet is om een volle starter te gebruiken, en als je maximale hitte wil alle schuiven te openen. Dat zorgt voor een maximale trek dus maximale warmte.

Niet alle briketten hebben dezelfde eigenschappen. Over het algemeen kan je zeggen dat kokos briketten beter zijn dan houtskool briketten. Wat wil dat zeggen ‘beter’; ze geven minder rook af, ze geven meer hitte, ze branden langer en geven minder as. Dat wil niet zeggen dat houtskool briketten slecht zijn, maar wel dat je daar meer mee moet doen om hetzelfde resultaat mee te behalen.
Bij de kokos briketten is er ook nog verschil, waarbij sommige heter worden dan andere en of ook nog langer branden.
Ecobrasa en Dammers zijn de top kokosbriketten van de afgelopen jaren.

Hopelijk heb je hier wat aan.

• Leuk
Waarderingen: Hans
Beste Frits,

De grill sist wel maar naar mijn idee niet voldoende. Ik denk dat ik de verkeerde briketten gebruik en zal de Ecobrasa of Dammers eens gaan bestellen.
Hoe lang zouden deze mee moeten gaan tijdens een BBQ sessie met een volle grote Weber starter?

Beste Frits,

De grill sist wel maar naar mijn idee niet voldoende. Ik denk dat ik de verkeerde briketten gebruik en zal de Ecobrasa of Dammers eens gaan bestellen.
Hoe lang zouden deze mee moeten gaan tijdens een BBQ sessie met een volle grote Weber starter?

Houd jij het sissen van je gril als maatstaf voor de temperatuur controle???
Als je wilt weten hoe heet je BBQ wordt of is zal je toch anders te werk moeten gaan, denk eens na over een thermometer pas dan weet je hoe of wat en hoe je temperatuur verloopt tijdens de brandtijd van je briketten of houtskool.

Mocht je er toch niet helemaal uitkomen kan het handig zijn een foto te posten van je setup incl brandende kolen.
Eea ligt ook aan de afstand tussen kolen en rooster, de buitentemperatuur, en hoe lang je rooster op zijn plek ligt. Kan best even duren voor hij heet genoeg is om dat sissen te veroorzaken.

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Houd jij het sissen van je gril als maatstaf voor de temperatuur controle???
Als je wilt weten hoe heet je BBQ wordt of is zal je toch anders te werk moeten gaan, denk eens na over een thermometer pas dan weet je hoe of wat en hoe je temperatuur verloopt tijdens de brandtijd van je briketten of houtskool.
Hallo Hans,

Ik ben pas net begonnen met een houtskool BBQ na jarenlang op met gas te hebben gewerkt. Ik kom dus net kijken ;) Ik heb een goede thermometer aangeschaft. Wat is de ideale temperatuur om te grillen?

Mocht je er toch niet helemaal uitkomen kan het handig zijn een foto te posten van je setup incl brandende kolen.
Eea ligt ook aan de afstand tussen kolen en rooster, de buitentemperatuur, en hoe lang je rooster op zijn plek ligt. Kan best even duren voor hij heet genoeg is om dat sissen te veroorzaken.

Sent from my GM1913 using Tapatalk
Hoi Dennis,

Op aanraden van Frits heb ik Ecobrasa briketten besteld. Ik ga eens experimenteren hoe het hiermee gaat.

Beste Dennis,
Ik begrijp dat je pas kort in de weer bent met het bbqen op een houtskool bbq als ik je een goede raad mag geven koop een goed boekwerk waarin je het e.e.a. kan lezen en leren over hoe zo'n apparaat te gebruiken en wat je er allemaal mee kan doen dat voorkomt een hoop teleurstelling en centjes.
Een goed boek dat daar aan voldoet is geschreven door onze forumleider dhr Noskos titel "HET VUUR DE BAAS" als je dit doorspit krijg je zo'n beetje
antwoord op al je vragen over techniek en vlees er zal altijd wel wat te vragen blijven (heb ik ook nog) :D maar je kunt heel goed uit de voeten.
Ik hoop je hiermee geholpen te hebben en o ja "ecobrasa" is een prima briket die ik al jaren voor bijna al m'n bbq gebeuren gebruik.;)

Terug
Bovenaan Onderaan