Beef en Steak

welke brandstof op een offset smoker, en hoe de temperatuur te regelen

 

Martin de Bruijn

Tondelzoeker
Berichten
11
Goeienavond,

Ik ben op zoek naar wat tips en ervaringen. Ik heb nl wat moeite om de temperatuur op mijn offset smoker constant en laag genoeg te houden. Wat ik tot nu toe heb geprobeerd, en wat de ervaringen daar mee zijn:

stoken op eikenhout.
Ik ben gedroogd eikenhout gekocht, haardblok formaar. dit moest ik nog splitsen tot stukken van 2-5 cm dik. Bij dikkere stukken kreeg ik de temperatuur niet laag genoeg (bv 110 gr C). het vuur ging dan of uit, of werd te groot. Met de kleine stukken ging het goed, maar dan moet je echt elke 10 minuten bij je vuur zijn om het in de gaten te houden.

stoken op houtskool
Ik gebruik nu witte quebracha van black ranch. dat is wat stabieler, maar 105 -110 gr C is nog steeds lastig. de temperatuur schiet vaak te ver omhoog, en dan moet ik de rookkamer op een kiertje (of kier) zetten en lukt het beter. Als ik iedere keer een kooltje erbij gooi, is het beter. Maar laag blijft lastig.

Ik heb ook wel eens briketten geprobeerd, maar die kreeg ik aan of uit, en vond ik erg lastig te regelen. En ik kan meestal niet op de zak zien wat er als "lijm" gebruikt is, en dan vertrouw ik het niet helemaal.

Ik heb de schoosteen en de lucht inlaat altijd maximaal open staan. Mijn ervaring (met een weber 47 cm en een boretti barrel bbq) is dat spelen met de lucht openingen zorgt dat het vuur afsterft. Ik heb wel eens staan praten met een pitmaster die met een grote offset smoker op mijn werk stond voor een evenement. die gaf me de tip om de lucht inlaat maximaal open te houden, en de temperatuur te regelen me de grootte van het vuur.

Het lukt me nu wel, maar volgens mij moet het beter / stabieler kunnen, en moet de temperatuur laag te houden zijn met een dichte klep van de rook kamer.

ik zit nu te denken aan de volgende opties:

- een zachter houtskool soort
(die dan hopelijk minder hitte afgeeft, dan kan je een groter vuur houden wat stabieler is)
- terug naar hout, maar een zachtere houtsoort
(zelfde redenatie als boven)
- de houtskool eerst aansteken in een starter en dan pas gebruiken om de smoker te vullen
(hier ben ik bang dat het of te laat klaar is en de temperatuur te ver zakt, of te vroeg klaar en dan sta je gewoon houtskool in de buitenlucht te verstoken)
- toch met de luchtinlaat spelen
(zal wel een hoop oefenen worden)

Maar voor ik wat ga kopen / proberen, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen / tips.
Het is een beetje een lang verhaal geworden, ik hoopte dat meer informatie betere tips oplevert :giggle:
 
Ik heb helemaal geen ervaring met offset smokers, dus misschien moet je mijn advies negeren, maar het lijkt mij dat de oplossing in de luchtschuiven moet zitten. Alles open zetten en dan verwachten dat de temperatuur laag blijft klinkt niet logisch...
 
Hoi Martin,
Ralf de BBQ man heeft een video gemaakt over het in gebruik nemen van een Offset smoker misschien heb je daar iets aan. :D
 
Ik werk veel met de offset bijna alleen nog maar.
Ik stook alleen grote blokken eiken, en Idd met het vuur spelen voor de temp, het is bij mij alle schuiven open en soms zelfs de deur helemaal open. De hoeveelheid hout en de plaatsing van het hout is de truck. En ja het blijft werken. Iedere 30 min ben ik er normaal mee bezig al lukt het tegenwoordig om het zo op te bouwen dat ik een uur of 2 op temp kan houden door een het zo op de bodem te leggen dat het vuur gaat “lopen”
 
Ik gebruik mijn grote smoker niet veel meer om die reden.
Maar ik kan het makkelijkst temp regelen als ik opstart met houtskool en dan vuur onderhoud met hout. Als ik de gloeiende massa zie verkleinen doe ik ook terug kolen bij.
Zeer droog Beuk of Esdoorn, 3 jaar drogen.
Berk of Els is ook goed.
Eik vind ik niet goed, bevat looizuur, eik is pas droog genoeg na 5 jaar. 1 jaar laten uitregenen om looizuur te verwijderen en daarna drogen.
De grote van de stukken varieert al naargelang welke warmte ik wil.
5 a 6 CM dik en 15 CM lang als maximum ongeveer.
Ik leg mijn hout op de vuurbox om voor te verwarmen, dan geeft het minder rook en gaat het sneller warmte afgeven.
 
Hoi Martin, fellow offset smoker here 😄

Ik gebruik zelf altijd briketten, meestal van de Lidl, die werken eigenlijk heel goed om de temperatuur mooi constant te houden.
Ik denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken over bindmiddelen. Briketten zijn gemaakt voor de bbq, en zouden gewoon veilig moeten zijn.

Ik doe eerst een grote lading in de starter, en dump dan het hele spul rookgloeiend in de brander, om de smoker flink op temperatuur te brengen en tegelijk eventueel vieze oude rookgeurtjes eruit te branden. En daarna houd ik meestal constant een stuk of 10 tot 15 briketten erin, en hout chunks erbij voor de rook. Ik leg de chunks trouwens ook altijd eerst een tijdje op het deksel van de brander, om ze voor te verwarmen / verder uit te drogen, voordat ze in het vuur gaan. Dan beginnen ze namelijk sneller te branden en heb je dus ook minder "vieze" rook.

Ik sluit me helemaal aan bij wat @Ikbat al zei. Je kan het beste het vuur / je brandstof managen, in plaats van met de schuifjes te spelen. Als het bijvoorbeeld te heet wordt dan kan je er rustig eens een houtblokje uitpakken of wat opzij schuiven, en er later weer in doen. Ik heb de schoorsteen meestal helemaal open, en de luchtschuif meestal op de helft. Maar wat voor mijn smoker werkt zal voor jou misschien niet zo werken, dus daar moet je wat mee experimenteren. Zorg iig dat er voldoende lucht bij je vuur komt, zodat je het vuur niet smoort met vieze rook als gevolg.

De temperatuur houd ik meestal rond de 120 graden voor alles dat low and slow moet. Als de temperatuur even inkakt richting de 100, of juist uitschiet naar de 140, dan is dat echt geen drama. Dan niet gelijk panieken maar gewoon rustig je vuurtje managen :cool:

Ik ben trouwens begonnen met eiken chunks, maar die geven een beetje een karamel achtige smaak vind ik, en da's niet echt mijn ding.
Ik houd meer van een hardere / scherpere rooksmaak, dus ik ben onlangs overgestapt op appel / fruitbomenhout, en hickory.

DSC05254.JPG


Mijn vuurtje ziet er meestal ongeveer zo uit, een bedje van briketten, met wat blokjes hout voor de rook.
Sommige mensen zweren bij houtskool ipv briketten, en da's ook helemaal prima.

En stoken met alleen maar hout kan natuurlijk ook, is misschien zelfs wel het allerbeste, maar ik heb geen goedkoop adresje voor goed rookhout.
Dus briketten als basis is voor mij ook een stukje geld besparen.

DSC05345.JPG


En krijg je op deze manier wel genoeg rook in je project?
Dacht het wel 😄👍

DSC05362.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik stook mijn offset smoker altijd op hout. De luchtschuiven heb ik meestal (bijna) helemaal open. Ik probeer altijd een bedje van gloeiende kooltjes als basis te houden, zodat nieuw toegevoegde stukken hout goed gaan branden zonder al te veel rookontwikkeling. Soms is daarvoor een dun stukje hout noodzakelijk, soms een dikker stuk. Meestal volstaat het als ik elk half uur bij het vuur kijk. Het vuur probeer ik zo ver mogelijk bij de gaarkamer vandaan te houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Ik gebruik zeker geen eiken in m'n offset smoker, maar zachtere houtsoorten zoals beuken, esdoorn, essen etc. Eiken vind ik veel te heftig en geeft veel bijsmaak aan het gerecht.
 
met fruithout en zachte houtsoorten stook ik me helemaal scheel, iedere 10 min een vol blok minimaal. Maar als het zo heftig is heb je dan wel schone rook? Of zie je je rook tijdens het stoken?
 
Een beetje late reactie van mij, het was een beetje druk van de week :giggle:

Bedankt voor de reacties allemaal. Zeker handig. Ook het filmpje. Dat was wel een beetje hoe ik het ook deed met hout.

Ik heb nog wat eiken liggen. Dat heb ik 2 of 3 jaar terug gedroogd gekocht, en ligt in de schuur. Dus dat zal nu wel droog genoeg zijn :ROFLMAO:

Ik ga het daar nog eens mee proberen. Beginnen met kleine stukjes, groter kan altijd. Schuiven open, en spelen met het vuur. Een beetje schommelen vind ik idd niet zo erg, maar de laatste tijd schoot hij teveel op en neer naar mijn zin. Maar misschien is mijn geduld wel het probleem. Als het eiken op is, ga ik ook eens met ander hout proberen denk ik.

Nogmaals bedankt, ik laat nog wel weten hoe het gaat.
 
Maar misschien is mijn geduld wel het probleem.
Voordat ik mijn offset had, dacht ik dat ik best geduldig was, qua eten maken.....
Maar sindsdien heeft geduld een hele nieuwe betekenis gekregen 😅

Warm roken kost veel tijd, trek er lekker de hele dag voor uit, regelmatig even erbij gaan zitten en het vuur managen, en dan komt het helemaal goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan