Beef en Steak

Welke accessoires.

Dammetje

Tondelzoeker
Ik denk dat ik er uit ben en binnenkort een Kamado Joe Classic 3 ga aanschaffen.
Ik zit mij nu alleen af te vragen welke accessoires ik eigenlijk minimaal er bij zou moeten aanschaffen om goed van start te kunnen gaan. Ik ga er stiekem een beetje vanuit dat je bij de eerste aanschaf nog wel wat korting kan krijgen dus vandaar mijn vraag.

Wat ik mij vooral afvraag is of een gietijzeren rooster nou een must have is. Ik begrijp best dat dit ook afhankelijk is van wat je gaat maken maar voegt het wat toe.

Oh ja en zijn er wellicht mensen die ervaring hebben met een soapstone?

Hebben jullie tips voor mij?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Een gietijzerenrooster is met name aan te raden als je vaak high en fast gaat grillen. Mooie steaks en burgers.

Zelf gebruik ik hem wel, maar niet super vaak. Ik vind dan een soapstone of een gietijzeren plaat (plancha) meer toevoegen als je moet kiezen. Hierop kun je zowel losse dingen bakken die anders tussen je rooster vallen zoals gesneden groentes, maar gaat ook goed om een korstje aan je vlees te geven zoals een steak of smashburger.

Als we het over echte must haves hebben kom ik meer uit op zaken als goede BBQ handschoenen, een goede thermometer zowel een probe voor low and slow als een kernthermometer voor high en fast.

Een gietijzerenrooster is met name aan te raden als je vaak high en fast gaat grillen. Mooie steaks en burgers.

Zelf gebruik ik hem wel, maar niet super vaak. Ik vind dan een soapstone of een gietijzeren plaat (plancha) meer toevoegen als je moet kiezen. Hierop kun je zowel losse dingen bakken die anders tussen je rooster vallen zoals gesneden groentes, maar gaat ook goed om een korstje aan je vlees te geven zoals een steak of smashburger.

Als we het over echte must haves hebben kom ik meer uit op zaken als goede BBQ handschoenen, een goede thermometer zowel een probe voor low and slow als een kernthermometer voor high en fast.

Dank voor je reactie! Dit bevestigt wel een beetje mijn gevoel. Heel vaak wordt op websites gestuurd op een gietijzeren rooster maar als ik dan filmpjes zit te kijken of zit te lezen wordt hij eigenlijk niet zoveel gebruikt dus wellicht dat ik hem later ga aanschaffen.
Die plancha vind ik een goeie en ga ik eens onderzoeken.

Tja en dan die thermometer, ik zou die dan weer graag op wifi willen hebben omdat bluetooth hier niet altijd even goed ontvangt maar dan kom ik bij die meater pro (block) uit. Daar gaat dan mijn hartje sneller van kloppen maar wat een hoop geld. En……heb ik 4 probes nodig? En dan als ik mij een beetje heb ingelezen zit er bij de kern thermometers ook veel kaf onder koren. Ik heb er hier eentje van 15 euro maar die is niet al te snel en ik weet niet of hij nauwkeurig is dus dat is nog best iets om over na te denken. Tips zijn welkom.

Een platesetter/heatdeflector is de enige must. Zeker bij een "large" model. Maar die is er wss wel bijgeleverd?

Verstuurd met Tapatalk

Een platesetter/heatdeflector is de enige must. Zeker bij een "large" model. Maar die is er wss wel bijgeleverd?

Verstuurd met Tapatalk

Bij een Kamado Joe zit er standaard 2 halve hitte schilden.

Ik moet zeggen dat ik vanaf dag 1 best vaak een gietijzeren rooster gebruik, maar zo te lezen ben ik een van de weinigen.

Een skillet is een mooie toevoeging. Ik heb ze in drie maten en de grootste gebruik ik (voorlopig nog even) ook voor smashburgers bijvoorbeeld.
En wat Edwin al zegt, thermometers! Een Thermapen of iets soortgelijks is onmisbaar.

Ik zou willen toevoegen: bakken of tonnetjes die je kunt afsluiten om je houtskool in te bewaren, mits je het niet droog kunt bewaren. En ja...zelfs als je dagelijks houtskool op maakt.

Ik zou willen toevoegen: bakken of tonnetjes die je kunt afsluiten om je houtskool in te bewaren, mits je het niet droog kunt bewaren. En ja...zelfs als je dagelijks houtskool op maakt.

Dat is een hele goeie. Ik moet mijn houtskool namelijk in de garage bewaren.

ja.. must haves..

Verschilt flink per persoon...

Als ik kijk wat ik ondertussen allemaal heb 😅 en nog lang niet ben uitgekocht..

Ik heb mijn houtskool in doorzichte kratten zitten als opslag en daar haal ik dan telkens 3 emmers uit.
Pakt makkelijk, vult makkelijk bij.. vind dat zelf super chill.
As stofzuiger, heel fijn ik heb een stroompunt bij mn bbq.. binne 1 minuutje is die mooi schoon van binnen.

Draaispit word hier veel gebruikt, wokpan, multi levelsysteem, rvs roosters heel en 2x half, gietijzeren pan ( dutch oven ) voor stoofpotjes bijv, skillet, ik heb een gietijzer rooster maar ja.... 2x gebruikt in de afgelope 2 jaar.
Draadloze thermometer voor spit bereidingen
Bedraade thermometers, thermapen.
Bbq controller die lucht inblaast voor bijv. lange sessies vind ik heel fijn om te gebruiken.

Ik heb geen plancha of soap stone en heb dit zelf nog nooit gemist maar ik bak ook minder vaak burgers of een enkele steak zoals sommige wel regelmatig doen.

Grid lifter om je roosters op te tillen als ze nog heet zijn kan best een goede toevoeging zijn.
Conveggtor lifter als je deflector steen uit 1 geheel bestaat zoals bij de bge.
Goede bbq handschoenen zijn een must als je veel wisselt tijdens een sessie.

Ik vergeet vast nog veel dingen maar dat alles gebruik ik toch zeer regelmatig.
Het enige wat ik niet zou kopen als ik terug kon in de tijd was een gietijzeren rooster 😂

Ik vind zelf de speksteen/soap stone erg fijn. Gietijzer vergt meer onderhoud en wil nog weleens gaan roesten als je vergeet je rooster uit de bbq te halen.
Verder heb je vij de Classic 3 alles erbij zitten dat nodig is om te beginnen.

Hoeveel voelers heb je nodig aan je thermometer? Ik heb heel veel thermometers hier maar ik gebruik in 999 van de 1000x barbecueën maar één voeler in mijn vlees en één om de omgevingstemperatuur te meten.
Tegenwoordig gebruik ik de signals van thermoworks in de meeste gevallen en daarvoor de smoke ook van thermoworks. De meater 2+ of zoiets hangt op de koelkast maar die pak ik eigenlijk alleen maar als er iets aan het spit gaat.

En een thermopen is handig voor de snelle bereidingen en om in iets te prikken om te voelen of het gaat is.

Terug
Bovenaan Onderaan