BasBQ
Beef en Steak

Welk formaat kamado? (pro's & cons)

  • Onderwerp starter ElArmaSecreta
  • Startdatum
E

ElArmaSecreta

Gast
Goedenavond allen,

Ik heb een dilemma. Ik twijfel tussen een Bastard Compact of een Grill Guru Classic Large (deze is nu in de aanbieding bij de welbekende groothandel).
Het zit hem voornamelijk in het formaat. De kamado zal doorgaans door twee personen worden gebruikt en ik gok dat een maatje Large er langer over doet om op gang te komen dan een Compact. Verder speelt de kwaliteit uiteraard een rol. Ik heb beide bekeken (en betast :blush: ). Ze voelden allebei kwalitatief goed aan en voor een meerprijs van ?200 euro voor een maatje Large is deze geen onredelijke optie. Voor mijn gevoel was de qualitygrade van de Bastard iets beter. Maar goed, ik twijfel dus.

Mijn wensen zijn:
  • Redelijk snel op gang komen van de kamado
  • Er moet fatsoenlijk pizza op bereid kunnen worden
  • Gebruiksgemak
  • Service bij eventuele defecten

Budget tot ? +/- 800

Wie o wie weet van beide modellen wat voor- en nadelen op te noemen?

Edit: Budget toegevoegd
 
Altijd voor de large gaan, nu denk je "groot genoeg" heb je eenmaal de smaak te  pakken blijkt ie vaak toch te klein!
 
avr zei:
Altijd voor de large gaan, nu denk je "groot genoeg" heb je eenmaal de smaakte pakken blijkt ie vaak toch te klein!
Thanks voor het meedenken, maar heb een huishouden van twee en BBQ-Party's zijn we niet van plan om te geven. Verder zijn we niet hele grote eters en vinden kwaliteit belangrijker dan de kwantiteit. Een grote kan op den duur nog aangeschaft worden. Blijft lastig die keuzes  :D
 
Wij hebben een huishouden van 2 volwassenen en 1 kind (6) en we geven ook geen BBQ-Party's. Ik heb een Kamado Joe Junior met een rooster van 34cm (13.5"). Qua formaat is-tie dus vergelijkbaar met de Bastard Compact, en ik kan je vertellen: het is te klein. 
Wat avr zegt klopt: "eenmaal de smaak te pakken blijkt ie vaak toch te klein!"

Op zo'n klein rooster moet je goed vooruit plannen en creatief worden qua timing en ruimte als je voor twee of meer personen verschillende dingen tegelijk klaar wilt maken en ook tegelijk wilt eten. Meestal maak ik op de KJJ alleen het vlees klaar. Daarvoor is-tie perfect.

Ondanks dat we maar met z'n drie?n zijn, ben ik toch voor een Primo Oval XL aan het kijken. Meer ruimte en veel meer mogelijkheden dan op een rooster van 34cm. Je kunt beter te veel ruimte hebben, dan te weinig.

Mijn advies: ga voor groot :)
 
Zo groot mogelijk! Dat heeft niet zoveel met de hoeveelheid te maken maar met de regelbaarheid en gemak met verschillende gerechten. Ik heb voor de KJ gekozen maar die Grill Guru zou ik niet aan mijn neus voorbij laten gaan!
 
Bedankt voor jullie reacties!
Is Grill Guru goed genoeg qua kwaliteit, mogelijkheden en garantie? Zelf vond ik hem op het oog niet (veel) onderdoen voor een Bastard. Ik begreep dat Grill Guru onderdeel is van Bastard? Althans, ze hebben beide hetzelfde vestigingsadres.
 
Gisteren in haarlem geweest bij harlemBBQ (makers van bastard en grill guru)
Zelf was ik best verbaasd over de kwaliteit van de grill guru elite. Heb toch besloten de grill Guru het voordeel van de twijfel te geven. t.o.v. de Bastard.
De mooie prijs voor een complete set t.o.v. een bastard Solo speelden ook mee voor mij
Voor 750 een complete kamado incl. veel accesoires.
Vanmiddag gaat hij voor het eerst aan dus kan aankomende weken wat meer vertellen over de kwaliteit.


 
Tentij.s zei:
Gisteren in haarlem geweest bij harlemBBQ (makers van bastard en grill guru)
Zelf was ik best verbaasd over de kwaliteit van de grill guru elite. Heb toch besloten de grill Guru het voordeel van de twijfel te geven. t.o.v. de Bastard.
De mooie prijs voor een complete set t.o.v. een bastard Solo speelden ook mee voor mij
Voor 750 een complete kamado incl. veel accesoires.
Vanmiddag gaat hij voor het eerst aan dus kan aankomende weken wat meer vertellen over de kwaliteit.
Ben benieuwd naar je ervaringen. Dan kan ik die ook meenemen in mijn keuze :)
 
Ik ben "as we speak" een dry run aan het doen...
Met 1 wokkel aangestoken en in 20 minuten stabiel op 130. so far so good


 
Tentij.s zei:
Ik ben "as we speak" een dry run aan het doen...
Met 1 wokkel aangestoken en in 20 minuten stabiel op 130. so far so good
Een dry run is een eerste gebruik om de grill te laten wennen aan de temperaturen?
Ga je je bevindingen toevallig bijhouden in een (centraal) topic?
 
Ja klopt... en vooral ook om mijn eigen kennis van de Q te testen zonder dat ik voedsel verpest .
Ik zal zeker binnenkort een centraal topic starten zodra ik wat meer tijd heb.


Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

 
Tentij.s zei:
Ja klopt... en vooral ook om mijn eigen kennis van de Q te testen zonder dat ik voedsel verpest .
Ik zal zeker binnenkort een centraal topic starten zodra ik wat meer tijd heb.


Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Leuk, dan ga ik die zeker volgen!
 
Ik heb een bge medium (rooster van 38 cm). Dat gaat op zich prima, maar als je kan kiezen zou ik voor een groter model gaan omdat je dan toch wat meer mogelijkheden hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan