Beef en Steak

Wedstrijd PP van NosKos

• Onderwerp starter Onderwerp starter tuurie
  • Startdatum Startdatum
T

tuurie

Gast
Vorig jaar mei was mijn start met een kamado BBQ, de Auplex. Ik besloot meteen om als eerste PP te maken.
Met een schouder van Beef & Steek en veel lees ervaring van dit forum stond ik zaterdag om 07:00 in de tuin.
18 uur later, ik geloof dat het zondag ochtend 1 uur was, zette ik een hap een een goddelijk broodje.

De Auplex is inmiddels ingeruild voor een Black Bastard en het blijft leuk om ook met de winter lekkere dingen klaar te maken.

Nu bijna een jaar verder en een flinke dosis ervaring op zak (bijna ieder weekend aan) las ik dit mooie http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html artikel van NosKos.

Bij de slager een procureur besteld van 2.5 kilo (denk dat hij goed aan de prijs is met 37 euro...) en die gisteren ge?njecteerd en van de rub voorzien.
2017-01-28%2010.41.00.jpg

Wel een erg net stuk, hoefde hier niets meer aan te doen.

Het was de eerste keer dat ik vlees injecteerde. Raar dat het er ook weer uit stroomt?
2017-01-28%2010.50.08.jpg

Nu had ik deze naald gebruikt.
2017-01-29%2013.37.25-25.jpg

Naald met 1 groot gat

Had ik deze moeten gebruiken?
2017-01-29%2013.37.47-25.jpg

Naald met meerdere gaatjes verdeeld

Ingerubed en ingepakt de koelkast in.
2017-01-28%2011.04.40.jpg

Net pakketje

Vanochtend om 08:30 ging de Basterd aan met een paar mooie alu rookpakketjes van appel snippers die ik 24 uur had laten weken.
Om 09:00 ging het vlees erop.
2017-01-29%2008.53.12.jpg

Probes geplaatst

2017-01-29%2009.22.38.jpg

Status om 09:22

2017-01-29%2010.59.49.jpg

Status om 11:00

2017-01-29%2012.15.40.jpg

Status om 12:15

Om 13:50 was de 74 graden grens bereikt, iets eerder dan de 5 uur. Tijd voor de glaze!
2017-01-29%2013.54.00.jpg

Een lekker laagje glaze

En hier de eind plaatjes.
2017-01-29%2017.55.33.jpg

Uit de verpakking

2017-01-29%2018.07.08.jpg

De pork pulled met de eindsaus

Er werd als wolven aangevallen dus helaas geen foto van het broodje :)

Dat schijfje augurk erop NosKos, dat maakt het toch wel helemaal af hoor!

Dit is een blijvertje.

Succes, ik ben vandaag met hetzelfde recept bezig. Ik heb de naald met de gaatjes aan de zijkant gebruikt en dat ging goed (er liep niet veel uit)

Goed om te weten van die naald. Had een soort van mini vulkaantjes  :-S

Ok?, ik heb de naald erin gestoken en daarna weer een stukje omhoog getrokken en daarna leeggespoten . Ik zag het vlees opbollen van het vocht, maar het kwam er niet uitlopen.

Alles onder controle?

Goed op weg zo te zien. Het ligt aan de injectie vloeistof die je gebruikt , met de kleine gaatjes wil nog al eens verstoppen door niet opgeloste kruiden.

Het komt vast goed, je kunt volgende keer idd beter de naald met gaatjes aan de zijkant gebruiken als je rub niet te grof is. Idee om een lekbak op je platesetter te zetten, dan brandt het vet niet zo in je steen.  ( o, en je thermometer staat op Beef, dat is rund. Heeft hij geen Pork aanduiding?)

Maar hoe dan ook, ik denk dat je straks lekker gaat eten.

Net opnieuw ingepakt en met een extra handdoek erover gaat hij nu een uurtje rusten.

Er kwam zeer weinig vocht uit de folie, had verwacht er toch minimaal een half glas vocht uit te halen maar met de injectie zoals beschreven zal het daar wel door komen. Was overigens zeer snel op de 88 kern temp, denk net krap half uurtje na inpakken.

De lekbak doe ik niet meer, na de sessie even opstoken tot een graadje of 350+ en het verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Dat beef is naar mijn inziens maar een woordje. Ik pas altijd handmatig de temperaturen aan waarop ik het wil hebben. Wat er dan bovenin verschijnt boeit me niet zo.

Gebruik meestal gewoon de open naald. Maar doe het dan zo'n beetje als die Schumacher. Dus 1x insteken en dan een beetje rond zoeken en overal een beetje injecteren. Waar hij waarschijnlijk vet afzuigt(zonde).

Vanaf mijn trouwe Note-3.

Beide naalden kunnen, gebruik meestal de vaste met een enkel gat. Als je grove kruiden gebruikit in je injectie dan zou je deze na een keer goed roeren door een thee zeefje kunnen gieten, ben je iig van de grove stukken af

Ziet er alvast mooi uit, ben benieuwd naar het resultaat.
Met een naald met openingen aan de zijkant stroomt het er hier soms net zo hard uit :D
Je schrijft trouwens dat je je Auplex hebt verruilt voor een basterd.... Vertel? Ben wel benieuwd eigenlijk.

SilverFox zei:
Je schrijft trouwens dat je je Auplex hebt verruilt voor een basterd.... Vertel? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Er begon na een 3 tal sessies een zeer ruime kier te ontstaan bij het deksel van de Auplex.
Ik had dat door bij sessie nummer 4 met een 3-2-1 rib sessie. Ik bleef maar hoge temp houden. Ribs waren daardoor mislukt. :(
De leverancier heeft toen nieuw vilt geplaatst en de boel wat afgesteld.
Dat ging maar 1 keer goed. Na een pizza sessie had ik weer een dikke kier :(
Heb toen in overleg met bijbetaling gekozen voor de wat robuustere Basterd.
In alle opzichten is het ding steviger en degelijker dan de Auplex, maar daar is de prijs dan ook naar.
Zeer tevreden met de Basterd!

Terug
Bovenaan Onderaan