Beef en Steak

Weber searing system en het direkt dichtschroeien????????

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bert
  • Startdatum Startdatum

Bert

Gerijpt
In het recept de wildzwijn steak van Reitse wordt de steak direkt dichtgeschroeid om de sappen in het vlees te behouden.
Volgens mij weet Reitse wel beter en het is jammer dat deze fabel  steeds weer de kop op steekt.
Ik heb hier een link waarin Heston Blumenthal (van de perfecte burger) er een experiment op los laat om aan te tonen dat het niet klopt
Vlees dichtschroeien, (on)zin?
En hier een beschrijving hoe dit idee ontstaan is door Wouter Bovelander.
http://www.kookstudiogids.nl/NL/nieuws/0/Columns/815

Dus dichtschroeien doen we voor het korstje en de smaak dat dat geeft. Niet voor het insluiten van de sappen. Onderzoek heeft allang aangetoond dat langzaam gegaart vlees het minste vocht verliest.

Ben nog wel vergeten te vermelden dat ik wel respect heb voor Reitse zijn recepten.
Zien er werkelijk top uit.

Wordt er ook zo moe van dat iedereen dat maar blijft verkondigen :( Maar zo zijn er wel meer dingen waar mensen aan vast blijven houden die al lang ontkracht zijn.

Bert, bij zo'n cursus zit ook maar een algemeen verhaal. Als hij daar veel 'revolutionaire' zaken vertelt komt er van de cursus niks terecht.

Frits zei:
Bert, bij zo'n cursus zit ook maar een algemeen verhaal. Als hij daar veel 'revolutionaire' zaken vertelt komt er van de cursus niks terecht.
Hij kon er ook voor kiezen om zulke dingen dan gewoon helemaal niet te zeggen. Wat iemand zoals Reitse verteld heeft een hoger draagvlak, wat er mede voor zorgt dat zulke mythes blijven bestaan.

Ik ben trouwens bezig een artikel te schijven op mijn blog over de BBQ mythes die er zoal rondzweven. Dat mythes blijven bestaan is trouwens in alle (vak)gebieden zo en vrij normaal, wereldwijd is iedereen het er bijvoorbeeld over eens dat je kan ziek worden door in de kou te lopen terwijl dit helamaal niet waar is. Uitdrukkingen zoals "verkoudheid" en "catching a cold" helpen daar natuurlijk niet bij :)

Verkoudheid is een virus, als je zonder jas naar buiten gaat krijg je het koud ;)

Terug
Bovenaan Onderaan