BasBQ
Beef en Steak

weber kettle (ots47) controller probleem

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
Alles staat klaar om vrijdag voor het eerst een PP te maken. Ik heb alleen nog 1 zorg. Afgelopen weekend heb ik ribbels gemaakt met de ots47 en controller (hm4). Maar telkens als de fan aan ging, ging de temp eerst omlaag voordat deze omhoog ging. Zodra de fan uit gaat schiet de temp sneller omhoog dan met draaiende fan.

Ik heb een hmm tja hoe noem je zo iets.... een divider? gebruikt. Deze dekt het lege kolen rooster af en is tevens een muurtje, tussen kolen en rest van bbq, tot ~2cm boven het rooster. Onder het vlees heb ik een druipbak met koud water geplaatst. De fan blaast onder de divirder door en zit aangesloten op ??n van de langwerpige, welke voor de helft is afgeplakt, gaten aan de onderkant van de bbq. Andere gaten zijn natuurlijk afgeplakt. Bovenste rooster voor iets meer dan de helft dicht anders is de temp niet laag te houden. De temp sensor zit net onder het rooster aan de koude kant.

Ik heb de max fan speed tot 20% teruggedraaid met niet of nauwelijks effect. Het lijkt er wel op dat de fan de boel afkoelt. Het leek naarmate de sessie vorderde wel wat beter te gaan. Ik las ergens dat met een controller je juist geen water moet gebruiken, zou dat het probleem zijn? Iets anders waar ik aan zat te denken is dat de fan nu schuin omhoog blaas en wellicht langs de divider wat koude lucht blaas zodat het daar afkoelt.

Hopelijk kunnen jullie me in de brand helpen ;)
 
Hey ik heb dit fenomeen mijn laatste sessie ook gezien. Mijn controller leek de boel niet op temperatuur te krijgen, nu heb ik een relatief kleine fan en ik besloot even met de luchtbedden pomp te helpen van 80 naar de 110 (om het proces wat te bespoedigen). Elke keer als ik een minuutje lucht er bij 'pompte' daalde eerst even de temperatuur met een paar graden alvorens dat deze steeg. Ik deed dit in een WSM zonder waterpan (althans dat dacht ik). Uiteindelijk bleek mijn probleem van het niet op temperatuur komen eenvoudig te zijn, mijn WSM had onder het kolen rooster een plons met water staan. Ik had hiervoor dit fenomeen nog nooit gezien, mijn gok is dat je water je systeem dermate veel trager maakt dat als je hard gaat blazen je feitelijk meer koude lucht door je BBQ blaast dan het totale systeem kan bij produceren door de kolen verder aan te wakkeren door de extra zuurstof.
Mijn advies zou dan ook zijn probeer je water weg te laten, de vertraging van water kan best wel eens de veroorzaker zijn van teveel traagheid waardoor je controller dus zoveel lucht gaat blazen dat je effectief je systeem op korte termijn afkoelt.

Even voor de duidelijkheid een plaatje van mijn sessie waarbij de onderkant van de WSM vol stond met regenwater. De rode pijlen zijn plekken dat ik met de luchtbeddenpomp aan het helpen was, daar zag ik als ik met mijn remote node mee keek dips van 6 graden na het bijblazen (in de grafiek je het effect minder snel vanwege dat hier minder datapunten opgeslagen worden),na het stoppen ging de temperatuur wel sneller omhoog
2013-08-22_0836.png
 
structor zei:
Even voor de duidelijkheid een plaatje van mijn sessie waarbij de onderkant van de WSM vol stond met regenwater. De rode pijlen zijn plekken dat ik met de luchtbeddenpomp aan het helpen was, daar zag ik als ik met mijn remote node mee keek dips van 6 graden na het bijblazen (in de grafiek je het effect minder snel vanwege dat hier minder datapunten opgeslagen worden),na het stoppen ging de temperatuur wel sneller omhoog

Dit klinkt inderdaad wel het zelfde als wat ik zag, ik ga het gewoon zonder water proberen. Mocht dat niet goed gaan kan ik altijd nog wat kokend water toevoegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan