BasBQ
Beef en Steak

Weber heat deflector

 
 
 
 

Laurens

Pitmaster
Berichten
898
Ik heb een Weber MT GBS 57. Nu zit ik al een tijdje te denken om een diffuser plate / deflector aan te schaffen om het hele rooster te kunnen gebruiken.

Weber heeft sinds een tijdje een kolenring met deflector, maar deze wordt erg warm en heeft daardoor beperkt nut.

In kamado bbq’s is de deflector meestal een plaat die veel lijkt op een pizzasteen. Een pizzasteen heb ik in mijn bezit, zou het mogelijk zijn om deze als deflector te gebruiken? Of heb je dan grote kans op barsten?

Wellicht dat jullie ook nog andere goede ideeën hebben 😉
 
Denk dat het prima zal werken. Ik moet er wel een kanttekening bij maken. Ik dacht ook altijd dat de diffuser plate veel warmte zou stralen, maar is niet echt aan de orde aangezien de temp over het algemeen toch al laag is. Ik heb m met een gelukje los op de kop kunnen tikken en ben er erg blij mee. Ik leg er wel altijd een los stukje alu folie overheen om m schoon te houden.

Voor de pizzasteen zal het onderandere ook afhangen van de dikte. Een hele dunne zal er eerder moeite mee hebben dan een dikke.

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Een pizzasteen werkt goed op een Weber je moet alleen iets bedenken om hem op hoogte te zetten ik gebruik daar drie sier steentjes uit de tuin voor en dat gaat goed maar ben nog op zoek naar betere oplossing.





Dit is op m'n Weber OTG 47
De pizzasteen alleen aan de bovenzijde afgedekt met alufolie.
 
Bedankt voor de reacties. Ga het eens proberen met de pizzasteen dan. Alleen nog even iets vinden om de steen op hoogte te brengen.
 
Die steentjes zijn best wel handig ik gebruik ze ook om m'n D.O. (zonder pootjes) op te zetten.
 
hoi!
ik ken het issue van de stralingswarmte... ik ben voor een koopje tegen een “oude” deflector van Bastard aan gelopen die paste (ik dacht small). sindsdien geen enkel issue meer! ook niet bij indirecte sessies van 150-160 graden

EB7071FA-13D0-475D-B5A7-99D7322319BE.jpeg
 
@BigBadBello vanaf welke temperatuur kreeg je wel problemen met de deflectorplate? En was dit met of zonder waterbak(ken)/waterpan op de deflectorplate?
Zaterdag namelijk mijn eerste run met deze deflectorplate gedaan, 120 graden indirect streeftemperatuur. Hierbij had ik grofweg een liter kokend water op de deflectorplate in allumium bakjes. Geen problemen gehad m.b.t. stralingswarmte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan