Beef en Steak

WBQA Nederland opgericht

Averell Dalton

Tondelzoeker
Beste allemaal, de offici?le oprichting van de WBAQA Nederland is een feit want gisteren zijn de 5 bestuursleden bij de notaris geweest en zijn nu officieel een vereniging geworden (WBQA Nederland) we zijn meteen ingeschreven in de kamer van koophandel. Er zijn 5 bestuursleden ge?nstalleerd (waarvan 1 voorzitter, 1 secretaris, 1 Penningmeester en 2 functionarissen) als we de kamer van koophandel inschrijving binnen hebben kan de Website de lucht in en de bankrekening geopend worden. Wordt vervolgd.

Je kan ons volgen op Facebook: https://www.facebook.com/pages/WBQA-Nederland/775493545812329?fref=nf
De website in opbouw is te vinden onder www.wbqa.nl

Egbert Nillesen
Averell@dalton

hallo Egbert,
Ik zou het leuk vinden en waarderen als je je misschien ook even voor zou willen stellen hier.
Blijkbaar heb je iets met de WBAQA te maken, dan is het voor de leden ook leuk en nuttig wat dit is en doet

Goed initiatief! Ik had er via andere mediums en de VZ al meer over gehoord, maar wat Leo terecht opmerkt is het misschien goed om hier ook uit te leggen wat de WBQA is en waar zij voor staat. Succes in ieder geval!

wat is de WBQA, de WBQA is de Wereld BBQ Association met het hoofdkantoor in Ierland, deze organisatie bestaat  ca 17 jaar, in Nederland stond deze organisatie niet goed op kaart en derhalve is Dhr. Wim Vink gevraagd door de WBQA om deze positie te bekleden. Daar zijn een aantal maanden en vergaderingen overheen gegaan, maar nu sinds gisteren is de WBQA Nederland vereniging opgericht. Deze vereniging is er voor iedereen die van BBQ'en houd maakt niet uit wat je religie, huidskleur, hoe je bbq'ed. Het gaat erom dat je iets met BBQ'en hebt.

Nu we opgericht zijn komt zeer binnenkort de site online, daar kan men meer informatie vinden over de WBQA.

Ik ken eigenlijk alleen de KCBS, wat zijn de meest in het oog springende verschillen of overeenkomsten? Kun je daar iets over zeggen?

Egbert, gezien het desastreus verlopen WK in Marokko een grote uitdaging om in de WBQA te stappen.

Hopelijk lukt het jullie om een deftige organisatie neer te zetten met duidelijke, transparante en eerlijke regels.

Alvast veel succes!

Dominique zei:
Ik ken eigenlijk alleen de KCBS, wat zijn de meest in het oog springende verschillen of overeenkomsten? Kun je daar iets over zeggen?
Voor zover mij bekend gaat het op het gebied van wedstrijden bij de KCBS om de American Style BBQ, ribs, brisket, PP en chicken, waarbij met name getoetst wordt op smaak (vandaar de witte bakjes met het groen er in, waar het product op moet liggen). De WBQA gaat volgens mij uit van diverse producten die ook per wedstrijd kunnen verschillen en waarbij de opmaak ook een significant deel van de opmaak omvat.

Overigens is het de heren niet alleen om de wedstrijden te doen. Ze willen voor zover ik begrepen hebben een platform bieden aan alle mensen die plezier hebben in BBQ, waarbij mensen uiteindelijk worden uitgedaagd om lid te worden en hier kennis/informatie/voordelen enz. voor terug krijgen.

Averell, verbeter me of vul aan waar nodig :)

Vergis je niet in de presentatie bij de KCBS, daar worden heel wat peentjes over gezweet bij een wedstrijd ;).

Het klopt dat de vier hoofd categorien bij KCBS vast staan, daarnaast kunnen nog extra onderdelen zijn maar het draait altijd om de vier hoofd categorien.

Bij de WBQA verschillen de producten per wedstrijd, maar dat is op zich niet zo erg, wat mij enorm tegenstaat aan de WBQA is dat er geen vastgestelde regels zijn. Ook is door de enorme hoeveelheid bordjes het bijna ondoenlijk om als amateur team mee te doen.

Hopelijk brengt WBQA NL daar verandering in.

Averell Dalton zei:
wat is de WBQA, de WBQA is de Wereld BBQ Association met het hoofdkantoor in Ierland, deze organisatie bestaat  ca 17 jaar, in Nederland stond deze organisatie niet goed op kaart.

Sorry hoor, ik vind dit zeer kort door de bocht. Harry Havinga is de jaren hiervoor voorzitter geweest van de Nederlandse tak van de WBQA en heeft zijn handen ervan afgetrokken na (of misschien zelfs al voor) het fiasco van de laatste WK BBQ in Marokko. Bij die wedstrijd is door veel teams schade geleden en niemand verder uit de top van de WBQA heeft zich verder daarvan gedistantieerd. Degene die de ellende daar veroorzaakt had was later gewoon weer aanwezig op een WBQA wedstrijd in Zwitserland en werd daar niet door de rest van de WBQA leiding aangesproken of zijn er stappen ondernomen.

Harry heeft onder de vlag van de WBQA een aantal mooie evenementen georganiseerd, denk aan de NK's BBQ. Daarom dat ik nu even zo "kort door de bocht" reageer.

Dat de WBQA niet goed op de kaart stond heeft ze voornamelijk aan zichzelf te danken. Ingredi?nten die op de laatste momenten nog verandert worden terwijl teams al maanden met iets anders oefenen. Juryleden die van de straat geplukt worden om te jureren en geen kaas hebben gegeten van barbecue. Teamsponsors die veel bonnetjes inkopen en dat inleveren bij hun team waardoor zo'n team publieksfavoriet wordt. Sponsoren die mee mogen jureren en ook bij hun eigen teams terecht komen. Reglementen en puntentellingen die per wedstrijd anders zijn. Ik kan nog wel even doorgaan zo maar ik denk dat het beeld wel duidelijk is inmiddels.

Ik hoop dat jullie een mooi iets op kunnen bouwen, maar zolang jullie dat onder de vlag van een organisatie doen die het alleen maar om de centen is te doen en het niet interesseert of de teams het ook wel leuk hebben, blijf ik rustig kijken vanaf een hele veilige afstand ;)

"als we de kamer van koophandel inschrijving binnen hebben kan de Website de lucht in en de bankrekening geopend worden"

Dat is geheel in de lijn van het beeld wat ik van de WBQA heb :P

Heel veel succes met deze uitdaging.... Want dat is het

Beste BBQ Vrienden,
bedankt voor al die positieve maar ook minder positieve uiteenzettingen.
een paar kleine punten ter verbetering zijn er zeker.
wij (Wim Vink, Eric van den Boom, Hans van de Loo, Edwin van Kemenade en ondergetekende) zijn het dagelijkse bestuur van de WBQA Nederland. wij zijn met 5 man sterk en hebben een vereniging opgericht, waar ook BBQ fanaten zoals jullie zijn ook lid van kunnen worden. wat krijg je ervoor: een lidmaatschap, Het Fire en Food magazine en een Hanos WBQA Inkoopkaart met je eigen naam erop. (bruikbaar in Nederland en Belgi?) Daarnaast organiseren wij ook andere events zoals op 25 mei bij boerengolf enspijk een familie event waar leden en nog niet leden zich kunnen vermaken (Boerengolf, drank en BBQ) allemaal voor een all in prijs voor leden en voor niet leden zie onze FB site van de WBQA Nederland. In Augustus is er dan een BBQ event 23 & 24 augustus, degene die er vorig jaar waren kunnen er wel iets over vertellen (Lowland Smokers, Pure BBQ, All Seasoned, Flaming pigs). Dit jaar wordt het groter dan vorig jaar.
Als we de KVK inschrijving binnen hebben en een bankrekening geopend hebben dan zal de website www.wbqa.nl live gaan.

De WBQA Nederland staat ervoor dat iedereen die kan en mag BBQ'en ongeacht religie, huidskleur of BBQ soort mag meedoen.
tevens wat is het verschil tussen KCBS en WBQA, de WBQA is meer een event om te gaan kijken daar gebeurt wat meer voor het publiek, kijk maar naar de Belgisch kampioenschappen in Oostende, Torhout of naar Erfurt en Gronau in Duitsland.

Dat met bij de WBQA meer let op de opmaak is per event verschillend en daar wordt aan gewerkt er moet een eenduidig beleid zijn op dat gebied, niet iedereen is topkok maar kan wel goed BBQ'en dat is dus veel belangrijker. Met het nieuwe Jury systeem wat men in Belgi? gebruikt heeft wordt nu ook zo in Polen gebruikt en zal ook bij onze events gebruikt gaan worden, het moet een WBQA Tool gaan worden. Er zijn dus veranderingen in de maak.

Oude koeien uit de sloot halen doen we niet, maar er is bij de WBQA een secretariaat en de website wordt nu bijgehouden. www.wbqa.com

bij ons draait het om een ding, samen gezellig BBQ'en en plezier maken.

gegroet en een fijn bbq weekend gewenst iedereen.
Averell

Ik zeg voordeel van de twijfel! Ik volg jullie met interesse en speel met de gedachte om met de eerste wedstrijd mee te doen! SUCCES

Averell Dalton zei:
Oude koeien uit de sloot halen doen we niet.

Ja, dat is makkelijk zeg, door zo'n houding gedoog je dus de wanpraktijken van de leiding die nog steeds in het zadel zit en zijn er nog steeds teams die geld tegoed hebben van "jullie" organisatie.

Maar ik wens jullie veel succes en ik hoop dat jullie op termijn de negativiteit die aan de WBQA kleeft om kunnen zetten in iets positiefs.

Beste Noskos, als je nu eens op de website kijkt van wbqa.com, dan zie je dat er een ander bestuur is, er is een andere weg ingeslagen, de site wordt nu konstant bijgewerkt. Bbq'en is fun en plezier maken. Daar stasn wij in Nederland voor. De wedstrijden van de WBQA worden ook anders maar dan wel overal hetzelfde in Europa.
Bbq'en is een familie event vinden wij, dus mag de hele familie genieten, daarom hebben wij op 25 mei een familie event ism www.boerengolfenspijk.nl, dit is het eerste event nadat we per 1 mei opgericht zijn. Er gaan er nog meerdere volgen. Het wordt weldegelijk anders.
Bedankt dat je ons succes wenst, wij hopen jou ook op een van onze events te mogen ontmoeten.

Gegroet Averell

Bert, het beeld wat ik en andere kritische genoten hebben is volstrekt eerlijk, want het is gebaseerd op in het verleden behaalde resultaten. Deze zijn uiteraard geen garantie voor de toekomst. Als er twijfels zijn dan hebben die geen betrekking op de intenties van de Daltons, maar op de internationale organisatie van de WBQA. Het initiatief van de Daltons om bij te dragen aan de BBQ community in Nederland juich ik dan ook van harte toe.

Het is een beetje alsof ICEsafe weer spaarrekeningen gaat aanbieden in Nederland; zou jij dan niet kritisch zijn?

Bert, de BBQ gemeenschap is vriendelijk en tolerant maar er zijn grenzen.

Het WK in Marokko vorig jaar was een ramp, behalve dat de organisator met de noorderzon vertrokken was, teams dubbel hebben moeten betalen, prijzengeld niet is uitgekeerd en er een team in de einduitslag staat dat niet eens mee gedaan heeft aan de wedstrijd dan is die grens ruim overschreden.

Egbert je schrijft dat de WBQA een andere weg is ingeslagen maar als ik zie dat de regels voor het EK weer anders zijn dan in het begin van het jaar dan denk ik dat er nog niet zo heel veel veranderd is bij de WBQA.
Op de site van de WBQA staat dat er 28 april een nieuwe President is gekozen van de WBQA als je dan klikt op de link krijg je alleen een foto niks geen uitleg over de mensen op de foto of wat er op de vergadering besloten is.
Dit zijn geen zaken die de burger moed geven.

Let wel ik hoop echt dat jullie het WBQA schip weer vlot kunnen trekken, maar ik geloof niet dat zoiets mogelijk is zonder het verleden goed af te sluiten. Regelgeving blijft een moeilijk punt bij de WBQA dat is een van de zaken die top prioriteit binnen de WBQA moet hebben, mijn inziens.

Beste bbq liefhebbers,

Ik zit zelf toch met een probleem,
Elke keer als ik input van jullie vraag krijg ik ongeveer dezelfde antwoorden dat er toch veel oud z??r is van de WBQA zoals hij was.
en daar blijven we op terugkomen dit zie ik ook op Forums.

Dit remt mij en de WBQA Nederland erg af.
Zeg mij wat ik moet en kan doen om met elkaar vooruit te gaan.

Ik kan het gedane niet veranderen en ik vind niet dat ik op mijn knie?n moet om jullie te smeken om verder te gaan.
Wat ik zeg meen ik ook: er zijn fouten gemaakt maar is het eerlijk om ons dit aan te rekenen.??

Als de buurman altijd harde muziek draait en er komt iemand anders wonen is het dan normaal dat je de nieuwe buurman niet de kans geeft om zich voor te stellen.??

Wij hebben al veel tijd en energie en ook nog eens geld ge?nvesteerd om er iets van te maken.
We hebben een Verenging met statuten gemaakt en door de Notaris laten bevestigen, zodat het netjes en goed gebeurt.
We hebben een verzekering afgesloten stel dat er iets gebeurt tijdens een evenement of dat wij als bestuur een fout maken. Allemaal op naam van de WBQA Nederland, dus niet op eigen naam en zeker niet op de Naam van de Daltons.

Als wij er morgen mee zouden stoppen dan kan er gewoon doorgegaan worden, alleen moet het nieuwe bestuur zich dan even aanmelden bij de KvK onder het nummer van de WBQA. Dit is een geheel op zich staande verenging zonder inmenging van wie dan ook, zonder voorwaarden.

Ben Positief de Zon Schijn vandaag en morgen is hij er weer.
Dames en Heren, Jongens en Meisjes maak er wat van we hebben zo?n leuke hobby.
Geniet van het leven en Geniet van elkaar maak er iets moois van.
Hoop dat ik hiermee een iets los maak in jullie.

Hi Everell

Welke input heb je gevraagd dan? Ik kan alleen je aankondiging van de vereniging terug lezen. Ik ben nieuw in de BBQ wereld dus je begint op 0 bij mij.

Terug
Bovenaan Onderaan