Beef en Steak

Wat voor stenen blad voor buitenkeuken?

Zeehond

Tondelzoeker
Beste leden,

Enige maanden geleden mij voorgesteld aan aangegeven dat ik in de oriëntatie fase zat voor een kamado voor in de buitenkeuken.
Inmiddels de knoop doorgehakt en we hebben een Green Egg Large besteld.

Inmiddels ook een idee op papier gezet hoe de buitenkeuken eruit komt te zien. Er komen op verschillende hoogtes een drietal stenen bladen op een stalen frame.
Dus nu druk aan het kijken welk blad daarvoor het meeste geschikt is.

En daar zit nu ook mijn vraag. Heeft iemand ervaring met een stenenblad die zijn ervaringen kan delen?

In de zoektocht kom ik verschillende steensoorten tegen. Probleem is dat een hoop meningen elkaar tegenspreken bij de leveranciers.

Waar moet het blad aan voldoen?

1. Vorst/ warmte bestendig. (-20 /+40 graden)
  2. Makkelijk schoon te houden zijn
  3. Ongevoelig voor kringen/ kruiden / vocht etc.
De één zegt Marmer is top, de andere zegt kwartsiet, en de andere leverancier zegt dat je juist graniet moet gebruiken.

Heeft iemand (een paar jaar) gebruikt gemaakt voor bovenstaande steensoorten en wil deze ervaring delen?

De buitenkeuken staat overdekt en heeft geen directe regen. De ruimte is niet verwarmt.

Alvast bedankt voor de reacties!

gr

Geen ervaring met de specifieke stenen bladen, maar ik heb wel een stenen blad van een oude keuken. Werkt allemaal leuk en aardig en ziet er gaaf uit. Maar er is wel een groot nadeel. Het is altijd koud, of in ieder geval kouder dan je gerecht wat je er misschien op wil leggen. Dat is gewoon niet handig. Dat is natuurlijk allemaal op te lossen met snij-/serveerplanken etc. en het is ook niet ontmoedigend bedoelt, maar wellicht wel iets om rekening mee te houden.

Tsja geldt dat niet voor alles wat je buiten hebt staan. Zou met een houten blad of rvs ook zo zijn

Marmer is kwetsbaar en vlek gevoelig, zou voor beton of composiet gaan.

Dank voor alle reacties!

Is goed om de ervaringen te horen van een ander.
Zelf ben ik ook nog getipt om te kijken naar een Dekton blad. Is allemaal wel redelijk aan de prijs :-)

Morgen komt i.g.g. het groene monster binnen. Dan even tijdelijk op een tafeltje totdat buitenkeuken klaar is.

Terug
Bovenaan Onderaan