Beef en Steak

Vraagje over BGE

Boldeagle

Gerijpt
Hoi mede Q-ers,

Ik heb een vraag over een BGE waar ikzelf geen antwoord op heb maar waarschijnlijk een aantal van jullie wel.
Onlangs heb ik voor een aantal personen wat op de Q gegooid en na gezamenlijk gesmikkeld te hebben maakte een kennis een vreemde opmerking
Hij beschikt over een Big Green Egg large maar vond mijn eten bereid op de Weber veel beter smaken. Nu bevreemde mij dit aangezien vele dit de heilige graal van de BBQ vinden. Volgens hem smaakt al zijn eten veel meer naar rook of brandsmaak. Hij vond mijn broodrol van de Weber fantastisch maar bij zijn versie zat er weer een sterke rooksmaak aan. Hij gebruikt door de dealer aangeraden houtskool en de temperatuur lijkt allemaal ok.
Zelf zit ik te denken aan niet volledige verbranding, zuurstofregelin oid, vnml ook ingegeven door het feit dat zijn BGE zo vuil/zwart is aan de binnenkant, maar ik gok ook maar wat.
Heeft een andere BGE eigenaar dezelfde ervaringen, of weet hij/zij wat er aan mankeert ?

Alvast bedankt,

Mike

Het eerste waar ik aan denk is de houtskool. Welk merk is de door de dealer aangeraden houtskool? En rooksmaak aan brood en taarten krijg ik ook als slechts een deel van de kolen brand, waardoor tijdens het bakken steeds nieuwe houtskool ontbrand.

Mike, in het engels zeggen ze: It's the cook not the cooker.

Je kan dus een hele goede barbecue hebben maar als je die niet goed bedient of met de juiste middelen aansteekt dan kan je met een Gamma barbecue nog betere resultaten behalen als je alles goed doet ;).

Op een Weber kan je alles maken wat op een BGE ook kan. De verschillen zitten hem in gebruiksgemak.

Er zijn veel BGE dealers, lang niet alle dealers geven goed advies.

Jij werkt waarschijnlijk met briketten, die geven als ze goed branden nauwelijks rook af, brood zal dus niet naar rook smaken.

Bij een Egg wordt meestal houtskool gebruikt, vaak zit daar minder verkoold hout tussen dat continue voor rook zorgt wat een nare smaak geeft aan brood.

Dennis en ik hadden hetzelfde probleem bij de Jack, het duurde een eeuwigheid totdat de houtskool geen rook meer afgaf. Pas toen zijn wij met bakken begonnen.

De binnenkant van de meeste webers is ook zwart ;), van de rook dus dat zou het niet moeten zijn.

Maar om op zeker te gaan kan je de binnenkant van je ei 'schoon' krijgen door hem tering heet te stoken. Door het pyrolisch effect zal deze dan 'schoon' branden. Daarna kan je daan weer proberen om een broodrol te bakken.

Ik denk dat jij de broodrol eens moet maken in zijn ei en kijken wat het resultaat dan is.

@Gerard, Alvast bedankt voor tip 1, ik had al een vermoeden dat jij het als BGE dealer niet over je kant kon laten gaan  :P
Zou jezelf een merk aanbevelen ? ik neem aan dat je deze ook als pakketpost stuurt ?, dan zal ik jou als dealer adviseren.

@Frits, jij ook alvast bedankt, Ik zal eea doorgeven, Af en toe gebruik ikzelf nog steeds houtskool, maar deze ervaring heb ikzelf nog nooit gehad. Zelfs de smoker heb ik wel eens met houtskool gestookt en ook hier ken ik deze ervaring niet
Verder was ik niet van plan daar te gaan Q-en ik ben bang dat ik daar dan gegijzeld wordt ;D  ;)

Mike vraag eens welk merk houtskool hij gebruikt.

Terug
Bovenaan Onderaan