Beef en Steak

Vraag over voorbereidingen koud gerookte zalm

FJP84

Kooltjesharker
Ik weet dat het niet echt meer het seizoen is voor koud gerookte zalm en ik ben van plan dit in de herfst/winter eens te gaan proberen.

Maar wat mij afvroeg is of de koelkast tijdens het pekelen en drogen niet ontzettend naar zalm gaat ruiken.

Ik heb een koelkast voor drinken in de schuur, maar ben niet 100% zeker of deze wel goed koelt in de winter. Koelkast is de keuken wel uiteraard, maar heb niet perse behoefte aan een zalmgeur daar.

Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 pro met Tapatalk

Goede verse zalm ruikt niet sterk, zeker ingepakt ruik je niks, pekelen doe je bij voorkeur afgedekt of onder vacuum.
Zie link hieronder voor de perfecte gerookte zalm, die ruik je dus totaal niet in je koelkast.

Laatst bewerkt:
Wat Ewald zegt: wil je de geur minimaliseren dan onder dan het recept onder licht vacuüm volgen. (Groot) Voordeel van dat recept is ook dat je flexibeler bent in de keuze van het moment wanneer je gaat roken.
Er ontstaat een evenwicht.
Kan in de winter of rond de feestdagen erg prettig zijn. Of in deze tijd van het jaar als je wacht op een koude nacht.......

Bij het traditionele recept met afdekken ruik je enigszins verse zalm maar vooral heel veel kruiden zoals jeneverbes. Werd hier absoluut niet als hinderlijk ervaren. Persoonlijk vindt ik dat erg lekker ruiken.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Laatst bewerkt:
Er zijn gelukkig ook nog wel nachten die nog koud genoeg zijn... ga ervoor en let op de zon!

Afgelopen nacht had prima gekund, Stapte vanmorgen op de motor, ben na 1 straatje teruggegaan om wat dikkere handschoenen te pakken.

Terug
Bovenaan Onderaan