BasBQ
Beef en Steak

... Voorpret Pizza ....

 
 

SGx71

Stoker
Berichten
273
De eerste start is gemaakt,
Deeg staat lekker te werken, de Emile Henry steen is uit het (spreekwoordelijke) vet getrokken




Het gebruikte recept, mijn eigen standaard, geleerd van 'Die Mario' uit mijn italiaanse stagetijd in de horeca

Ingredienten:
- 550 gram bloem
- 3.75 deciliter lauw water
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 11g instant gist ( zakje bruggeman ) - al is verse v??l beter, maar hier in het dorp niet te krijgen :(

In een maatbeker het lauwwarme water met de suiker & gist met 2 ? 3 eetlepels van de bloem doorroeren, en even opzij zetten. ( het moet even 'opstarten' )
Voor het kneden kan je 2 opties gebruiken,
1 - handmatig - het bloem op de werkbank storten ( zonder stofwolk :) ) en een kuiltje in het midden maken,
2 - resterende bloem in een kneedmachine naar keuze

Als het water in de maatbeker begint te "werken" dwz, er komt een leuk bubbellaagje smurrie op, kan je het voorzichtig doorroeren, en in het geval van manier 1 in het kuiltje gieten.
langzaam met ??n hand langs de rand van het kuilte de bloem inwerken, tot het water/gist mengsel dik genoeg is, om niet te ontsnappen naar de keukenvloer
( of terwijl de kneder draait, langzaam toevoegen aan de bloem )

Na een paar minuten ( meestal 6 tot 10 ) heb ik een licht vochtige bal deeg, en be-bloem ik mijn werkblad licht en speel met het deeg.
platduwen, opbollen, plat ... ( de bedoeling is om de gluten aan het werk te zetten, en te versoepelen tot een "stopverf massa"
na een goede 10 minuten kneden komt "de truc"

duw de deegbal uit naar een sliert, en vouw de buitenkanten naar het midden, elkaar overlappend.
kneed tot een bol ( zodat de sliert nog een beetje intact blijft )
doe dit 4 ? 5 keer, dus uittrekken, opvouwen, opbollen.
De 6e keer, maak je een 'echt' balletje

Knijp de zijkanten naar elkaar, langs de onderkant omhoog, zodat de bovenkant van de bol 'strak' komt te staan
http://youtu.be/he-V1J86REA

Leg nu de bol in een ruime kom, licht bebloemd ( evt een drupje olie op de bol tegen uitdrogen )
2 tot 3 uur op een lekker warm plekje ( mijn voorraadkast is een heel fijne plek, en tochtvrij )

2013-04-29205356.jpg



Daarna is de bal 2 of 3 x zo groot, kneed hem luchtig door, zodat er 25% van de lucht verdwijnt ( geen exacte kunst )
en verdeel het deeg over 3 of 4 kleinere ballen deeg.
Opbollen, zoals hiervoor, en bij voorkeur een nachtje laten rusten in de koelkast.

Ik doe ze in de ziplock zakken van de AH, en leg ze in de koelkast tot de dag erna.








 
Wat resultaten uit het verleden ...

20120115_170124.jpg
20120115_172104.jpg


20111117_163443.jpg
20111117_172824.jpg


20111111_164419.jpg
20111111_164536.jpg


attachment-6BX78U.jpg


Weliswaar uit de Bestron pizza oven ... maar ik beloof mijn leven te beteren ;)
 
Smakelijk, maar ik vindt je pizza's wel wat aan de dikke kant, dat heb je vast niet van "die Mario" geleerd. ;)
 
Dat ligt eenklein beetje aan de apparatuur die gebruikt wordt.

de kartonnen bodem zijn pizza's met minder gist, en een grotere melkverhouding.
Alleen is meer melk, een zachtere ( slappere ) bodem.

Ik begrijp jou wel, maar ik hou meer van de middenmaat tussen de dikke panpizza, en de kartonnenbodempizza ...

i'm a 'inbetweener' :p
 
Hmm minder gist? Dat spul vermenigvuldigd zich gewoon totdat alle voeding op is. Het duurt alleen wat langer.

Zo hoef je ook de zakjes met gist niet eerst in water, suiker etc. te zetten. Dat was vroeger maar deze varianten doen het zo ook prima.

Zo kun je ook met koud water beginnen maar ook dan word je rijstijd wat langer.
En een langere rijs geeft weer meer smaak.
 
Leuke discussie, maar ik vind het gewoon prima pizza's  ;D
 
Na de hectische dag van gisteren ( het is dus Mei-vakantie ;) ) het beloofde verslag.



Balletjes gemaakt, en laten rijzen.

Q opmaken voor het ritueel :)



Ring 'o fire en de steen naar de zijkant, om op te warmen alvast ( en de heerlijke ruimte te gebruiken voor multitasking ;)

Kip vanmorgen om 6u in de marinade van Mississippi bbqsaus, pul-buber chile en peper en zout.
licht afvegen ( de marinade ) en de resterende marinade in een alu-bakje



Kipfilets licht aangrillen, tot gaarheid bereikt is, in het alubakje de marinade aanmaken met wat olie, (witte )wijnazijn
Champignons, uitje, en de kipfilet in reepjes snijden.
In Alubakje en even afgedekt boven de kooltjes opwarmen.

de pizza ...
Q is ondertussen op 275 beland ( volgende keer hout toevoegen, voor meer warmte .. )



De kindjes zijn iig tevreden :)



De Mrs wil graag asperges op haar pizza, dus die even aangegrilled, en "verstopt" naar later bleek, onder een lading van extra's ...



Grilled bbq pizza, de luxe ...

ervaringen :

* Hout of combo van houtskool + hout = misschien beter, meer hitte .... de 275c was echt het maximale nu
* De door mij zo langgezochte tipo00 is ( voor ons ) niet de beste bloemsoort, soezi frans krokant geeft een fijnere crust
* de Weber is een uitstekende pizza-machine ... zal zeker meer gebruikt gaan worden !


 
Het ziet er lekker uit! Over de bloem, zou het kunnen zijn dat je door het gebrek aan temperatuur niet het door jouw beoogde resultaat kreeg? Soezie is toch voor gebruik op lagere temperatuur en broodbakmachine? Ik ben benieuwd naar jouw idee hierover.
Hoelang hebben je pizza's erop gelegen?

 
Dat zou inderdaad ook kunnen
Een goede pizza is een optimaal spel tussen vochtverhoudingen en temperaturen.

Normaal doe ik mij  pizza's op de bestron, binnenkort krijg ik mijn IR tempmeter, dan ga ik de oppervlakte eens metwn van de bestronoven

Ik moet sowieso nog leren omgaan met de weber, qua opstoken natuurlijk..
 
Het moment dat je hem open doet ben je je hitte kwijt.
 
Klopt, vandaar dat je een brandstof moet hebben die de hitte snel weer op peil brengt.

Hout kan dat, mits goed geventileerd.
De kettlepizza, of DPR modellen zijn een goed hulpstuk, omdat deze de opening zo klein mogelijk houden, en laag zitten, waardoor de dome zijn warmte houdt, en niet elke keer moet "bijwarmen"

Het was mijn eerste run, en ik ga nog wel wat spelen daarmee, vooralsnog is de 'goedkope' bestron hier beter in :)
( al zijn de nieuwe modellen 'begrenst' op warmtevermogen, mijn "oudje" geeft nog de volle output )
 
Terug
Bovenaan Onderaan