BasBQ
Beef en Steak

Voor de EGG heads. Hoe stuur jij de temperatuur van je BBE?

Luuster

Vuurmaker
Berichten
79
Ik keek laatst op Youtube en daar was iemand die de onderste schuif van zijn Big Green Egg gebruikte om de temperatuur te regelen.
Zelf staat de bodemschuif twee vingers open en regel ik de temperatuur voornamelijk met bovendeksel.
De video zette me aan het denken, en ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Luuster
 
Voor zover ik weet stuur je de temp vooral met de onderste schuif en doe je het finetunen met het daisy wheel.
Die twee vingers van jou is bij mij ongeveer 220-240 graden (medium ei) met Dammers houtskool.
Voor heel heet schuif open en voor laag bij lange sessies een heel klein kiertje open.
Werkt bij mijn ei in ieder geval prettig
 
Ik heb mijn Egg nog niet zo lang, tot nu toe heb ik voornamelijk het daisy wheel gebruikt voor de temperatuur.
De onderste schuif gebruik ik alleen voor hele hoge temperaturen.
Ik ben nog lerende....
 
Ik heb hem ook nog niet zo heel lang maar ik gebruik ook vooral de onderste schuif, de bovenste alleen om te finetunen.
 
Heb mijn BGE L nu meer dan een jaar intensief gebruikt.
Ik regel de temperatuur hoofdzakelijk met de onderste schuif.

De bovenste schuif gebruik ik alleen maar om de hoeveelheid rook in het ei te reguleren.

Onderste schuif 2-3 mm open is 100 graden in het ei.
2 vingers open betekend bij mij temperaturen dik over de 200 graden.
 
Onderste schuif regelt de warmte met het daisy wheel kun je het nog fijner bijsturen indien nodig maar vooral de onderste is het belangrijkste want daarmee regel je de zuurstof toevoer hoe meer zuurstof hoe meer vuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan