Beef en Steak

voor 4 personen spare ribs op een 15" Q?

Gemineye

Sprokkelaar
Nadat ik vandaag een stuk spek heb geprobeerd, is de volgende toch wel wat spare ribs. Dat moet ook wel, want volgens vrouwlief nemen mijn bestelde spare ribs veel teveel ruimte in in de vriezer (sorry, 10kg is meer dan je denkt :LOL: ) Ik heb de ribs in de vriezer alvast verdeeld in porties van 2,5kg. Dat zou prima voldoende moeten zijn voor ons 4 denk ik zo.

Nou vroeg ik me even af; alle instructievideo's die ik over dit onderwerp kan vinden maken gebruik van een groooote BBQ. Makkelijk natuurlijk, maar mijn bbq is wat kleiner. Anderen ervaring hiermee?

(Als mensen vinden dat ik domme vragen stel dan hoor ik het ook wel, ik kom net om de hoek kijken hier)

Laatst bewerkt:
Nou Gemineye, ten eerste bestaan domme vragen niet 😀

Ik heb geen ervaring met het bereiden van spareribs op een kleine Kamado dus daar kan ik je niet mee helpen helaas, wat betreft de hoeveelheid kwa ribs houd ik hier thuis altijd 1 flinken rib per persoon aan, als je daar nog een berg frietjes bij serveert of groenten moet dat genoeg zijn. Wat betreft de inkoop van spare ribs koop ik ook altijd een doos van 10 kilo en die trek ik dan vacuüm per 2 stuks :

60B1169A-0517-437B-A57A-84A4260A2FAA.jpeg
Ik ga ze toevallig morgen weer maken 😋🤗

Ik kan m zo gouw effe niet vinden. 2 spareribs op een bbq van 33cm is best veel voor een kleine BBQ.
Volgens mij kan ik me ergens een foto herinneren dat iemand zijn 50cm+ Kamado had volgegooid met spareribs.
Hij had zijn spareribs rond neergelegd. Zoals je in een crockpot zou doen. Ik kan hem niet zo gouw vinden, maar misschien is er wel een soort ribrack waar je de spareribs gebogen in kan zetten. Dan krijg je een beetje een slakkenhuis effect.

Gaat makkelijk ! Als je het ikea rekje haalt kun je er alleen in het rekje al 3 kwijt ( door de helft gesneden ) en dan kun je er nog een aantal helfden voor en tegen de zijkant aanzetten.

Verrek. Een rack. Dan zet je ze rechtop. Dat had ik zelf kunnen bedenken. Dan zouden 4 ribs wel moeten kunnen. Ik heb ze al gehalveerd ivm ruimte in de vriezer, dus zijn 8 halve ribs per keer. Zou op die manier moeten kunnen.

Ik zou het Ikea rack uit de kast kunnen jatten en ruzie met de vrouw accepteren of ik ga nog even langs Ikea.

Verrek. Een rack. Dan zet je ze rechtop. Dat had ik zelf kunnen bedenken. Dan zouden 4 ribs wel moeten kunnen. Ik heb ze al gehalveerd ivm ruimte in de vriezer, dus zijn 8 halve ribs per keer. Zou op die manier moeten kunnen.

Ik zou het Ikea rack uit de kast kunnen jatten en ruzie met de vrouw accepteren of ik ga nog even langs Ikea.
Precies ! Vergeet niet die plastic/rubber dopjes van de onderkant af te halen. En met de inpakfase kun je de pakketjes ( met de vleeskant naar onder ) gewoon op elkaar leggen zodat het past.

Ah ja, tijdens die fase maakt het niet uit natuurlijk.

En als je ze dan aflakt? Als de ribs rechtop staan, loopt dat spul er dan niet helemaal vanaf? Moet niet te dun zijn stel ik me voor.

3104952c8267a39eb8ef0a337b60a7e5.jpg

Gewoon stapelen in de inpak fase.
Aflakken batch gewijs.
Dan moeten ze met de ribben naar onder liggen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Oh wacht, tijdens de eerste fase zet je ze dan in zo’n rack, bij de inpak fase ga je stapelen, en de laatste aflak fase doe ik dan desnoods in 2x?

Oh wacht, tijdens de eerste fase zet je ze dan in zo’n rack, bij de inpak fase ga je stapelen, en de laatste aflak fase doe ik dan desnoods in 2x?
Helemaal.

Er zijn zelf leden hier die tussen fase 2 en aflakken meerdere dagen hebben zitten in de koeling.
Je kan dan low en slow vooruit werken en op het moment surprème warm je op op de BBQ en lak je af.

Terug
Bovenaan Onderaan