Beef en Steak

Visite verwennen met Everzwijn

Ridevi71

Forum Meubilair
Beste bbq collega's

Gisteren hadden we weer eens een etentje voor pa, ma, broertje en nichtje georganiseerd.
Het is altijd leuk om voor anderen te koken. Zelf raak je (helaas) toch een beetje gewend aan al dat heerlijke eten wat vaak van de bbq komt.
Als er dan eens "buitenstaanders" komen eten, en de "oh en hmm" is te horen aan tafel, dan weet je dat het gewaardeerd wordt, en dat het eigenlijk best wel heel erg veel lekker is wat er zo nu en dan van de bbq komt.

OK, wat hebben we gemaakt:

Als voorgerecht een glaasje met guacamole, champignons, amandelnoten, crème fraiche, afgetopt met wat kiemgroente en een geroosterd broodje erbij
Als hoofdgerecht everzwijnrack, baked beans, krieltjes, ananas-salade en zelf gemaakte knoflook-mayo
Als nagerecht de onoverwinnelijke banaan met chocolade, deze keer niet met rolo maar met oreo-chocolade

De everzwijn een avond ervoor ingesmeerd met chimmichurri, indirect gegaard tot een kern van 60gr
Tussendoor regelmatig gelakt met een lak van 100ml maple syrup, 1 eetlepel 5 spice, 30-40ml rum, 1 theelepel zout

De pic's

Het zwijntje vrijdag avond ervoor insmeren met chimmichurri
20250201_092618.jpg

Zaterdag ochtend de mayo maken

20250201_111453.jpg

20250201_112221.jpg

En vervolgens de baked beans alvast voorbereiden

20250201_151133.jpg

Zaterdag middag mochten als eerst de baked beans op de bbq

20250201_152421.jpg

Die gingen 2 uurtjes op het rooster met 1 blokje walnotenhout. Regelmatig even door roeren.
Ondertussen de glaze voor de everzwijn ff maken

20250201_114610.jpg

20250201_115444.jpg

Na de baked beans mocht het zwijntje op het rooster met een stukje eik voor wat rooksmaak

20250201_171749.jpg

Terwijl het zwijntje lag te genieten in de rook hebben we het voorgerecht gedaan.

20250201_170912.jpg

Everzwijn regelmatig aflakken, ik heb dat 4x gedaan

20250201_173753.jpg

En na een tijdje waren die ook klaar :love:

20250201_183801.jpg

20250201_183844.jpg

En toen kon alles op tafel

20250201_184144.jpg

En op het bordje natuurlijk

20250201_184651.jpg

Nadat de visite had zitten eten alsof ze nooit iets krijgen 🤣 nog even een eenvoudig nagerecht. Buikjes zitten dan eigenlijk toch al vol

Banaantjes op de bbq

20250201_193143.jpg

20250201_195422.jpg

En op het bordje met een klein glaasje sherry erbij

20250201_195930.jpg

Nu hoor ik jullie denken: sherry? bij het dessert? WTF
Jaja, dankzij mijn bbq-maat @Laurens heb ik een hele lekkere sherry mogen ervaren (is/was voor mij een ondkende wereld) en wilde anderen ook die ervaring geven. En idd: eerste reactie van de visite: Sherry? uuuhhh, nee, ik sla over. Maar na een proef-sessie waren ze allemaal om.
De sherry:
20250202_132224.jpg

Het was weer erg leuk om een compleet maaltje voor anderen te maken.
Iededreen heeft erg genoten en de complimenten vlogen over tafel.
Vooral de everzwijn was (gelukkig) echt helemaal perfect, boterzacht en sappig.
Tja, hoe reageer je dan op al die complimenten....:unsure:......
"Just another saturday" zeg je dan maar. Tis eigenlijk ook zo (vaak wel wat minder uitgebreid, maar toch)

Dank voor het kijken
Rick

Das nog eens uitpakken zeg! Heel mooi gedaan! (y)

En dank voor de sherry tip! Ga ik hier ook eens proberen!

gelukkig zit mijn familie/schoonfamilie niet op dit forum jij schept anders wel hele hoge verwachtinge bij ze 😂!

Effe zonder dolle ziet er geweldig uit!

Wat een heerlijk avondje Rick! En die Pedro Ximénez is inderdaad fantastisch. Staat hier standaard een flesje in de kast.

Poah Rick, wat een smakelijke plaatjes weer!
Gelachen en gekwijld, schitterend verslag weer kerel!

Zo zeg, maakt ie ff.

Ziet er allemaal weer heerlijk uit Rick!

Proef je die “marinade” van chimmicury goed terug of is hij gewoon lekker vet op de gril?

Dit is eens een goed begin van de dag.
Rick, je bent weer goed bezig geweest. Heerlijk.
Neem aan dat alles smakelijk naar vinnen is gewerkt. 😋😋

Zo zeg, maakt ie ff.

Ziet er allemaal weer heerlijk uit Rick!

Proef je die “marinade” van chimmicury goed terug of is hij gewoon lekker vet op de gril?
Thnx

Proef je eigenlijk nauwelijks. Overigens is het bij dergelijke mager vlees niet verkeerd om het met olie in te smeren ivm vochtverlies. Voor mijn gevoel houdt olie de verdamping een beetje tegen.
De azijn in de chimmichurri maakt het vlees wellicht ook wat malser.

Ik heb chimmichurri gebruikt omdat dat er nog stond. Had bij een ander recept gelezen om de rack in te smeren met een mix van olie, azijn, zout. Kan je net zo goed chimmichurri doen toch?

-WOW-
Wat een lekker maal !!!!
Complimenten hoor!
Sherry komt op de "to try" lijst.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Heerlijk diner zo!

@Ridevi71 Kan je wat meer vertellen over de Baked Beans?
Jazeker. Eigenlijk heel simpel.
De spek en pp vervangen door vega shoarma.
Niets uit bakken.
Gewoon het hele recept maar dan zonder vlees en met de vega shoarma in een ovenschaal, goed mengen en op de bbq.

Is heel erg prima bevallen.

Wow, dat was een prachtig maaltje Rick!

Dat ziet er heerlijk uit! En wat zijn die bananen een leuk idee, dat ga ik zeker een keer proberen.

Terug
Bovenaan Onderaan