Beste bbq collega's
Gisteren hadden we weer eens een etentje voor pa, ma, broertje en nichtje georganiseerd.
Het is altijd leuk om voor anderen te koken. Zelf raak je (helaas) toch een beetje gewend aan al dat heerlijke eten wat vaak van de bbq komt.
Als er dan eens "buitenstaanders" komen eten, en de "oh en hmm" is te horen aan tafel, dan weet je dat het gewaardeerd wordt, en dat het eigenlijk best wel heel erg veel lekker is wat er zo nu en dan van de bbq komt.
OK, wat hebben we gemaakt:
Als voorgerecht een glaasje met guacamole, champignons, amandelnoten, crème fraiche, afgetopt met wat kiemgroente en een geroosterd broodje erbij
Als hoofdgerecht everzwijnrack, baked beans, krieltjes, ananas-salade en zelf gemaakte knoflook-mayo
Als nagerecht de onoverwinnelijke banaan met chocolade, deze keer niet met rolo maar met oreo-chocolade
De everzwijn een avond ervoor ingesmeerd met chimmichurri, indirect gegaard tot een kern van 60gr
Tussendoor regelmatig gelakt met een lak van 100ml maple syrup, 1 eetlepel 5 spice, 30-40ml rum, 1 theelepel zout
De pic's
Het zwijntje vrijdag avond ervoor insmeren met chimmichurri
Zaterdag ochtend de mayo maken
En vervolgens de baked beans alvast voorbereiden
Zaterdag middag mochten als eerst de baked beans op de bbq
Die gingen 2 uurtjes op het rooster met 1 blokje walnotenhout. Regelmatig even door roeren.
Ondertussen de glaze voor de everzwijn ff maken
Na de baked beans mocht het zwijntje op het rooster met een stukje eik voor wat rooksmaak
Terwijl het zwijntje lag te genieten in de rook hebben we het voorgerecht gedaan.
Everzwijn regelmatig aflakken, ik heb dat 4x gedaan
En na een tijdje waren die ook klaar
En toen kon alles op tafel
En op het bordje natuurlijk
Nadat de visite had zitten eten alsof ze nooit iets krijgen
nog even een eenvoudig nagerecht. Buikjes zitten dan eigenlijk toch al vol
Banaantjes op de bbq
En op het bordje met een klein glaasje sherry erbij
Nu hoor ik jullie denken: sherry? bij het dessert? WTF
Jaja, dankzij mijn bbq-maat @Laurens heb ik een hele lekkere sherry mogen ervaren (is/was voor mij een ondkende wereld) en wilde anderen ook die ervaring geven. En idd: eerste reactie van de visite: Sherry? uuuhhh, nee, ik sla over. Maar na een proef-sessie waren ze allemaal om.
De sherry:
Het was weer erg leuk om een compleet maaltje voor anderen te maken.
Iededreen heeft erg genoten en de complimenten vlogen over tafel.
Vooral de everzwijn was (gelukkig) echt helemaal perfect, boterzacht en sappig.
Tja, hoe reageer je dan op al die complimenten....
......
"Just another saturday" zeg je dan maar. Tis eigenlijk ook zo (vaak wel wat minder uitgebreid, maar toch)
Dank voor het kijken
Rick
Gisteren hadden we weer eens een etentje voor pa, ma, broertje en nichtje georganiseerd.
Het is altijd leuk om voor anderen te koken. Zelf raak je (helaas) toch een beetje gewend aan al dat heerlijke eten wat vaak van de bbq komt.
Als er dan eens "buitenstaanders" komen eten, en de "oh en hmm" is te horen aan tafel, dan weet je dat het gewaardeerd wordt, en dat het eigenlijk best wel heel erg veel lekker is wat er zo nu en dan van de bbq komt.
OK, wat hebben we gemaakt:
Als voorgerecht een glaasje met guacamole, champignons, amandelnoten, crème fraiche, afgetopt met wat kiemgroente en een geroosterd broodje erbij
Als hoofdgerecht everzwijnrack, baked beans, krieltjes, ananas-salade en zelf gemaakte knoflook-mayo
Als nagerecht de onoverwinnelijke banaan met chocolade, deze keer niet met rolo maar met oreo-chocolade
De everzwijn een avond ervoor ingesmeerd met chimmichurri, indirect gegaard tot een kern van 60gr
Tussendoor regelmatig gelakt met een lak van 100ml maple syrup, 1 eetlepel 5 spice, 30-40ml rum, 1 theelepel zout
De pic's
Het zwijntje vrijdag avond ervoor insmeren met chimmichurri
Zaterdag ochtend de mayo maken
En vervolgens de baked beans alvast voorbereiden
Zaterdag middag mochten als eerst de baked beans op de bbq
Die gingen 2 uurtjes op het rooster met 1 blokje walnotenhout. Regelmatig even door roeren.
Ondertussen de glaze voor de everzwijn ff maken
Na de baked beans mocht het zwijntje op het rooster met een stukje eik voor wat rooksmaak
Terwijl het zwijntje lag te genieten in de rook hebben we het voorgerecht gedaan.
Everzwijn regelmatig aflakken, ik heb dat 4x gedaan
En na een tijdje waren die ook klaar

En toen kon alles op tafel
En op het bordje natuurlijk
Nadat de visite had zitten eten alsof ze nooit iets krijgen

Banaantjes op de bbq
En op het bordje met een klein glaasje sherry erbij
Nu hoor ik jullie denken: sherry? bij het dessert? WTF
Jaja, dankzij mijn bbq-maat @Laurens heb ik een hele lekkere sherry mogen ervaren (is/was voor mij een ondkende wereld) en wilde anderen ook die ervaring geven. En idd: eerste reactie van de visite: Sherry? uuuhhh, nee, ik sla over. Maar na een proef-sessie waren ze allemaal om.
De sherry:
Het was weer erg leuk om een compleet maaltje voor anderen te maken.
Iededreen heeft erg genoten en de complimenten vlogen over tafel.
Vooral de everzwijn was (gelukkig) echt helemaal perfect, boterzacht en sappig.
Tja, hoe reageer je dan op al die complimenten....

"Just another saturday" zeg je dan maar. Tis eigenlijk ook zo (vaak wel wat minder uitgebreid, maar toch)
Dank voor het kijken
Rick