BasBQ
Beef en Steak

Visie gevraagd over mogelijkheden goede zelfbouw BBQ

Mark

Tondelzoeker
Berichten
4
In het terras van onze tuin is een uitsparing gemaakt voor een bbq. Ik zou het heel leuk vinden als ik daar een goede bbq van kan maken, leuker dan het aanschaffen van een Kamado of iets vergelijkbaars. Mijn vraag aan de kenners is of jullie verwachten dat ik hier iets goeds van gemaakt krijg, budget is vooralsnog even van ondergeschikt belang. In de bijlage heb ik een foto gemaakt van de betreffende ruimte, de afmetingen zijn 72lx39bx50d cm. Verder wellicht goed om te weten dat het geheel deels onder een boom staat waar dus ook bladeren etc. vanaf komen waar uiteraard bladeren en 'rotzooi' vanaf komt.

Waar ik nu tegenaan loop is dat de boel eerst gloeiend heet wordt, maar dat de kolen na 30min al zo ver op zijn dat ik het vlees nog net gegaard krijg maar veel meer dan dat is het niet. Het probleem is denk ik dat er veel te veel zuurstof wordt aangezogen en de temperatuur op geen enkele manier te regelen is. Aan de achterkant zijn ook nog enkele kleinere uitsparingen gemaakt voor het aanzuigen van zuurstof.

Ik hoef niet perse aan slowcooking te doen (daar heb ik het geduld niet voor), maar ik zou wel heel graag echt lekker een steak willen kunnen klaarmaken mbv. bijvoorbeeld reversed searing. Zou er op basis van de bestaande situatie iets goeds te maken zijn met bijv. een deksel en mogelijkheid om de temperatuur te reguleren?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Op basis van jullie antwoorden komen er vast weer vervolgvragen, maar voor nu is het even goed zo denk ik.

BBQ.jpg
 
Misschien een mooie basis voor een braai. Maar onderin zul je inderdaad iets moeten maken om de zuurstof te controleren
 
+1 @vogels

Wellicht dat je een soort van Santa Maria erboven kunt maken.

Dus een groot gril oppervlak met een rooster wat je omhoog en omlaag kunt zetten.
 
Ja die suggestie deed iemand die roosters etc op maat maakt ook al. Dan moet je er wel nog voor kunnen zorgen dat de kolen niet te snel op branden zoals nu.
 
Gewoon een rooster op maat erboven? Eventueel een half rooster half grillplaat. Lekker simpel
 
En dit ongeveer om de zuurstof mee te regelen.

8AF962AB-D825-4880-A27A-8FEEAF2FC289.png
 
Hi,de meest eenvoudige (en goedkoopste) manier lijkt mij de ruimte tot op de bodem vlak te maken maken en daar vervolgens een “STOKED Braai Chef’s Edition” neer zetten. Deze vervult je wensen en staat mooi in die ruimte.
Succes.
 
Ja, vooraan een rooster monteren waarmee men de toevoer regelen kan en bovenop mooi rooster passend in de opening tussen de metserij.
Zelf zou ik er nog een schouw/buis monteren met klep aan de rechterkant dan trek je de rook iets verder naar boven.
Of je kan aan de linkerkant het gat halveren en daar hout branden die dan kolen worden die men beetje per beetje naar rechts trekt onder je rooster, dan heb je urenlang warmte en kolen ...
 
Ik wil geen buzzkill zijn, maar zonder dekkel heeft de zuurstoftoevoer beperken weinig zin....
Een gesloten bbq kan zuurstof beperken omdat het, je raadt het al, gesloten is. Een vuur in een korf, zoals een mooie open stenen tuin bbq, zonder zuurstof toevoer van onder, is bijkans alleen te controleren door de brandstof te beperken. Om daar een mooie zuurstof schuif voor te gebruiken is hetzelfde als een mooie spoiler en uitlaat op een skoda. Puur voor de pats, maar geen effect.
 
Ben ik niet volledig mee akkoord , maar ok, ik begrijp wat je bedoeld en dat klopt wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan