Beef en Steak

vis roken op de WSM

Eddeped

Pitmaster
Hoi allemaal
Ik wil van het weekend weer wat visjes (makreel en/of poon) roken op de WSM. Deze keer wilde ik het op de ?echte? manier doen. De 1e keer heb ik ze afgegaard met briketten en hier houtmot op gegooid. Waren prima te eten hoor, maar de temp was toch iets te hoog waardoor ze toch gebarsten waren. Zou het deze manier willen doen.
-pekelen
- buiten drogen
-2e keer drogen boven een houtvuurtje
-afgaren en roken met houtmot
Eigenlijk zou je hier misschien een wat grotere ton voor nodig hebben denk ik, of is dit prima te doen in de WSM.
Zijn er mensen die het wel eens op de manier gedaan hebben. Kan ik voor het houtvuurtje gewoon houtblokken gebruiken die je ook gebruikt voor je open haard? Graag wat tips.

Edwin, ik heb zelf geen ervaring met de WSM, maar je moet er voornamelijk rekening mee houden dat de temperatuur niet te hoog oploopt. Ik weet niet precies bij welke temperatuur het gebeurt, maar ergens boven de 80 graden gaat je vis openspringen. Beste is dus om ze rond de 75-80 graden te garen. Als je koeler gaart duurt het heel lang en wordt de boel wat droog.
Je kunt ze bij 75 tot 80 graden ook direct roken, anders moet je ze koel (koeler dan 50 graden) afroken na het garen.
Houtvuur is heel heet, dus als je daarboven wilt drogen moet je de temperatuur rond de vis heel goed in de gaten houden. Overigens droogt vis ook best snel als je er even (zeker niet te lang!) een ventilator op zet (of buiten in de wind inderdaad), dus dan heb je dat houtvuur helemaal niet nodig. Waarschijnlijk kun je ze ook gewoon drogen in je WSM, door maar iets van 1 briketje onderin te leggen zodat je wat trek krijgt in je apparaat.

Sorry voor de rommelige weergave van de foto`s. Op de foto`s zelf kan je wel de volgorde zien. Lastige fotohost site is dit.

Bij mij zijn de foto's helaas niet zichtbaar

Iedereen bedankt voor de tips, eens kijken wat het gaat worden van het weekend. Op zich kan je er niet veel aan verkl@$@#ten volgens mij.

Terug
Bovenaan Onderaan