BasBQ
Beef en Steak

Verdere stappen met mijn Boretti Barilo

newmikey

Tondelzoeker
Berichten
11
Geinspireerd door berichten op dit forum (en mede gelet op mijn moeite de temperatuur hoog te houden en te krijgen) had ik vorige week de aslade al ingeknipt en van boorgaatjes voorzien alsmede een extra luchtoevoer op roosterhoogte. Vandaag nieuwe luchtroostertjes met 4 gaten van Boretti binnen en daar maar even een extra gat boven de asla en een kleintje eronder gemaakt (stappenboor + vijl + zere arm):
IMG_20220219_165120-2022-web.jpg


Van buitenaf ziet dat er zo uit. Het idee hier is meer luchtstroom over de kolen en nog een wat kleiner gaatje voor lucht aanvoer via de gaatjes in de zijkant van de aslade. Theorie, puur theorie dus, we gaan zien of het ook maar iets uitmaakt...
IMG_20220219_165133-2022-web.jpg


Dan het deksel, Eén van de scharnieren was op de las afgebroken. Van Boretti begreep ik dat om dit te repareren de hele BBQ naar de werkplaats zou moeten. Het ding is bijna 6 jaar oud dus maar niet gedaan. Setje bevestiginsmateriaal van Boretti besteld (het oog wil ook wat) en twee simpele scharnieren bij de bouwmarkt. Andere kant die nog niet afgebroken was ook maar voorzien van scharnier. Ietwat ruimte uitgeslepen aan de binnenkant van de behuizing zodat de moeren probleemloos langs de rand komen:
IMG_20220219_165653_1-2022-web.jpg

IMG_20220219_165715-2022-web.jpg


Dan de "andere kant" - de kant waar ik meestal mijn vuurtje niet stook, voor mij dus de lucht afvoer kant en ook de plek waar ik met indirecte hitte werk of te roken spullen op een plankje heb liggen. Ook viergatsroosterop gezet en extra gaatjes uitgeslepen. Het is allemaal wat rommelig, geef ik toe, maar met een simpele boormachine, metaalboortjes en een stappenboor is dat ook geen wonder. Geduld is nooit mijn sterkste kant geweest.
IMG_20220219_165147-2022-web.jpg


Totale materiaalkosten vielen mee: setje bevestiginsmateriaal + twee viergats luchtroosters van Boretti ca. €40 - metaalboortjes €14, stappenboor via internet €19. Rest (metaalzaagje, vijlen, slijsteentje, moersleutels en ander klein gereedschap alsmede een goede zware boormachine had ik allemaal in huis.

Nu nog wat droog weer afwachten en dan kan de fik erin! Oh ja, ook nog een nomex gasket tape setje aangeschaft om het deksel sluitend te krijgen met het oog op roken. Maar die komt in ronde 2 aan de beurt.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat rommelige wel mee vallen hoor en als het werkt, prima toch!

Hopen dat het qua temperatuurbeheersing allemaal lukt wat je voor ogen hebt.
 
Je kiest niet de makkelijkste weg maar ook gewoon leuk om er zo mee bezig te zijn.
 
Goed gedaan hoor! Ik vind het niet rommelig. En idd nu het betere weer afwachten. Succes man!
 
Terug
Bovenaan Onderaan