Beef en Steak

Veel spareribs easterwood methode

Kolenbrander

Tondelzoeker
Berichten
19
Van t weekend had ik wat vrienden op bezoek en toen hadden we nog maar een laatste mooie zomer weekend over (dachten we) dus ik greep m'n kans om de bbq weer aan te steken. Ditmaal om mijn opgedane ervaringen met spareribs even in de praktijk te brengen; ik had immers nog 8 kilo oefenspareribs over.

Highlights:
Complimenten van vrienden over de lekkere rooksmaak (dankzij t appelhoutje)
Het is gelukt om de gehele portie in één keer te bereiden; dat was mijn doel stiekem
De spareribs waren nog redelijk juicy, en niet helemaal droog gerookt.

Lowlights:
De vetten van de ribbetjes stroomden via m'n deflector waar aluminiumfolie opzat zo de kolen in. Met hoge vlammen tot gevolg. Volgende keer een druipbakkie oid.
Meer tijd nemen om de boel af te lakken; dit ging wat gehaast door bovengenoemde vlammen.
De airflow in m'n kamado vond k dit keer wat tegenvallen; temp steeg niet zo vlot.

Al met al was t resultaat prima, en dat is natuurlijk wat telt, plus weer wat geleerd.
Ben ik toch nog ff benieuwd; graaien de kamado bezitters de kleine kooltjes er regelmatig uit om de lucht goed te laten lopen in de bbq?
FullSizeRender.jpeg
d11823c5-6831-4e37-8d92-0f331602ed17.jpeg
FullSizeRender.jpeg
 
Zo te zien was de smaak prima ondanks de vlammen!

Zelf ben ik heel blij met de kolenmand. Ik heb een vuilniszak voor kolen. Daar schud ik de kolenmand boven uit zodat gruis en as weg is. Even de aslade eegkloppen erin en dan kolenmand terug in. Geen problemen met de airflow. Dan nieuwe kolen er bovenop.
 
Resultaat ziet er goed uit.
Hier ook een grote fan van de kolenmand die makkelijk uit te schudden is. Aslade legen en geen problemen met de airflow.
 
Ik moet zeggen dat ik in mijn Weber Summit Kamado eigenlijk nooit gruis hoef te verwijderen.
In de aspan zitten wel kleine stukjes on verbrande kool die door het rooster vallen.
Waar ik in het begin heel erg met de maat van de houtskool bezig was kijk ik daar nu eerlijk gezegd niet meer zo naar.
Echt gruis / stof gooi ik weg.
 
Gaaf! Dat moet ik ook nog een keertje oefenen met het IKEA spareribs rekje.

Ik heb ook een keer dat probleem gehad. Toen wilde ik pizza's maken maar de temperatuur kwam gewoon niet boven de 210 graden. Daarna heb ik iedere keer even met de aspook door het houtskool geroerd en vervolgens met de bouwstofzuiger via de onderste schuif het as er uit gezogen. Werkt helemaal prima! Eigenlijk zou ik ook nog wel eens zo'n mand willen, maar dat is een leuk item voor het verlanglijstje voor kerst
 
Terug
Bovenaan Onderaan