Beef en Steak

Varkensfilet a la Jamie bij kerst

elvisron

Kooltjesharker
Ik heb even zitten twijfelen of ik het wel zou posten, omdat ik zo'n kluns was om foto's te nemen van op de Q en het eind resultaat.
Toch maar gedaan.

Het Recept van zwart geroosterde varkensfilet:

Voor de marinade

? theelepel komijnzaad
1 theelepel venkelzaad
2 teentjes
1 volle eetlepel zoete gerookte paprika
schil en sap van 1 sinaasappel
1 klein bosje verse tijm, blaadjes en zeer fijngesneden
4 teentjes knoflook, gepeld en zeer fijn gehakt
150 ml Heinz biologische tomatenketchup
6 eetlepels balsamicoazijn

Voor het varkensvlees
4 x 400 g varkensfilet
zeezout
versgemalen zwarte peper
1 handvol verse gehakte korianderblaadjes

Nou eerst de marinade maken.
[
DSC01849_zps5269604b.jpg
[/URL]

[
DSC01853_zps29c6c0e6.jpg
[/URL]

Het vlees klaar gemaakt, zout en zwarte peper

DSC01851_zps30539569.jpg
[/URL]

Samen met mijn charmante assistente.

DSC01856_zps7a717533.jpg
[/URL]

Hierna het vlees in de marinade gesmeerd en een uur of 3 in de koelkast gelegd in een zak.
Na het marineren de spiezen er door gedrukt.

DSC01859_zpsf249c425.jpg
[/URL]

En klaar om op de Q te leggen.
Eerst even direct boven het vuur om een korst je te geven en daarna indirect tot de kern 56 graden was.
Tussen door regelmatig gedraaid en iedere keer in de marinade gesmeerd.
Bakje water er onder gezet om het wat malser te houden.
Hierna weer direct op het vuur om de marinade zwarter te laten kleuren en de kern naar 63 graden te laten komen.

Helaas heb ik hier van verder geen foto's gemaakt (toch wat kerstdinerstress  :D )
Het vlees van de Q gehaald en tussen de spiezen door gesneden.
Wat verse koriander er over gestrooid en op een houten plank opgediend aan de gasten.
Het vlees was heerlijk mals en smaakte fantastisch
Deze ga ik zeker nog een keer proberen en dan zorg ik dat er de hele fotoserie komt  :)

Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Snel nog een keer maken, anders doe ik het zelf.... :P

Bedankt voor het delen!

Dit ziet er al veelbelovend uit. Musschien moet ik me er ook maar aanwagen voor een eindresultaatfoto.

lijkt me een leuk recept, bedankt voor het delen

Ziet er leuk uit, maar het nut van die spiezen ontgaat me een beetje... 4 x 400 g vleesbonkers, alsof die snel door het rooster kunnen vallen...

Nooit twijfelen joh, gewoon je foto's plaatsen. Is altijd leuk om te zien. En inderdaad een charmante assistente, fijn dat je zo'n goede hulp had. En ook heerlijk dat het zo lekker was, dat is het allerbelangrijkste lijkt mij...
Ik snap ook niet waar die spiezen voor zijn, leg eens uit?

De spiezen lijken mij om na bereiding te portioneren, tussen de pennen doorsnijden en een ieder heeft een "sateetje" op het bord.
Deze staat al op mijn todo, maar dan met varkenshaas.

Sander72 zei:
Ziet er leuk uit, maar het nut van die spiezen ontgaat me een beetje... 4 x 400 g vleesbonkers, alsof die snel door het rooster kunnen vallen...

Haha ik snap je reactie Sander de spiezen zijn er om ze in 6 stukken te verdelen (we waren met 6 personen) en om zo op het bord te kunnen leggen

Ceriel zei:
De spiezen lijken mij om na bereiding te portioneren, tussen de pennen doorsnijden en een ieder heeft een "sateetje" op het bord.
Deze staat al op mijn todo, maar dan met varkenshaas.

Helemaal goed geraden Ceriel, in het recept stond varkensfilet, maar toen ik later goed keek waren het volgens mij ook varkenshaasjes

structor zei:
Leuke voorbereiding, jammer dat de eind foto's er niet bij staan. Nu zeg ik streng overnieuw ;)

JA meester haha, zal zeker gebeuren krijg van verschillende mensen in mijn kenniskring de vraag om het recept en/of ze ook niet mogen komen proeven. DAt worden er straks wel heel veel klaarmaken  :)

Terug
Bovenaan Onderaan