Beef en Steak

Varken aan het spit

stijntje113

Kooltjesharker
Ik post niet vaak iets maar deze wilde ik wel graag delen. Ook om aan andere aan te geven dat het niet heel ingewikkeld was en ook qua tijdsduur was het goed te doen. Vanwege mijn 40ste verjaardag had ik een varken aan het spit. (geslacht gewicht ong 30 kg)
Ik had hem al dik een week in de vriezer. (ze gingen slachten en ik kon niet een week later) Voordat ik hem heb ingevroren heb ik hem al met zout ingestrooid.

IMG_5946.jpg

IMG_5951.jpg

Ik vond hem al heel mooi. Binnen was hij schoon en ik heb ook weinig vlees weg gesneden.
Initieel had ik hem willen vullen maar dat leek me nu een te grote uitdaging.
IMG_5952.jpg

Hierna ingesneden. gezout en ingevroren.

Op de dag zelf aan het spit gemaakt. Ook dit viel relatief mee.
Het is wel belangrijk om hem zo veel mogelijk te balanceren, maar dat was goed gelukt

IMG_6037.jpg

IMG_6038.jpg

IMG_6039.jpg

IMG_6047.jpg

Lekker op het vuur. Ik had 2 starters met kolen gevuld maar erna alleen met Kersen en appelhout gestookt.

IMG_6057.jpg

IMG_6063.jpg

IMG_6065.jpg

IMG_6070.jpg

We hadden hem fatsoendelijk draaien rond 09:15, en hij was eigenlijk ruim op tijd klaar. Toen heb ik hem warm gehouden en op het einde het vuur opgestookt om de huid knapperig te krijgen. Op sommige plekken was het gelukt, op sommige niet. Rond 18:00 lekker op een broodje gegeten.

Al met al een super ervaring om een keer te proberen.

Knap werk.Lekker

Heerlijk hoor, op vakantie in Kroatië altijd een favoriet. Tja en nu de bestrating omdraaien 😉

Als je vlees gaat halen en de achterbank moet plat, dan weet je dat je lekker bezig bent.

Twee keer een heel varken gedaan, leuke ervaring!

Terug
Bovenaan Onderaan