BasBQ
Beef en Steak

Van Zanten Koksmessen

 
 
 

riona

Gemarineerd
Berichten
1.913
Kwam dit op internet tegen en vind het heel mooi maar ken het niet heeft iemand hier ervaring mee,want dan hoor ik het graag?

http://www.koksmes.net/home/van-zanten-chef/gyuto/

koksmesvanzantena.jpg
 
Nee dit merk ken ik niet. Kwam van de week wel een link tegen naar een Amerikaanse site die allerlei Japanse messen heeft van gerenommeerde Japanse makers. Stond ook dat proces op van hoe ze damast en van die putjes maken in het lemmet.
Zal eens kijken of ik het nog kan vinden. Die verstuurde voor weinig geld. Maar de messen zijn natuurlijk wel gewoon duur ;)
 
Hallo, wat een prachtig mes zeg! Holymoly.
 
Ken het merk niet, maar het patroon op het blad, of vergelijkbaar, heb ik wel vaker gezien in Duitsland. Over het algemeen waren dat messen uit een hoger segment. Wat mag dit mes kosten?
 
Heeel mooi!
 
Prachtig mes, maar als je de info op de website leest zal het wel geen koopje worden!
 
Ik heb, op zoek naar een luxe cadeau om een relatie cadeau te doen, dit mes al eerder gezien en heb ook gesproken met Johan van Zanten, de maker, zeg maar gerust de "kunstenaar", want zo mag je de maker van dit fraaie koksmes wel noemen.
Het mes op bovenstaande foto kostte de nieuwe eigenaar Euro 1250,- hetgeen gezien de 50 manuren werk en Euro 150,- materiaalkosten alleszins redelijk is.
Let op: In Amerika zijn dit soort messen (daar gemaakt door messen fenomeen Bob Kramer) een hype en betalen de "Amies" prijzen tot USD 6.000 - 8.000 en heeft Bob een wachtrij van klanten.
Naar mijn mening is er voor deze prachtige producten ook in Nederland een niche markt, denk ook bijvoorbeeld aan de hoek van exclusieve relatiegeschenken, mooie product in vitrines van luxe hotels etc.
Elk mes is uniek, er bestaat er maar eentje van!
Volgens Johan is het mes na 4 maanden dagelijks eigen gebruik en af en toe een keertje aanzetten nog steeds zo scherp dat hij er zich nog steeds mee kan scheren.
We zullen er in de nabije toekomst zeker meer van horen en ikzelf neem in ieder geval mijn petje af complimenteer Johan van Zanten met zijn "handcrafted in The Netherlands" gesmeed en designed Damast koksmes!
P.S. Ook de website is door hemzelf ontworpen.

http://www.koksmes.net/
 
ik vind het knap hoe ze het maken en het ziet er prachtig uit.

Ik zou er alleen nooit zoveel geld voor neerleggen.

Edit: koop ik liever een goede offset of primo ;)
 
Big-T zei:
ik vind het knap hoe ze het maken en het ziet er prachtig uit.

Ik zou er alleen nooit zoveel geld voor neerleggen.

Edit: koop ik liever een goede offset of primo ;)

+1
 
Die Japanse messen zien er ook erg mooi uit en die op de site van Bob Kramer uit de U S A zien er ook schitterend uit,de messen van de hollandse meester doen me denken aan de messen van Bob Kramer en ik heb geen enkel negatief woord over kunnen vinden behalve de prijs maar een Rolls is ook duur,als ik zo'n mes wil aanschaffen denk ik dat ik maar niets moet vertellen thuis
want dan zitten al de oude messen in mijn rug,ik weet alleen niet of nog zo lief kan kijken als vroeger?
Als jullie niets van me horen kon ik het niet meer.

http://www.popsci.com/gadgets/article/2011-05/video-master-bladesmith-bob-kramer-visits-popsci-shows-his-chops
 
Ik heb even de titel van dit draadje veranderd, dan is het later makkelijker terug te vinden.
 
Heb vanmorgen ook ff op Johan's site gekeken, en ik vind het allemaal erg indrukwekkend z?g.
Wat een prachtige messen.
animaatjes-bidden-17274.gif


Mac
 
Voorlopig doe ik het dan maar met mijn eigenste gesmede damastmes...
Keukenmes116.jpg

Keukenmes126.jpg
 
Mooi ding zeg!
 
Messen zijn om te snijden. Dat is hun kerntaak.
Net als bellen dat is van het mobieltje.
Dus ook al zitten er nog zoveel toeters en bellen op het gaat om het snijden.
De gewone Victorinox slagersmessen zitten tussen de ?15,- en ?50,-
De koksmessen zitten in de zelfde prijsklassen.
De hardheid van deze messen zit tussen de 55 en 57 HRC. Daardoor zijn ze ook goed zelf te slijpen.
Zoek je een mes om te snijden neem dan een voordeliger en koop gewoon een keer een nieuwe.
Heb je hem vooral om de show mee te stelen. Ga dan voor een peperdure.
 
Bert zei:
Messen zijn om te snijden. Dat is hun kerntaak.
Net als bellen dat is van het mobieltje.
Dus ook al zitten er nog zoveel toeters en bellen op het gaat om het snijden.
De gewone Victorinox slagersmessen zitten tussen de ?15,- en ?50,-
De koksmessen zitten in de zelfde prijsklassen.
De hardheid van deze messen zit tussen de 55 en 57 HRC. Daardoor zijn ze ook goed zelf te slijpen.
Zoek je een mes om te snijden neem dan een voordeliger en koop gewoon een keer een nieuwe.
Heb je hem vooral om de show mee te stelen. Ga dan voor een peperdure.

[off topic mode aan] Als we allemaal volgens dat principe zouden handelen, had iedereen een UDS, daar wordt je vlees prima gaar in.. en geen WMS'en, BGE's, Primo's of weet ik het wat.. voordat je het vat van een UDS gesloopt hebt ben je jaren verder, en als je daar meteen rvs bouten in zet kun je die overzetten met de rest van de hardware in het nieuwe vat van ?10,- .
goedkoper dan een viltpakking!
En voordat je de besparing aan briketten bereikt hebt met een keramische bbq, ben je een ruim 2 pallets van 10 kg verder?[/off topic mode uit]
 
Kobold zei:
Bert zei:
Messen zijn om te snijden. Dat is hun kerntaak.
Net als bellen dat is van het mobieltje.
Dus ook al zitten er nog zoveel toeters en bellen op het gaat om het snijden.
De gewone Victorinox slagersmessen zitten tussen de ?15,- en ?50,-
De koksmessen zitten in de zelfde prijsklassen.
De hardheid van deze messen zit tussen de 55 en 57 HRC. Daardoor zijn ze ook goed zelf te slijpen.
Zoek je een mes om te snijden neem dan een voordeliger en koop gewoon een keer een nieuwe.
Heb je hem vooral om de show mee te stelen. Ga dan voor een peperdure.

[off topic mode aan] Als we allemaal volgens dat principe zouden handelen, had iedereen een UDS, daar wordt je vlees prima gaar in.. en geen WMS'en, BGE's, Primo's of weet ik het wat.. voordat je het vat van een UDS gesloopt hebt ben je jaren verder, en als je daar meteen rvs bouten in zet kun je die overzetten met de rest van de hardware in het nieuwe vat van ?10,- .
goedkoper dan een viltpakking!
En voordat je de besparing aan briketten bereikt hebt met een keramische bbq, ben je een ruim 2 pallets van 10 kg verder?[/off topic mode uit]

Daar heb jij weer een punt ;)
 
Dankjulliewel voor alle leuke reacties! Ik ben jullie via via op het spoor gekomen, dus ik dacht laat ik me ook maar even aanmelden en reageren.

@RedFox, Bedankt voor de complimenten en de toelichting!

@Kobold, zie ander forum.

@Bert, Snijden is inderdaad de kerntaak. Maar het ene mes snijdt niet als het andere. Het overgrote merendeel fabrieksmessen hebben een "flat grind" oftewel het lemmet is plat geslepen. Dit is gemakkelijk te doen als het gaat om massaproductie. Ik slijp mijn koksmessen convex. Er zit een speciale vorm in het vlak van het lemmet, en dat is zo uitgekiend dat voedsel minder blijft plakken na het snijden. Dan zijn er ook nog een hoop koksmessen met een krop, dat dikke deel bij de hiel. Ook dat komt mijns inziens voort uit een bepaald productie proces, maar zit hopeloos in de weg als je je mes wil gaan slijpen.

Verder zijn de meeste fabriekmessen erg dik, en vaak lopen ze niet taps toe tot de punt. Ook zijn ze erg dik achter de snede. Daarbij is de bolling om te wiegen vaak overdreven.

Mijn koksmes is 61HRc, en dat kan je prima met de hand slijpen op bijvoorbeeld een japanse water steen. Het is echter wel veel scherper te krijgen, en zal dat veel langer blijven. Mijn messen zijn eigenlijk werkpaard en luxepaard in ??n.

koksmes_vanzanten220_nov_g.jpg


koksmes_vanzanten220_nov_a.jpg


ui_snijden_ringen_g.jpg


sinaasappel_snijden_j.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan