Geïnspireerd door @Sticky Fingers en uitgedaagd door @SandyMan `s goede voornemens lijstje :
Voor mij de eerste keer een stoofpotje van wild.
Wel met de bedoeling om in ieder geval van een deel uiteindelijk bitterballen te maken naar het idee van @Sticky Fingers .
Bij komende reden: mijn "klanten kring" ( gezinsleden en aanhang) bevat een bonte mengeling van mensen die graag uitgedaagd worden om nieuwe dingen te proeven en de meer traditioneel ingestelde eters ( door de eerste groep ook wel aangeduid als de "zeikerds") die bij "wild" de wenkbrauwen veel betekenend optrekken.
Ik hoop dat als we e.e.a. verwerken in de bruine fruitschaal ook deze groep aan het proeven te krijgen.
De start: 50-50 herten poulet en poulet van wildzwijn totaal ca 1,8 kg.
Voor de stoof een beproefd hachee recept gevolgd met hier en daar een kleine toevoeging.
Dag 1:
De vleesmix gekruid met peper en zout.
Daarna op de BBQ voor ruim een uur rook absorberen : appel.
Na een ruim een uur het vlees door de bloem gehaald om aan te bakken in de Weber wok.
Toen het vlees lekker bruin was de uien erbij en de rest van de kruiden en toevoegingen:
Dit alles bij elkaar hierna een uur of 4 laten pruttelen op de BBQ.
Toen na een kleinere pan en de koeling in. Dag 1 zat erop......
Dag 2:
Op de inductieplaat de stoof weer opgewarmd, vlees verder uit elkaar getrokken en verder op smaak gebracht met nog wat peper.
O,o,o wat is dat lekker. Niet te veel snoepen
Door de zeef, laurier etc verwijderd:
Een deel ( 800 gram) gevacumeerd om in te vriezen voor later.
De rest, 1 kg, gaat in de bitterballen ragout:
Alles de koeling in om op te stijven.
Eind dag 2!
Nogmaals: zonder de inspiratie van dit mooie forum was ik nooit op het idee gekomen en had ik nooit de moed gehad om hieraan te beginnen.
Dank hiervoor!
- wordt vervolgd-
Voor mij de eerste keer een stoofpotje van wild.
Wel met de bedoeling om in ieder geval van een deel uiteindelijk bitterballen te maken naar het idee van @Sticky Fingers .
Bij komende reden: mijn "klanten kring" ( gezinsleden en aanhang) bevat een bonte mengeling van mensen die graag uitgedaagd worden om nieuwe dingen te proeven en de meer traditioneel ingestelde eters ( door de eerste groep ook wel aangeduid als de "zeikerds") die bij "wild" de wenkbrauwen veel betekenend optrekken.
Ik hoop dat als we e.e.a. verwerken in de bruine fruitschaal ook deze groep aan het proeven te krijgen.
De start: 50-50 herten poulet en poulet van wildzwijn totaal ca 1,8 kg.
Voor de stoof een beproefd hachee recept gevolgd met hier en daar een kleine toevoeging.
Dag 1:
De vleesmix gekruid met peper en zout.
Daarna op de BBQ voor ruim een uur rook absorberen : appel.
Na een ruim een uur het vlees door de bloem gehaald om aan te bakken in de Weber wok.
Toen het vlees lekker bruin was de uien erbij en de rest van de kruiden en toevoegingen:
- kruidnagels.
- 1 liter edel bouillon.
- laurier.
- wijnazijn.
- bruine basterd.
- chiliflakes.
- 2 flesjes Chimay "blauw"
Toen na een kleinere pan en de koeling in. Dag 1 zat erop......
Dag 2:
Op de inductieplaat de stoof weer opgewarmd, vlees verder uit elkaar getrokken en verder op smaak gebracht met nog wat peper.
O,o,o wat is dat lekker. Niet te veel snoepen
Door de zeef, laurier etc verwijderd:
Een deel ( 800 gram) gevacumeerd om in te vriezen voor later.
De rest, 1 kg, gaat in de bitterballen ragout:
- De vloeistof die door de zeef is gegaan aangevuld met bouillon tot 1 liter totaal.
- Een roux gemaakt van bloem en boter.
- De afgekoelde bouillon en zeefvocht toevoegen aan de roux en roeren tot het wonder zicht weer vol trekt: een mooie ragout!
- Verse peterselie erdoor.
- De uitgezeefde stoof mix er doorheen roeren en vervolgens alles in een platte schaal:
Alles de koeling in om op te stijven.
Eind dag 2!
Nogmaals: zonder de inspiratie van dit mooie forum was ik nooit op het idee gekomen en had ik nooit de moed gehad om hieraan te beginnen.
Dank hiervoor!
- wordt vervolgd-