Beef en Steak

Van wild stoof naar bitterbal ( lopend draadje)

Cherrywood

Gerijpt
Geïnspireerd door @Sticky Fingers en uitgedaagd door @SandyMan `s goede voornemens lijstje :
Voor mij de eerste keer een stoofpotje van wild.
Wel met de bedoeling om in ieder geval van een deel uiteindelijk bitterballen te maken naar het idee van @Sticky Fingers .
Bij komende reden: mijn "klanten kring" ( gezinsleden en aanhang) bevat een bonte mengeling van mensen die graag uitgedaagd worden om nieuwe dingen te proeven en de meer traditioneel ingestelde eters ( door de eerste groep ook wel aangeduid als de "zeikerds") die bij "wild" de wenkbrauwen veel betekenend optrekken.
Ik hoop dat als we e.e.a. verwerken in de bruine fruitschaal ook deze groep aan het proeven te krijgen.

De start: 50-50 herten poulet en poulet van wildzwijn totaal ca 1,8 kg.
Voor de stoof een beproefd hachee recept gevolgd met hier en daar een kleine toevoeging.

Dag 1:
IMG_20241221_145000.jpg

De vleesmix gekruid met peper en zout.

Daarna op de BBQ voor ruim een uur rook absorberen : appel.
IMG_20241221_153823.jpg

IMG_20241221_154026.jpg

IMG_20241221_150210.jpg

Na een ruim een uur het vlees door de bloem gehaald om aan te bakken in de Weber wok.
IMG_20241221_161251.jpg

Toen het vlees lekker bruin was de uien erbij en de rest van de kruiden en toevoegingen:
  • kruidnagels.
  • 1 liter edel bouillon.
  • laurier.
  • wijnazijn.
  • bruine basterd.
  • chiliflakes.
  • 2 flesjes Chimay "blauw"
    IMG_20241221_162447.jpg
IMG_20241221_164649.jpg
Dit alles bij elkaar hierna een uur of 4 laten pruttelen op de BBQ.
Toen na een kleinere pan en de koeling in. Dag 1 zat erop......

Dag 2:
Op de inductieplaat de stoof weer opgewarmd, vlees verder uit elkaar getrokken en verder op smaak gebracht met nog wat peper.

O,o,o wat is dat lekker. Niet te veel snoepen 🫣
IMG_20241222_150349.jpg

Door de zeef, laurier etc verwijderd:
IMG_20241222_153650.jpg

Een deel ( 800 gram) gevacumeerd om in te vriezen voor later.
IMG_20241222_154704.jpg

De rest, 1 kg, gaat in de bitterballen ragout:

1. De vloeistof die door de zeef is gegaan aangevuld met bouillon tot 1 liter totaal.
  2. Een roux gemaakt van bloem en boter.
  3. De afgekoelde bouillon en zeefvocht toevoegen aan de roux en roeren tot het wonder zicht weer vol trekt: een mooie ragout!
  4. Verse peterselie erdoor.
  5. De uitgezeefde stoof mix er doorheen roeren en vervolgens alles in een platte schaal:
    IMG_20241222_163147.jpg
Natuurlijk nog even geproefd. We wagen het erop!
Alles de koeling in om op te stijven.
Eind dag 2!

Nogmaals: zonder de inspiratie van dit mooie forum was ik nooit op het idee gekomen en had ik nooit de moed gehad om hieraan te beginnen.
Dank hiervoor!

- wordt vervolgd-

Boooo ik kan ze zowat al ruiken :love:

Leuk dat je je eraan hebt begeven Cherrywood!
En dan gelijk een mooie wild bitterbal 😋

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat 😀

@Sticky Fingers : mijn "maiden run" waren bitterballen van een restant pulled pork. Vandaar dat ik het nu met "wild" aandurf.

Wordt een voorafje voor 2e Kerstdag maar misschien ook een tussendoortje op de 1e Kerstdag.... ;)

@Sticky Fingers : mijn "maiden run" waren bitterballen van een restant pulled pork. Vandaar dat ik het nu met "wild" aandurf.

Wordt een voorafje voor 2e Kerstdag maar misschien ook een tussendoortje op de 1e Kerstdag....
Leuk man!
Ik vind wel leuk dat je er mee aan experimenteren bent. Je kunt er alle kanten mee op als je de basis onder de knie hebt. Moeilijk is het gelukkig niet. Het kost alleen een pokken werk om ze te maken.

Bitterballen met bier dat is haast een winnaar voor de fotowedstrijd prachtige combi 😄👌

Wordt vast en zeker smullen ge"blazen" want blazen zal je met bitterballe 🤣

Inderdaad wel wat werk.
Maar o zo lekker.
Nooit meer bitterballen uit de supermarkt.
Ik doe zelf ook altijd gelatine in de ragout, iets steviger na afkoeling.
Dan maak ik makkelijker de balletjes of kroketten vorm💡

Dag 3:
Dit had ook vanochtend gekund maar vanwege werk pas vanavond:Van ragout naar bitterbal.
- de koude ragout verdeeld in porties van 40 gram. Dat zijn forse ballen maar worden geserveerd als voorafje. Als snack zou ik ze op 30-35 gram houden .
a9cf9aa49d9da027aa727de2f4d29d48.jpg

- bakje zeer fijne panneer (extra gemalen)
- bakje losgeklopt ei .
- bakje grove panneer.

b07c7a0b9c52d6ff0c48825975fcae25.jpg

Dit was best een grote batch.
Ik heb de helft hiervan nog even in de vriezer gezet . Koud zijn ze makkelijker te verwerken.
Gelatine aan de ragout toe voegen is ook een optie .

Vervolgens in 1 gang door de fijne panneer,
Het ei en grove panneer:
7773be2b01e80c2a04ebe7b4d2e5abe6.jpg

Vervolgens mogen ze aan vriezen zodat ik ze kan portioneren en vacumeren.
4823269a2b206bc5003d9428abc70845.jpg

- wordt vervolgd-

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Ziet er top uit. Benieuwd of je ook echt wild proeft in het eindproduct.
Deze week heb ik voor het eerst pulled pork bitterballen gepland staan, om te serveren als hapje bij oudjaar. Toch weer een werkje hè...

Ziet er top uit. Benieuwd of je ook echt wild proeft in het eindproduct.
Deze week heb ik voor het eerst pulled pork bitterballen gepland staan, om te serveren als hapje bij oudjaar. Toch weer een werkje hè...
Je proeft in de ragout het wild duidelijk terug.
Pulled pork proef je ook terug in de bitterballen.
De rook, de kruiden.
Idd wel even een klusje maar leuk om te doen .
En respect voor de "Van Dobbe's" op deze wereld

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Dat is nog eens een mooi project. Denk dat je de zeikerds wel over de streep trekt.

Lekker bezig Wood!
Ze zien er ook echt lekker uit!
Ik ben reuze benieuwd naar de smaak ervan!
En respect voor de "Van Dobbe's" op deze wereld
emoji16.png
De gek hoeft maar een hobby te hebben zullen we maar zeggen 😇
Ik wordt daar heerlijk zen van als ik die dingen ben aan draaien. Net zoals Satétjes rijgen das ook zo een bezigheids therapie voor me.

Dit was best een grote batch.
Ik heb de helft hiervan nog even in de vriezer gezet . Koud zijn ze makkelijker te verwerken.
Gelatine aan de ragout toe voegen is ook een optie .
Door dat je er Gelatine in verwerkt Wood is de ragout wat “ steviger “ wat weer beter is als je de bitterballen aan draaien bent 😀

Door dat je er Gelatine in verwerkt Wood is de ragout wat “ steviger “ wat weer beter is als je de bitterballen aan draaien bent 😀
@Sticky Fingers : ik heb dat nu moeten fixxen door de ragout echt koud te houden.

Panneren is trouwens een ideale klus om even met zijn 2-en te doen:
Persoon 1 doet de fijne panneer en door het ei mengsel en legt hem in de grove panneer.
Persoon 2 maakt hem af. Je grove panneer blijft dan wat "schoner".

We gaan het meemaken.
Mijn eerste batches een aantal weken terug met PP / risotto kwamen goed de frituur uit met PP op de hierboven beschreven manier dus 🤞.
Ik denk dat ik mij niet kan beheersen en op 1e Kerstdag al een kleine generale ga houden.

Mocht het een gevalletje "de ragout zit aan het plafond " worden 🤞 🫣 zal ik dat hier ook melden.

- wordt vervolgd-

Lekker bezig Wood!
Ze zien er ook echt lekker uit!
Ik ben reuze benieuwd naar de smaak ervan!

De gek hoeft maar een hobby te hebben zullen we maar zeggen 😇
Ik wordt daar heerlijk zen van als ik die dingen ben aan draaien. Net zoals Satétjes rijgen das ook zo een bezigheids therapie voor me.
Precies. Hardlopen kost ook veel tijd........

Terug
Bovenaan Onderaan