BasBQ
Beef en Steak

UDS vraagje

 

pizzapunt

Sprokkelaar
Berichten
37
Hoi allemaal. Heb al enige tijd mezelf ingelezen in het maken van de UDS. Nu ben ik de afgelopen 2 dagen gestart met het maken hiervan. Mijn kolenmandje gemaakt, verf is verwijderd. Geleiderails bevestigd nu alleen nog spuiten en dat wil ik morgen gaan doen. Heb echter 2 puntjes waarover ik graag advies wil. Ten eerste ik heb 1 kogelkraan gemonteerd aan de onderkant als voor de luchtinvoer. Deze zit tussen mijn kolenmand en de asopvangplaat. Nu mijn vraag is 1 kogelkraan genoeg? formaat 3/4. Mijn volgende vraag: Op het deksel moet natuurlijk ook ontluchting komen, dit wil ik bereiken door knietje te monteren. Is 1 zo'n knietje genoeg of moeten dit er meerdere zijn?

Mijn foto's volgen nog alvast bedankt voor het advies.

Groetjes
 
Ik zou kiezen voor 3 intakes van 3/4" en een uitlaat van minimaal dezelfde grootte.
In het DIY deel staan meer dan genoeg bouwverslagen, ook met gebruikerservaringen en aanpassingen.

Heb je je ook al ingelezen in het voorstel-draadje;)
 
Hoi Ceriel, bedankt voor je reactie, heb zojuist mijn intro geschreven. Je geeft aan 3 intakes te nemen, ik zie dit inderdaad vaak terugkomen, echter ook zie ik veel mensen die er 1 of 2 hebben. Scheelt dit zoveel?

Groet Ren?
 
E?n inlaat kan alleen als je er een ventilator op zet, anders zou ik echt voor drie gaan. Dat hoeven geen drie kogelkranen te zijn. Ikzelf heb een uds met 1 kogelkraan, twee andere inlaten heb ik gewoon afgedopt. Zo heb je toch de mogelijkheid om voldoende lucht in te laten als dat nodig is.
 
Ok, dan zal ik maar niet eigenwijs doen en nog wat extra gaten boren. Is 1 uitlaat wel genoeg, middels knietje van 22mm? of beter ook 3 stuks.

Bedankt voor het reageren
 
Beste Pizzapunt,

Ik heb 3 3/4" aansluitingen, maar gebruik er altijd maar 1. Wel in combinatie met mijn Cheap Ass Controller (PID controller met ventilator) en heb de dure kogelkranen helemaal voor niks gekocht, maar wel betaald  :-S

Dus, als je voor jezelf gewoon een PID controller maakt (totale kosten kunnen makkelijk onder de EUR 25-30 blijven) en de extra pijp en kogelkranen vergeet, dan heb je een hele fijne UDS die perfect geregeld wordt!!!!!

Als je hulp nodig hebt, dan hoor ik het wel!!

De afvoer heb ik gemaakt voor een gat van +- 32-40 mm te boren in de deksel. Ernaast een gaatje geboord en daar een platte metalen spatel op bevestigd, en nu kan ik deze over het grotere gat schuiven en dus regelen.

Kijk anders even bij mijn posts en foto's, dan snap je wat ik gedaan heb.

gr. Erwin
 
Hoi Erwin,

Bedankt voor je reactie, geweldige oplossing voor die uitlaat, ga eens kijken of ik ook zoiets kan vinden.  Mbt pid controler, zover ben ik nog niet ziet er allemaal ingewikkeld uit, maar staat nog wel op mijn wnes lijstje om eens uit te zoeken.  Ga voor nu nog 2 puntstukken? erbij zetten die ik kan afdoppen. Bedankt

Gr. Ren?
 
Hoi Rene,

Die PID controller is echt heel simpel.

REX-C700 met thermokoppel: http://www.aliexpress.com/item/New-Dual-Digital-Digital-PID-Temperature-Controller-REX-C700-with-SSR-relay-output-Free-shipping/802520047.html?spm=2114.01010208.3.2.VaADyx&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_10017_405_404_507,searchweb201603_11&btsid=a0c21411-9a94-44d2-9400-998993b7646a

Ventilator: http://www.aliexpress.com/item/2-Pieces-lot-Computer-Cooling-Fans-75mm-75-75x30mm-7-5cm-7530-Radial-5V-Fan-Blower/32578384058.html?spm=2114.01010208.3.1.8kD5aG&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_10017_405_404_507,searchweb201603_11&btsid=f29b495b-63bb-42ae-a35e-a5b5acf3c938

De PID controller bouw je simpel in een plastic doos, je sluit er 220V op aan. Dan pak je een oude 12volt adapter en sluit die aan op de schakelpoorten van de controller en dan aansluiten op de ventilator en eigenlijk ben je dan al klaar!

Het aansluitschema kan ik je sturen, ik heb de nodige foto's over welke draadjes waar naartoe moeten lopen en vrijwel outofthebox loopt de PID als een zonnetje en regelt deze op 1C nauwkeurig de temperatuur zonder dat je wat hoeft te doen.

Als je eenmaal een controller hebt, wil je niks anders meer!!

Ik hoor het wel!

gr. Erwin
 
Hoi Erwin,

Ben inderdaad alle draadjes aan het bekijken, ziet eruit alsof ik dit ook wel kan. Zeker weten mijn volgende project, en ik weet nu al wie ik moet benaderen als ik iets niet begrijp.

Vriendelijk bedankt.
 
Ja hij is af, nu de crisco lekker aan het inbranden. Nu ff een datum prikken wanneer het eerste varkentje erop gaat, misschien vrijdag al wel. Zin in

 
He Pizzapunt,

Dat is een mooie UDS geworden!!

Wanneer gaat het eerste stuk vleesch op de Q?

Gr. Erwin
 
Helaas erg weinig tijd deze week en weekend, maar planning is om vrijdag eens zo'n fatty te proberen, lijkt me heerlijk.
En dan snel op naar volgend project zo'n cac, lijkt me wel erg makkelijk om te hebben. Je hoort nog van me.
 
Terug
Bovenaan Onderaan