BasBQ
Beef en Steak

UDS, the making of...

 
 

150degrees

Pitmaster
Berichten
733
Het lijkt erop dat het zelf maken van een UDS helemaal in is. Ook ik ontkom niet aan het virus, en daarom ook besloten om er zelf ??n te maken.
Het vat had ik op m'n werk al schoon gebrand dus helaas geen spectaculaire foto's van omhoog schietende vlammen. Zo,n warmstook brander gaat wel lekker snel maar is toch wel minder spannend.
Nog een paar foto's van het vat voor, en na het branden (eerste drie staan ook in topic "barrel coating")







M6 x40 RVS bouten en moeren


3/4" kogelkraan met verloop naar 22m buis


3/4" knie met verloop naar 22mm (gat met stappenboor naar 26mm geboord, 3/4" aansluiting is nu zo in de ton te draaien)


Lucht toevoer (had hiervoor verkeerde beugels meegenomen om vast te zetten, komt nog goed)

Nu moet ik nog materiaal hebben voor de kolenmand en er moet nog iets van een luchtafvoer systeem gemaakt worden. Moet dat trouwens regelbaar zijn of kan dat gewoon een open afvoer pijp naar buiten zijn.
Affijn, jullie worden weer op de hoogte gehouden van verdere progressie.



 
Als jullie een thermometer voor de buitenkant van de ton moesten kiezen, zou dat dan ??n zijn met een korte of een lange pen aan de achterzijde.
 
Leuk!! Ook een UDS! Die van mij heeft vanmiddag de maidenrun doorstaan! Zo leuk!
 
Blijft leuk zo'n UDS
 
150degrees zei:
Als jullie een thermometer voor de buitenkant van de ton moesten kiezen, zou dat dan ??n zijn met een korte of een lange pen aan de achterzijde.

Op basis van mijn ervaringen met de WSM, zou ik voor een lange kiezen als je een waterpan/hitteschild gaat gebruiken. Met een hitteschild is de lucht langs de randen veel heter dan in  het midden.

Hoe het zonder hitteschild gaat weet ik niet wellicht dat het dan precies andersom is.
 
Volgens de kenner hoeft er geen hitteschild / opvangbak in een 200l vat...
 
Ceriel zei:
Lin zei:
Volgens de kenner hoeft er geen hitteschild / opvangbak in een 200l vat...
Volgens iemand met enige UDS ervaring heeft het wel enige voordelen... :D

Heb al een jaar mijn UDS en vind een hitteschild geen toegevoegde waarde in zo'n groot vat.
Vond het persoonlijk alleen maar lastig. Warmte bleef onderin hangen.

Gebruik nu, indien nodig, een braadslede op het onderste rooster en op het bovenste rooster het vlees. Werkt veel beter..

Just my 2 cents.

Succes met de UDS! Ziet er goed uit!
 
Ik geloof dat mijn bericht niet ge?nterpreteerd wordt zoals het bedoeld was. De originele vraag van 150degrees was een thermometer met lange of korte sensor.

Mijn reactie was: als er een hitteschild is dan een lange en anders weet ik het niet want alleen maar WSM ervaring. Het was totaal niet de bedoeling om een hitteschild aan te raden.

Misschien dat de bovenstaande ervaringsdeskundigen ook de originele vraag kunnen beantwoorden? Ik ben stiekem ook wel nieuwsgierig wat het beste werkt, een korte of een lange sensor aan de thermometer.
 
Ik heb een korte sensor, maar heb ook geen hitteschild. Vind het ook makkelijker met het inhangen van me onderste rooster. Heb het idee dat je achter een lange sensor eerder achter blijft hangen ofzo.
 
De redenatie van Mr_Nas deel ik ook wel een beetje. Heb natuurlijk nog geen ervaring met een UDS maar het lijkt mij ook handiger om een korte te nemen. Ik denk dat je met zo'n lange sensor sneller last hebt met het inhangen en uithalen van de kolenmand.
Een hitteschild ga ik eerst nog niet gebruiken, mocht dat nodig blijken te zijn dan knutsel ik die er later wel in.
 
Thanks BertM,
Een thermometer met een korte sensor wordt het dus.
 
Even een kleine update van het werk tot nu toe.

"uitlaten" gelast.


handgrepen.


handgrepen aan de ton.

Bij de laatste foto is goed te zien dat het deksel krom getrokken is. Tijdens het afbranden van de coating waarschijnlijk de brander iets te lang op de zelfde plek gehouden. Ik zag het gebeuren, maar toen was het al te laat.
Morgen even de klemmen voor de luchtpijpen maken en dan moest er maar eens een kleurtje op.

To be continued...
 
Net m'n bestelling van True2BBQ binnen gekregen :)
De River Country 3" thermometer met de 2,5" voeler aan de achterzijde. Nu alleen nog het kolenmandje.
Oh ja, wat zou de beste plek zijn qua hoogte om je thermometer te monteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan