Beef en Steak

Try out kerst voorgerecht eend

• Onderwerp starter Onderwerp starter Steen
  • Startdatum Startdatum

Steen

Kooltjesharker
wij doen met de familie met kerst altijd een meer gangen menu maken. Dit jaar maak ik het voorgerecht en dit werd gerookte en gegrilde eenden borst. Ons inspiratie kwam van de plus supermarkt. Dit is een eenden borst filet met roodlof en basilicum azijn en pistache nootjes gekruimeld,

Ik had nog 4 filets i de vriezer liggen dus kon even proefdraaien. Heb eend ingesneden en in een pekelbad gedaan, volgende dag bereid.

Pekelbad:
160g zout
40g bastaard suiker
1 kaneelstok
10 jeneverbessen gekneusd
Eetlepel peperbollen
5 kruidnagels
3 piment bollen
Oja en 2 liter water

Dag later eendje gerookt(indirect)met een blokje kersenhout. Deze gerookt op +- 70 graden tot een kerntemperatuur van 43 graden.

Q omgezet naar direct met gietijzer rooster en afgegrild naar 53 graden.

Nu kon ik niet aan roodlof komen dus heb als alternatief veldsla gebruikt. Wat overigens ook goed is, is het resultaat dikke prima. Volgende week maak ik het weer. Maar gebruik dan iets minder zout bij mijn pekel. Was niet TE zout maar mag wel ietsjes minder naar ons zin

Bekijk bijlage 72355

4733e738-3dae-4e18-a218-ab26278dad13.jpeg

2aa8832c-99da-4a3a-901d-4c1a19242b18.jpeg

IMG_1451.jpeg

IMG_1452.jpeg

IMG_1449.jpeg

IMG_1455.jpeg

a5e9dce5-eb83-46e7-ba1b-8185c058cd7f.jpeg

Oe, heeL mooi.

Je zou er ter garnering ook nog wat geraspte radijsjes bij kunnen leggen.
Dat steekt mooi af.

Oe, heeL mooi.

Je zou er ter garnering ook nog wat geraspte radijsjes bij kunnen leggen.
Dat steekt mooi af.
Ja precies, ziet er mooi uit idd. Maak ook een saus van likeur 43 dat is ook lekker ipv balsamico

@Steen : saus obv Liquor 43? Vertel, vertel

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Er staat hier ook op t forum een recept van sinaasappel whisky saus bij eendenborst.
Ziet er goed uut👌🏼

Je had ook witlof kunnen gebruiken als je geen roodlof kon vinden ;)
In het recept staat dat er ook rucola bij gaat, dat had je ook kunnen gebruiken i.p.v. veldsla.
In de tweede zin had je het over basilicumazijn maar dat zal wel balsamicoazijn moeten zijn en dat heb je waarschijnlijk ook gebruikt maar volgens het recept had je crema di balsamico moeten hebben, crema di balsamico is zoet dik stroperig, anders dan de azijn ;)
Als je nog extra kleur wilt aanbrengen zou ik geen radijs gebruiken maar granaatappelpitjes, past beter bij de rest.

Het is een lekker recept als je de juiste ingrediënten gebruikt, ik ben benieuwd naar de volgende try-out, succes!

Je had ook witlof kunnen gebruiken als je geen roodlof kon vinden ;)
In het recept staat dat er ook rucola bij gaat, dat had je ook kunnen gebruiken i.p.v. veldsla.
In de tweede zin had je het over basilicumazijn maar dat zal wel balsamicoazijn moeten zijn en dat heb je waarschijnlijk ook gebruikt maar volgens het recept had je crema di balsamico moeten hebben, crema di balsamico is zoet dik stroperig, anders dan de azijn ;)
Als je nog extra kleur wilt aanbrengen zou ik geen radijs gebruiken maar granaatappelpitjes, past beter bij de rest.

Het is een lekker recept als je de juiste ingrediënten gebruikt, ik ben benieuwd naar de volgende try-out, succes!
Dankje voor tips, rucola lust niet iedereen. Maar ging me eigenlijk meer om het pekelen en roken van eend en dergelijk. Even kijken hoe het uit pakt. Maar met wat je bovenstaand schrijft kan ik uiteraard iets mee

Terug
Bovenaan Onderaan