Steen
Kooltjesharker
wij doen met de familie met kerst altijd een meer gangen menu maken. Dit jaar maak ik het voorgerecht en dit werd gerookte en gegrilde eenden borst. Ons inspiratie kwam van de plus supermarkt. Dit is een eenden borst filet met roodlof en basilicum azijn en pistache nootjes gekruimeld,
Ik had nog 4 filets i de vriezer liggen dus kon even proefdraaien. Heb eend ingesneden en in een pekelbad gedaan, volgende dag bereid.
Pekelbad:
160g zout
40g bastaard suiker
1 kaneelstok
10 jeneverbessen gekneusd
Eetlepel peperbollen
5 kruidnagels
3 piment bollen
Oja en 2 liter water
Dag later eendje gerookt(indirect)met een blokje kersenhout. Deze gerookt op +- 70 graden tot een kerntemperatuur van 43 graden.
Q omgezet naar direct met gietijzer rooster en afgegrild naar 53 graden.
Nu kon ik niet aan roodlof komen dus heb als alternatief veldsla gebruikt. Wat overigens ook goed is, is het resultaat dikke prima. Volgende week maak ik het weer. Maar gebruik dan iets minder zout bij mijn pekel. Was niet TE zout maar mag wel ietsjes minder naar ons zin
Bekijk bijlage 72355
Ik had nog 4 filets i de vriezer liggen dus kon even proefdraaien. Heb eend ingesneden en in een pekelbad gedaan, volgende dag bereid.
Pekelbad:
160g zout
40g bastaard suiker
1 kaneelstok
10 jeneverbessen gekneusd
Eetlepel peperbollen
5 kruidnagels
3 piment bollen
Oja en 2 liter water
Dag later eendje gerookt(indirect)met een blokje kersenhout. Deze gerookt op +- 70 graden tot een kerntemperatuur van 43 graden.
Q omgezet naar direct met gietijzer rooster en afgegrild naar 53 graden.
Nu kon ik niet aan roodlof komen dus heb als alternatief veldsla gebruikt. Wat overigens ook goed is, is het resultaat dikke prima. Volgende week maak ik het weer. Maar gebruik dan iets minder zout bij mijn pekel. Was niet TE zout maar mag wel ietsjes minder naar ons zin
Bekijk bijlage 72355