BasBQ
Beef en Steak

Tips/ advies 1ste keer gebruik rotisserie LetzQ

Om deze post helemaal af te ronden dan ook maar de ervaring van 2 kippen. Waren beste meiden van 1500gram+. Een scharrel bij de groothandel en een van AH. Die laatste nog even geïnjecteerd met appelsap/rub mix.
Moet zeggen.. kan de 13 euro in prijsverschil niet proeven.. Beiden erg lekker en deze missie was volgens de tafelgenoten goed geslaagd. Lekker krokant laagje!
Ik had een filmpje gezien op YT en daar zat het borst gedeelte aan de buitenkant. Bij een ander zaten ze "achter elkaar". Ik had methode 1 maar halverwege toch 1 kip omgedraaid omdat het filet gedeelte achterbleek qua temp. Een volgende sessie met 2 kippen doe ik mss borst gedeelte aan de binnenkant.

Ik had me ook nog getrakteerd om een Meater+. Top ding erg handig. Deze zat in de rechterkip in de borst. Die zat hierdoor wel in de luwte aan de buitenkant. Er was wel 40 graden verschil met de dome temperatuur die recht boven de open kooltjes zat... Tja en wat hou je dan aan als temp.... 190 of 150....
Anyway.. foto zegt meer dan een lap tekst :)

Bij deze

WcY0WBQ2QtCk9fxbszPiyw.jpg


TIOttktOTG+WelqOkSVrBw.jpg
 
Ziet er goed uit!
Ik zou de meater temperatuur aanhouden. Op zich logisch dat die warmer is want dat zit veel dichter op het vuur. Maar ga vooral ook op je gevoel af.

Wat betreft de kipvleugeltjes; ik gril ze aan het einde altijd even op het rooster af boven de hete kolen. Zie ook dit filmpje van smoking dad
 
Ziet er goed uit!
Ik zou de meater temperatuur aanhouden. Op zich logisch dat die warmer is want dat zit veel dichter op het vuur. Maar ga vooral ook op je gevoel af.

Wat betreft de kipvleugeltjes; ik gril ze aan het einde altijd even op het rooster af boven de hete kolen. Zie ook dit filmpje van smoking dad
Thxs... het is dus eigenlijk andersom.. ik had de kolen voorin gelegd (bij rooster opening voor betere doorstroom) als een directe opstelling. En dan zit de temperatuurmeter van de KJ er feitelijk direct boven. Die temp was dus zon 40-50 graden hoger dan de Meater meter. Die zat in de kip zijn borst gedeelte en die zat aan de rechter(buiten) kant van de gril.

Wat is dan handig om aan te houden... De Meater rekent natuurlijk ook zijn beidingstijd uit met omgeving temp... Mss toch niet zo handig om de kolen voorin te leggen en beter aan de achterkant voor een betere temperatuur meting?!?

En de YT video had ik gezien idd... THXS

Schermafbeelding 2023-01-16 om 10.28.08.png
 
Als ik de foto zo zie zit de tip van de meater ook redelijk ver aan de buitenkant waar het over het algemeen ook iets koeler kan zijn.
Is de thermometer in je dome wel geijkt?
 
Ik ga het morgen voor de eerste keer proberen met een hele kip +/- 1,5kg.
Hoelang duurde het totdat de kip klaar was met dome temperatuur 180-190 graden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan