BasBQ
Beef en Steak

Tijden voor pulled pork op een OTP 47

 
 
 

grillmeister

Kooltjesharker
Berichten
132
Beste mede grillers,

Komend weekend komen er 1 gasten (totaal 13) en wil iets bijzonders op tafel zetten: een pulled pork.
Dit ga ik doen op de 47cm

Bij de slager is een schouder van 3KG besteld en ben van plan om deze kruiden te gebruiken:
american-large.jpg


Maar na wat lezen ben ik toch behoorlijk bang voor de totale BBQ tijd.
Ik was van plan deze richtlijnen te volgen: http://bbq-helden.nl/pulled-pork-barbecue/
Hierin staat voor 3KG een tijd van 5-6 uur excl rusttijd.

Is dit re?el? Voor de "zone" wil ik hem ook gaan verpakken in alu folie om hem van 70 naar 88 te krijgen.
Alle tips zijn welkom.

Mocht het zover zijn, dan zal ik zeker een nieuw topic openen met foto's
 
Je kan ook even het recept voor wedstrijd pulled pork van Noskos checken: www.bbq-nl.com

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 5-6 uur redelijk krap genomen vind. Maar met een iets hogere bbq temperatuur zou het wel kunnen.
 
5-6 uur is wel erg krap... Ik zou eerder 7-8 uur rekenen.
Dit is mijn ervaring op 120 graden en een stuk schouder van 2,5kg
 
Eens met Wouter, afgelopen weekend voor 2,3 kg 8 uur nodig gehad op 120 graden, plus nog 1 uur voor rusten

Vroeg opstaan!
 
8 tot 10 uur mag je zeker wel aan houden, mits je hem inpakt
 
Allemaal super bedankt voor de reacties

Ik was er al bang voor inderdaad. Denk dat ik hem om 7:30 uur aansteek, zodat het vlees er 8:00 (uiterlijk 8:30) op ligt.
Dan gok ik op een gril tijd naar de 88 graden tot rond 17:00, met daarna nog een uurtje nagaren in folie.
Mocht het 19:00 worden is het uiteraard ook geen ramp, maar het liefst wil niet veel later gaan serveren.

En wat als hij toch eerder klaar mocht zijn, hoe kan ik het serveren dan het beste uitstellen (2 gasten komen zo rond 17:30)?
Gewoon in folie laten en in oven op warmhoudstand totdat we hem pullen?
 
Inpakken in aluminumfolie,  dan wikkelen in handdoeken en als je hem hebt in een koelbox plaatsen.  Zo is hij prima een uurtje of 4 op temperatuur te houden.
 
Wat Smug zegt.
Beter nog vroeger beginnen, en indien eerder klaar, inpakken en warmhouden.
Het ene stuk vlees is het andere niet, en het kan dus ook langer nodig hebben.
Dus zeker op tijd beginnen (en het liefst iets eerder)

Mac

 
Met het recept van de bbq helden ga je het niet redden in 5-6 uur, daarvoor is de temp te laag en het stuk vlees te groot.

Ga voor het wedstrijd recept van Noskos dan ben je in negen uur klaar met een stuk van drie kilo. De temperatuur is hier iets hoger, 120C op grill hoogte en door het inpakken na zeven uur vliegt de temp omhoog.
 
Ik heb een run van 9 uur gedaan op de Weber 57cm, ook ingepakt en heb na de 9 uur, vlees 1 uur laten rusten.
 
Ik sluit me aan bij Frits , 5,5 kg boston butt in een dikke 9 uur met het wedstrijdrecept van Noskos afgelopen donderdag
 
Potverdikkie, dacht ik zojuist een mooi stuk vlees van zo'n 3KG te halen, hadden ze de datum fout genoteerd!!! juli ipv juni..grrr

Dus nu zit ik met wat ze nog voorradig hadden:
- 1 stuk van 1450 gr
- 1 stuk van 1110 gr (bevroren)
- 1 stuk van 703 gr (bevroren)

Dus ipv van 1 stuk zit ik er nu met 3 met flink verschil in gewicht, waarvan er 2 ook nog eens bevroren zijn.
Ze garandeerden me dat het morgen ochtend wel ontdooid moet zijn. Daar hoop ik dan maar op, want die 11 man komen natuurlijk wel gewoon.

Mijn vraag aan jullie is wederom of jullie tips hebben mbt bereidingstijd en/of volgorde.
Zal ik de kleinere er later opleggen? Of toch alle 3 tegelijk en dan klaar=klaar en warmhouden in folie en handdoeken?


 
Leg de bevroren stukken ineen plastic zak in koud water om te ontdooien.

Je zou de twee kleine stukken kunnen samen binden met slagertouw
 
En misschien na vier uur insmeren in plaats van vijf en dan weer na twee uur inpakken
 
Geweldige tips! ze liggen al te zwemmen in de gootsteen.
Zal ik ze er nog wel tegelijk op leggen?

 
Thermometer in de kleinste en als die klaar is naar een dikkere.
Warmhouden in in folie en handdoek
 
Strak tegen elkaar aan leggen, dan komt het goed en zal het verschil tussen de grootste en kleinste best meevallen. Liever te vroeg dan te laat beginnen. zo'n groot stuk vlees blijft lang warm als je hem inpakt in Alu en handdoeken. Komt zeker goed!
 
BBQ is alvast geprepareerd (met folie, waterbaken, kokos briketten en kersenhout)

Al het vlees is ontdooid (SUPER bedankt voor de tip Frits  B-) ), gekruid en ligt in de koelkast. Helaas ging het niet om er 2 stukken van te maken. Even kijken of ik de kleinste er een uur later bij leg of gewoon eerst klaar, eerst eraf.

Ik heb een Weber thermometer met dubbele sensor, maar ik wil er dus 1 op het rooster fixeren om zodoende de juiste temp in de gaten te kunnen houden. En de tweede in het kleinste stuk en doorschuiven wanneer er weer een stuk klaar is.

Ben zeer benieuwd naar het resulaat morgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan