BasBQ
Beef en Steak

Tijd voor een ribbelrun met een paar nieuwe sauzen en een iets andere aanpak

 
 

beek0084

Vuurmaker
Berichten
66
Hallo allemaal! Ik vond het gisteren weer de hoogste tijd voor een spare ribs run. Hierbij mijn verslag.

Ik had voor het eerst spare ribs bij een lokale slager i.p.v. Beef & Steak gehaald en had een extra bevleesde en 'normale' variant gescoord. Wilde meteen ook een andere saus van American Stockyard en de saus van Noskos proberen. Normaal gebruik ik van American Stockyard de Southern Blues (die is lekker zoet). Dit keer de Memphis Red (kruidig) geprobeerd.

BBQ met plate setter met daarop een bakje kokend water opgestookt tot 120 graden en klaar voor de start.

Na 1 uur
Tijd om te moppen met appelazijn, appelsap en wat saus. Normaal smeer ik ze nu in met boter en bruine suiker, maar doe dat deze keer een uurtje later. Vond ze al erg droog ogen.
IMG_20150705_173122345_HDR_zpsyyt1vvod.jpg


Na 2 uur
Tijd om ze met boter en bruine suiker in te pakken.
IMG_20150705_183848747_HDR_zpshd1u80dk.jpg


Na 3 uur
Tijd om ze in te smeren met saus en dat nog even een halfuur in te laten bakken. Maar de kerntemperatuur was al 92 graden :-O Dus meteen eraf gehaald en losjes afgedekt met folie en 10 minuten laten rusten.
IMG_20150705_183932565_zpsnt1xe14r.jpg


Het resultaat
IMG_20150705_185850857_zpsencdgqui.jpg


Het was niet het resultaat waar ik op had gehoopt, maar het was wel leuk om weer wat dingen uit te proberen. Heb er toch weer het van alles van opgestoken. De extra bevleesde rib had een mooie rookring, de 'normale' variant helemaal niet. Vond de smaak met deze sausen wel lekker kruidig, maar had niet het wow effect dat ik met Southern Blues altijd heb. Dan zijn ze zo heerlijk zoet. En omdat ze in de folie hard waren doorgeschoten en waren ze iets te gaar en droog geworden.

Vond dat ze na een uur bij het moppen al erg droog oogden. Misschien ligt het aan het vlees, maar ben de laatste tijd aan het 'vechten' met mijn Q (en dan vooral de plate setter) om een redelijk egale temperatuurverdeling te krijgen. Ik had er nu een bak met kokend water onder gezet, maar had het idee dat ik hier qua temperatuur juist veel last van heb gehad. Volgende keer laat ik dat achterwege.

Mijn vrouw vond overigens wel alle varianten erg lekker, terwijl zij echt geen vleeseter is  :-/

Bedankt voor het kijken!
 
Heerlijk oefenen toch zo? Veel succes!
 
Nou, ze zien er goed uit hoor. Mooi kleurtje ook!

Ps
Je q goed afgeschermd met een hekje. Handig!
 
Ridevi71 zei:
Nou, ze zien er goed uit hoor. Mooi kleurtje ook!

Ps
Je q goed afgeschermd met een hekje. Handig!

Aan het uiterlijk lag het inderdaad niet. Ze zagen er wel mooi uit.

Dat hekje is inderdaad wel handig ?n noodzakelijk. Dochter lief van 1,5 vindt dat mooie grote oranje ding in de tuin natuurlijk maar wat interessant.

 
Inderdaad een prachtige kleur man!!!!
 
Hallo mr. orange!

nice BGE!
mooie run en wat geleerd, heb ik ook dit weekend gehad!

groet

B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan