Beef en Steak

Tijd en bbq indeling bij meerdere gerechten

• Onderwerp starter Onderwerp starter rvdl
  • Startdatum Startdatum
R

rvdl

Gast
Hoi, ik heb sinds deze zomer een weber master touch 57cm en probeer hier wat feeling in te krijgen. Paar keer de easterwood spareribs van deze site gemaakt en dat ging goed. Lekker en leuk om te doen.

Ik vraag me alleen af hoe ik meerdere gerechten kan maken als ik voor een grotere groep wil bbqen en ook meerdere gerechten die langer op de bbq moeten. Kan dat tegelijk?
Kan ik spareribs en moinkballs tegelijk doen bijvoorbeeld? Of zit je dan met verschillende temperaturen die je nodig hebt of be?nvloeden ze elkaar misschien door de rook wat niet wenselijk is?
En hoe als er ook dingen bij zitten die direct gegrild moeten worden? Zoals een flank steak die maar enkele minuten direct hoeft?
Of zijn er gerechten die je een dag eerder al kunt maken en op de dag zelf nog maar even hoeft af te maken ofzo?

Jullie lezen wel dat ik nog weinig ervaring heb... maar ben benieuwd naar jullie tips.

Alvast bedankt.

Hoi rvdl,

Misschien leuk om je eerst even voor te stellen in het desbetreffende topic

ReneR

rvdl zei:
Hoi, ik heb sinds deze zomer een weber master touch 57cm en probeer hier wat feeling in te krijgen. Paar keer de easterwood spareribs van deze site gemaakt en dat ging goed. Lekker en leuk om te doen.

Ik vraag me alleen af hoe ik meerdere gerechten kan maken als ik voor een grotere groep wil bbqen en ook meerdere gerechten die langer op de bbq moeten. Kan dat tegelijk?
Kan ik spareribs en moinkballs tegelijk doen bijvoorbeeld? Of zit je dan met verschillende temperaturen die je nodig hebt of be?nvloeden ze elkaar misschien door de rook wat niet wenselijk is?
En hoe als er ook dingen bij zitten die direct gegrild moeten worden? Zoals een flank steak die maar enkele minuten direct hoeft?
Of zijn er gerechten die je een dag eerder al kunt maken en op de dag zelf nog maar even hoeft af te maken ofzo?

Jullie lezen wel dat ik nog weinig ervaring heb... maar ben benieuwd naar jullie tips.

Alvast bedankt.

Het is een beetje verdeeld,  je hebt nog het Nederlandse gevoel van bbqen, waarbij je zoveel mogelijk verschillende dingen wilt serveren. Maar er is niks mis met bijvoorbeeld alleen pulled pork, of alleen spareribs voor de hele groep te maken. Jij bent de chef, jij bepaalt wat ze eten en als je het goed doet is het altijd lekker. En, als je maar 1 gerecht hebt dan kan je daar ook makkelijk je focus op kwijt.

Lusten ze het niet? Dan eten ze maar sla  B-)

90 Personen pp? Geen probleem:  http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=15226.0

Wil je toch wat afwisselen, maar ook de tijd nemen voor je gerechten, dan kan je in de week ervoor al voorbereiden, zoals: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=15063.0

En, als je ondanks bovenstaand zegt, ik heb maar 1 of 2 dagen de tijd en wil toch wat divers doen.

Tip1: Leen een bbq van iemand, zo heb je 2 Qs waar je verschillende temperaturen kan regelen.
Tip2: Wat je ook doet, schrijf je plan met geschatte tijdstippen uit op papier, zodat je in de drukte altijd terug kan naar je plan en weet wat je volgende stap is.

Je kan bijvoorbeeld MOINKS misschien wel combineren met spareribs. Als je ribs via de 3-2-1 maakt op 110-120 C dan zou je de MOINKS er ook bij kunnen doen in de laatste 2-3 uur (ff schatten hoelang het duurt om te garen, ook afhankelijk van het formaat ballen.)  Maar er zit bacon omheen, en die wil je ook knapperig hebben, dus als je ze alleen maar op 120c gaart dan heb je meer rubber dan knapperig.

Heb je 2 domes, dan gebruik je de 2e om de MOINKS en ABTS klaar te maken op een hogere temperatuur.

Heb je niemand om een bbq van te lenen? Hier heb je een nieuwe WGA voor ?70 http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=14288.msg237928#msg237928 Gelijk handig voor op vakantie  :D

Inderdaad, dat had ik dan weer over het hoofd gezien. Bij deze mezelf voorgesteld in het daarvoor bestemde topic.
En bedankt voor de informatie.

Ik wil morgen morgen voor wat familie de easterwood spareribs maken, en afsluiten met een flank steak.
Aan 2 zijden heb ik dan briketten in de bijgeleverde houders. 
Hoe kan ik daarna als de spareribs klaar zijn het beste de bbq klaar maken voor de flanksteak?
Kan ik dan het beste daarna de 2 brikettenhouders naar elkaar toeschuiven zodat ze bij elkaar liggen? Of kan ik ze beter omschudden?
Tips zijn welkom! Bedankt!

Hoe ik het zou doen

Op tijd je starter vullen met nieuwe briketten

Spareribs na het glazen en carameliseren uit je Q, in een schaal en die bedekken met folie

kolenhouders verplaatsen naar 1 hete zone, verse kooltjes erbij en steak grillen.

Misschien je oven voorverwarmen op 100 graden en daar je spareribs in warm houden als je bang bent dat ze teveel zullen afkoelen.

Naast de eerder genoemde tips, heb ik er ook nog een twee

Tip 1 heb meerdere bbqs :D
Tip 2 je kunt raised grids toepassen

IMG-20160827-WA0019.jpg

Terug
Bovenaan Onderaan