BasBQ
Beef en Steak

The maiden burn; Zeeuws spek.

Gemineye

Sprokkelaar
Berichten
40
Gisteren heb ik marinade gemaakt voor een kilo buikspek volgens recept van noskos die ik online had gevonden. Ik heb geen referentie dus laten we dat eens proberen.

Nadat het spek bijna 24 uur in de marinade heeft gelegen was het vanmorgen dan zover; het eerste stukje vlees van mijn nieuwe yellow egg!

Meerdere keren gemasseerd in zijn marinade:

93edc1c0e7a4b85c2ba3d9360e19f86b.jpg


Dat ruikt alvast heerlijk!
e669657bf3c2ab0bb305601abdecf432.jpg


Op de bbq ermee! Wat appel snippers er onderin, Thermometer erin en dicht met die klep.

669df61797a1adfdf9a7257483e81111.jpg


Na ongeveer twee uur op plm 150gr was dit het resultaat bij een kern temperatuur van 70gr.


0103eff92c736b6ff4373175c4aa1926.jpg


Het voelde wat onwennig toch wel; eerst de bbq warm laten worden, sta je klaar met het vlees maar de snippers moeten er nog in. Leg je het vlees er bijna op; oh ja het schaaltje moet er nog onder. Maar goed, volgens mij ging het wel prima. Temperatuur gemeten met een INKBIRD controller maar zelf gereguleerd. Viel op zich mee, maar toch wel continu checken. Ik heb geprobeerd hem tussen de 140 en 160 te houden, ik zag wel dat als hij eenmaal een uur op temperatuur is, hij de neiging heeft om door te schieten. Dus lucht wat geknepen toen. Daarna redelijk stabiel.

Oh, en ik moet duidelijk nog eens zien hoe ik dat rooster handig hierop krijg. Met die platesetter ligt het rooster wat wankel en als hij dan net niet helemaal lekker ligt, sluit de klep niet echt goed. Nog eens zien hoe ik dat doe. Tips welkom.


Vanavond even proeven! Ben benieuwd.
 
Ik heb geprobeerd hem tussen de 140 en 160 te houden, ik zag wel dat als hij eenmaal een uur op temperatuur is, hij de neiging heeft om door te schieten.
Dat doorschieten komt omdat dan je keramiek helemaal op temperatuur is en je dus vanaf dat moment meer warmte genereert dan je nodig hebt. Dus altijd na een tijdje opwarmen even controleren 😁
 
Dat doorschieten komt omdat dan je keramiek helemaal op temperatuur is en je dus vanaf dat moment meer warmte genereert dan je nodig hebt. Dus altijd na een tijdje opwarmen even controleren 😁
Ja precies, daar kwam ik achter. Op zich wel logisch eigenlijk (als je het eenmaal weet :LOL: )
 
Terug
Bovenaan Onderaan