Beef en Steak

Texas style offset smoker project

Timothy

Sprokkelaar
Fellow BBQ lovers,

Een jaar of 5-6 geleden ben ik meer en meer gefascineerd geraakt door de BBQ wereld. In die tijd ook een grote interesse opgebouwd voor offset smokers, natuurlijk heel veel beginnen opzoeken en lezen hierover.

Na heel wat uren lees en videomateriaal en uiteraard veel lezen en zien hier op het forum dan toch beslist om materialen te zoeken. Na een lange zoektocht een buis gevonden voor de rookkamer, dan maar end plate's laten laseren.
Onverwacht zijn we dan verhuisd en dan heb je wel even andere zorgen aan je hoofd 😅, of toch vooral aan de vrouw haar hoofd 😁.

Nu zijn we ondertussen opnieuw 3 jaar verder, ondertussen dan het snelle gemak gekozen en ondertussen een Bastard gekocht (nog geen moment spijt 🤩) maar de gedachte van een offset blijft maar door mijn hoofd spoken.
Nu had ik graag de mening gehad van mensen die al een offset hebben gemaakt, of er 1 hebben.

Even de specs overlopen en wat ik momenteel in mijn hoofd heb, een groot technisch tekenaar is er aan mij niet verloren gegaan 😅!
Momenteel heb ik enkel de rookkamer, dus al de rest moet nog besteld worden.

Rookkamer: Lengte 1100mm, Diameter 530mm (buitendiameter) en Dikte 8mm
Vuurkamer vierkant : Breedte 530mm Hoogte 500mm Diepte 600-650mm bodem zal semi-insulated zijn met een "ronde" bodem ( zoals de smoke north offset smoker)
smoke stack: sowieso collector style, diameter 125mm en een lengte van 1000mm.

Wat denken jullie al van deze afmetingen?
Nu zit ik nog met enkele twijfels zijnde:
- zet ik de roosters in het center van de stookkamer, of lichtjes erboven?
- zet ik de collector met de centerhoogte op grate level?
- doe ik de moeite om in de vuurkamer een een cowboydeur te maken of opteer ik om een grill op de vuurkamer te maken (zoals de chudpit)?

hier is een tekening (online gevonden) hoe de ruwe vorm er moet uitzien
IMG_2335.WEBP

de inspiratie heb grotendeels van 3 bestaande smokers genomen, uiteraard de Franklin offset smoker, dan de chudpit (chuds bbq) en de lone star grillz offset smoker. even nog wat foto's van desbetreffende smokers
69980417_2387423147972810_9120759873674412032_o.0.jpg.webp

maxresdefault.jpg

24_x_36_offset_smoker_4_620x.jpg.webp

Dit is wat ik momenteel aan materiaal heb:
tempImageDRJQM2.jpg

tempImage7M6sfP.jpg

Geef gerust jullie oprechte en eerlijke mening!

Laatst bewerkt:
Vuurbox zeker bovenaan vlak maken.
Dan kan je er een DO / pan opzetten.
Heb zelf ook een smoker, al gebruik ik die niet meer.

20180730_145711.jpg

De keuze is reuze, Ik heb geen verstand van BBQ bouwen maar mijn gezonde boerenverstand fluistert me in dat een platte bovenkant van de vuurbox aardig wat mogelijkheden bieden (grilloppervlak, basis voor DO, hout drogen zelfs.

De vuurbox zal sowieso een vierkante worden, grotendeels om dat ik deze zelf moet maken, en buis van 8mm vind je niet overal 😅.
De onderkant binnen in de vuurbox zal ik een halfronde bodem geven, voor firemanagement en ook “isolatie” met de dubbele bodem.

Ik sta nu enkel nog in twijfel als ik de bovenkant als deksel zo maken of gewoon dichtmaken..

Laatst bewerkt:
mijn beperkte ervaring is dat ik hem liever dicht hou. Als de klep open kan zet ik er niet graag een pan of hout op. Ook al zou ik de deksel dan niet openen. Dit hangt echter ook af van de maat van je andere deur, je zal toch voldoende ruimte moeten hebben om de vuurbox leeg te kunnen maken na afloop van een heerlijke kooksessie....

Bij de mijne is er enkel een deksel wat open kan, voor hout in vuur te leggen
Beter aan een zijkant een deur maken.
Dan moet uw pan er niet eerst af💡

Geweldig, nog een DIY project. Deze ga ik alvast volgen ;-)

Zelf ben ik ook bezig met het maken van een offset smoker, maar dan wel een formaat kleiner :D
Veel succes!

Bij mijn smoker heb ik een deur en een deksel dat open kan. Deur is niet zo groot, dus ik doe het o derhoud van het vuur nu vn boven, en dan moet alles wat op het deksel.ligt er dus af. Dat begint te irriteren. Ik zou een deksel maken, en een grote deur. Gewoon omdat ik van opties houd. Dan kan je alle kanten nog op. En je kan de vuurkamer ls kleine grill gebruiken.

Qua maat is het een beetje wat je er mee wil. Die van mij is 20" in diameter, das ongeveer gelijk aan wat jij hebt. Hij is 70 cm lang. Dat is genoeg voor een een paar spare ribs naast elkaar of meerdere procureurs. Een brisket past, 2 denk ik ook wel maar heb ik nog niet geprobeerd.
met 1100 mm lang krijg je denk ik wel een flink temperatuur verloop over de lengte. Bij die 70 cm van mij kan dat al 20 graden zijn. Ik heb er een deflector plate in die opening heeft die van klein naar groot gaan, dat maakt het beter. Met 1100 mm lang moet je dar misschien ook over nadenken. Ik heb een losse plaat, en die kan je natuurlijk ook achteraf nog maken.

Voor de plaats van het rooster en de schoorsteen, is de plaats tov elkaar en de dear denk ik belangrijker dan of het precies in het midden zit. Je wilt dat de rook door de schoorsteen over het vlees getrokken wordt. Dus net boven het rooster, aan de zijkant, zou de ideale plaats voor de schoorsteen zijn.
Ik heb een keer een smoker gezien waar het rooster net boven de onderkant van het deksel zat, zodat je het rooster met vlees erop uit de rookkamer kan schuiven. Zie je volgens mij ook op de foto van de open smoker die in jouw post zit. Dat lijkt mij handig (heeft die van mij helaas niet).

Wellicht iets om over na te denken: met 1100 mm lang en 8 mm lang kan je deksel.best zwaar worden. Wellicht is contragewicht een idee. Die van mij is korter / dunner, en ik heb spijt dat ik de contra gewichten niet heb besteld.

Succes met je project, ik ben benieuwd nar het resultaat.

De bedoeling van het deksel op de vuurkamer zou zijn om en reverse sear te doen of als je snel iets wil grillen, misschien zelfs een bakplaatje voor smash burgers. De deur langs de zijkant zou ik groot genoeg maken om met het vuur te werken dat het deksel niet open moet bij een slow cook sessie.

De bedoeling van de smoker zou echt texas style zijn, dus top down cooker zonder baffles of heat deflector.. toch om te beginnen:p. Moest de temperatuur toch teveel verschillen (ik weet dat je aan de FB zoiezo een hotspot hebt) zou ik wel eens experimenteren met een baffle te maken als in de solution offset smoker van mad scientist BBQ.

Heb het boek van Aaron Franklin liggen (meatsmoking manifesto) dus zal het hoofdstuk van de smoker bouwen nog eens doorlezen. het is ondertussen ook al een jaar of 3-4 geleden 😅!
Als ik me goed herinner heeft Franklin (en chudsBBQ) het vooral over convectie, een vlotte luchtstroom met zo weinig mogelijk obstakels..

Contragewicht heb ik ook al over nagedacht maar wil de smoker optisch zo clean mogelijk.. Dus zal het eerst proberen zonder, we kunnen er altijd nog een stukje bij lassen 😁

Laatst bewerkt:
Dat boek vn aron Franklin heb ik ook. Die is het idd niet eens met mijn deflector plate. Maar hij kan niet altijd gelijk hebben 😜.

Dat boek vn aron Franklin heb ik ook. Die is het idd niet eens met mijn deflector plate. Maar hij kan niet altijd gelijk hebben 😜.
Klopt 😅 . Maar heb al wat video's gezien en veel gelezen van hem, hij blijft erbij dat je zoveel mogelijk natuurlijke flow moet hebben zonder obstructie's.
Nu zal ik starten zonder en we zien wel van daaruit ;)

Terug
Bovenaan Onderaan